Möckeln älmhult - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Möckeln älmhult

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Möckeln älmhult

Tjenare,

Har gått och blivit smålänning
    Tidigare skåning, har nu flyttat till älmult.
    Fick upp båten nyligen från ivösjön och lade den vid möckeln här i älmult..
    Ska renovera utsidan lite och sen ska den i plurret tänkte jag
    Nån som fiskar i möckeln? Jagar mest abborre, gös är väl inte fel men älskar dock att fiska abborre, en och annan fin gädda är väl inte fel heller..
    Nån som vet lite bra abborrställen i möckeln?
    Börjar bli dags att ge sig ut snart =)

Mvh

Ursprungligen postat av Mr_Keps Visa inlägg
    Tjenare,

Har gått och blivit smålänning
    Tidigare skåning, har nu flyttat till älmult.
    Fick upp båten nyligen från ivösjön och lade den vid möckeln här i älmult..
    Ska renovera utsidan lite och sen ska den i plurret tänkte jag
    Nån som fiskar i möckeln? Jagar mest abborre, gös är väl inte fel men älskar dock att fiska abborre, en och annan fin gädda är väl inte fel heller..
    Nån som vet lite bra abborrställen i möckeln?
    Börjar bli dags att ge sig ut snart =)

Mvh
    Tjena! , bott i älmhult sedan födseln och har fiskat i möckeln ett ANTAL gånger, nu är det såhär att gösen har i princip konkurerat ut både gäddan och abborren i möckeln. Men visst finns dom där, inga jättegäddor men där har ju tagits ett antal på 13+ och ett par borrar på över 1,5. Gräsön som ligger i mitten på södra möckeln kan vara en riktig hotspot på sommaren, finns en riktigt fin grynna som sluttar ner ifrån ön och där brukar borrarna samlas och jaga bytesfiskar. Lättaste är då att verticalfiska eller pimpla. Sen finns det ett par småvikar längs med "möcklalandet" , där finns en badplats som du tydligt ser och där brukar vara bra. Vill du ha gös så är det inte så svårt, men dock mycket småfisk. Tar du tex 10 gösar så är kanske 3 godkända. Men även i möckeln finns det grov fisk.

Hoppas att detta hjälpte dig lite, skriv till mig annars på PM så kan jag förklara lite mer

Ha det

Kommentera

Välkommen till Älmhult!!
      Möckeln är en trevlig sjö men är precis som Niclas säger i kraftig obalans då gösen tagit över i stort sett helt o hållet. Detta till "köttfiskarnas" stora belåtenhet men för oss andra är det sorgligt. Till detta skall tilläggas att de från i år är fiskeförbud hela maj (gäller riktat fiske efter gös). Som anledning anger man "skydda den gös som finns kvar". Om man stödjer sig på provfisken vet jag ej.

Har du båt på trailer föreslår jag dig att testa andra sjöar runt omkring och framförallt måste du testa de strömmande vatten som finns. Helge å rinner genom kommunen och ger möjlighet till kanonfiske.

Det finns ett bestånd av mal i Möckeln och helge å, spännande fiske men den är som du säkert vet fridlyst.

Kommentera

Ursprungligen postat av NiclasHult Visa inlägg
        Tjena! , bott i älmhult sedan födseln och har fiskat i möckeln ett ANTAL gånger, nu är det såhär att gösen har i princip konkurerat ut både gäddan och abborren i möckeln. Men visst finns dom där, inga jättegäddor men där har ju tagits ett antal på 13+ och ett par borrar på över 1,5. Gräsön som ligger i mitten på södra möckeln kan vara en riktig hotspot på sommaren, finns en riktigt fin grynna som sluttar ner ifrån ön och där brukar borrarna samlas och jaga bytesfiskar. Lättaste är då att verticalfiska eller pimpla. Sen finns det ett par småvikar längs med "möcklalandet" , där finns en badplats som du tydligt ser och där brukar vara bra. Vill du ha gös så är det inte så svårt, men dock mycket småfisk. Tar du tex 10 gösar så är kanske 3 godkända. Men även i möckeln finns det grov fisk.

Hoppas att detta hjälpte dig lite, skriv till mig annars på PM så kan jag förklara lite mer

Ha det
        Tackar för svaret
        Gräsön säger du, tror jag hittade den, om det är den som ligger i höjd med Ekudden.
        Damn, det blir till att se till att fixa motorn (eller fixa en ny) Möckeln verkar va lite stor att ro omkring i iaf om man inte vill spendera hela dagen med bara det

Det är ju lite tråkigt om gösen tränger undan aborrbeståndet och de andra arterna, men förhoppningsvis skall det väl gå att plocka några borrar ändå. Har faktiskt aldrig fått gös, aldrig gett mig efter den heller för den delen. Men om här nu är så gösrikt kanske man skulle ge det ett försök. Är även på jakt efter någon trevlig ö som är lagom stor och vettig att campa på, men det kan jag nog finna på egen hand..
        Nån som vet hur fisket är i Såganässjön och Steningen, där fiskekortet också gäller?

Sen har jag försökt finna någon djupkarta över möckeln, men det kanske inte finns något ännu? Google gav en hint om att något sådant var på gång. Djupkarta är bra att ha så det vore trevligt ifall de kunde pressa fram ett.

Well, då kanske vi ses ute på sjön i sommar

Mvh

Edit: Lusläste denna pdf: http://www.almhult.se/download/18.40...er-januari.pdf

Är visserligen från 2006, men på sidan 13 där, står att finna att ett sjökort/djupkarta finns att köpa för allt från 150-300 kr (plastad/oplastad). Det finns att köpa på Sport & Motor, Hartmans hörna, och lite andra ställen Så bra då vet man det =)
        Det trista med möckeln btw, är att det finns ett par sjöar runt om i Sverige som heter likadant. Irriterande när man googlar :P

Mvh
        Senast ändrad av Mr_Keps; 2010-04-04, 16:50.

Kommentera

såganässjön och steningen är ganska svårfiskade sjöar förutom på vintern...annars kan du bedriva ett mycket roligt ytfiske på gädda om man smyger sig bland små åarna!

Kommentera

Mr Keps: Du som varit ute på möckeln idag? Jag har sovrumsfönster mot sjön och skymtade en båt, blev förbluffad över att jag inte va först med båt efter islossningen. Blev det någon idag? Om du letar aborre så är nog Femlingen att rekomendera, har dock själv ingen större erfarenhet av den sjön men vet att där finns gott om grova aborrar.

Kommentera

Ursprungligen postat av djcnp Visa inlägg
              Mr Keps: Du som varit ute på möckeln idag? Jag har sovrumsfönster mot sjön och skymtade en båt, blev förbluffad över att jag inte va först med båt efter islossningen. Blev det någon idag? Om du letar aborre så är nog Femlingen att rekomendera, har dock själv ingen större erfarenhet av den sjön men vet att där finns gott om grova aborrar.
              Nix det var dessvärre inte jag
              Vad jag sett inne från land vid sydöstra sidan är det fortfarande rätt så en del med is på sjön så jag skulle tro att det dröjer än ett litet tag innan man kan ge sig ut..

Men om några veckor blir det nog fiska av

Mvh

Kommentera

Okej. Någon annan lycklig då. Ja det ligger endel is kvar i båthamnen men kollar man vid möckelns badstrand så är det helt isfritt. Vi ska satsa på båtfiske nästa helg.

Kommentera

Möckeln

Hej,
                  är också lite av en rookie när det gäller fiske i möckeln. Svärföräldrarna bor ute på möckelnsnäs och det brukar bli en hel del fiske när jag är där och hälsar på. Har märkt av att det finns mycket gös men mest på att alla som fiskar trollar. Väldigt få som stannar till och kastar utanför vassruggar och dyl. Har dock själv fiskat mest från land, något som är ganska utmanande, grund sjö med massa sten. Har kostat en del drag. Vad kul att ni skriver att det finns borrar i sjön. Har nästan uteslutande fått gädda. Fiskade förra helgen och kammade noll. Brukar alltid dra några varje kväll jag står och kastar, nästan bara små rackare men men jag är nöjd med napp.

Vad funkar bäst på borrarna i sjön? Själv har jag fått mest gädda på gröna skedvarianter även fått en del på min personliga favorit på abu garcia hi lo jointed i blått. Är dock nog egentligen inte rätt färg för sjön. Hade dock en kul upplevelse i sjön förrförra gången jag var där också på en blå abu, dock en stor variant icke jointad, trollade förbi en liten mini ö/kobbe i södra delen av möckeln, ensam i båten, tycker det rycker lite och sen sticker linan slår av motorn känner på spöt, inga ryck, attans nu har jag satt skiten igen, kan dock rubba det även om det är tungt, tänker nu har jag en stock. Vevar in, första jag ser är en gädda som kommer upp på tvären, vevar en halv sekund till och ser att den gäddan har blivit huggen rakt över kroppen av en riktig jätte, ska inte säga 13/14 men i alla fall 10 så har jag inte överdrivit. Försökte dra in den till båten men då släppte den, så jag släppte ut den nu kraftigt sargade gäddan som bitit på min wobbler och direkt var bamsen tillbaka och högg igen. Min hov såg löjligt liten ut så hade nog inte fått upp den även om jag kunnat dra den tillräckligt nära,
                  summasumarum; det finns stor gädda!

Kommentera

Tjena!

Någon som dragit lite gös än i möckeln eller? någa fina?

MVH

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X