Möckeln älmhult - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Möckeln älmhult

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hugger de??

Hur är fisket i Möcklen tas de någon gös eller?

Kommentera

Ifall du är ute efter en djupkarta så finns det att köpa hoss alla de som säljer fiskekort för 350 kr, bara ett tips. Och en bra sov plats är lyckosalighetens ö har sovit där flera gånger och haft gös meten utt ifrån den och annat. Har fångat en del ål också ifrån ön då löjorna kommer in där unde kvällarna.
      Och för er som inte vet så håller de (pajasarna) som ni kallar dem. De håller på ett lägga fram ett förslag att minimi måttet på gös ska sänkas till 40 cm och att all gös över 70 cm skall släppas tillbaks. Så det kanske blir förändring här fram över.

Kommentera

nåt tips på ramp i möckeln??

Kommentera

Finns ramper men jag tror alla är försedda med bommar och kostar pengar att få öppnade. Själv har jag löst ut en nyckel mot en deponeringsavgift samt medlemskort i båtklubben näset i Älmhult.

http://hem.passagen.se/bknaset/ för information.

Kommentera

50kr öppningen är ju ok. hur långt innan måste man ringa eller kan man göra det när man är på plats?

Kommentera

Ingen rolig läsning här. Själv fiskade jag som mest i Möckeln när beståndet av vitfisk var som störst. Nu fiskar jag bara sporadiskt, och den fisk jag får är ju inte stor...

Ursprungligen postat av roadkill Visa inlägg
              50kr öppningen är ju ok. hur långt innan måste man ringa eller kan man göra det när man är på plats?
              Du kan ju ringa på plats och hoppas på att någon är hemma. Men de uppskattar nog om man förvarnar lite.
              Senast ändrad av Älmhults Marinprodukter; 2010-08-23, 14:15.
              www.almhults-marinprodukter.se

Kommentera

Har fiskat det meste af sommeren i Möckeln, og har fåt gös op til 3kg på trolling og flötestrolling. Tyvärr känns det som om der inte er så mygge storgös i sjön men det er jo inte ovanligt at en gösbestand varierar mygget från årti til årti, oafhängigt af fisket.

Har fisket mygge i den norra delen af sjön og det verkar som om at der inte er så många gös under målet häroppe som i den södra delen. Har också fåt borre op til 1kg som bifangst under trolling.

Victor

Kommentera

Sjösättningsramp

Till er som undrar var man kan sjösätta sin trailerbåt i Möckeln kan jag berätta att det finns ett medborgarförslag till Älmhults kommun att kommunen skall anlägga en öppen ramp att kunna användas av besökare och alla de som inte har lust att vara medlem i båtklubben Näset för att få ut en bomnyckel.
                  Kommunen har gått med på att anslå 50000:- till en sådan ramp.
                  När den kommer att byggas vet jag ej.

Kommentera

Anledningen till att bommen kom dit, var ju bl.a. att försvåra båtstölder. Det är ju underbart att underlätta för tjuvarna igen...
                    www.almhults-marinprodukter.se

Kommentera

Kan bommens förebyggande effekt visas statistiskt? Tex, är stölderna i förhållande till antalet bryggplatser/båtar som ligger i sjön mindre än i tex Bolmen som har ett antal ramper utan bommar som är fria att använda för vem som helst?

De ev minskade stölderna måste, rent samhällsekonomiskt, ställas i relation till hur många turister som pga svårigheten att lägga i en båt väljer andra sjöar utanför Älmhults kommun för sina fiskesemestrar.

Möckeln skulle om den förvaltas på ett korrekt sätt, både på land och till sjöss, kunna ge både arbetstillfällen och inkomster för företagen i Älmhult.

Nu vet jag ej hur svårt de är att få tag i en person som öppnar bommen tillfälligt. Går det tex att boka rampöppning när man bokar stuga hos turistbyrån eller på Sjöstugan camping?

Själv har jag trailerbåt och bommen vid rampen är för mig inget hinder då jag sannolikt skulle varit medlem i båtklubben oavsett.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X