Flåren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flåren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flåren

Tänkte prova på fisket i Flåren för första gången denna helg.

Är det någon som fiskat i Flåren i år som skulle kunna ge lite tipps på vilken del av sjön som funkar bra och vilka färger som funkar bäst. Tänkte jag skulle ge mig på gösarna här, men även lite abborre och gädda kan jag tänka mig.

Tänkte lägga i båten vid Trolleklippa men det ser lite sisådär ut med gruset där, kan bli slirigt och svårt att ta upp båten.

Finns det någon bättre båtiläggningsplats som kan reomenderas, jag vet att man kan annars ta sig dit via Furen och Årån men jag tänkte att man kunde spara den tid som det skulle ta för att komma fram. Sedan vet jag inte hur Årån är och om denna är stenig osv.

Hoppas på bra feedback under fredagen.
    Senast ändrad av DjElmaco; 2009-08-07, 08:33.

Ursprungligen postat av DjElmaco Visa inlägg
    Tänkte prova på fisket i Flåren för första gången denna helg.

Är det någon som fiskat i Flåren i år som skulle kunna ge lite tipps på vilken del av sjön som funkar bra och vilka färger som funkar bäst. Tänkte jag skulle ge mig på gösarna här, men även lite abborre och gädda kan jag tänka mig.

Tänkte lägga i båten vid Trolleklippa men det ser lite sisådär ut med gruset där, kan bli slirigt och svårt att ta upp båten.

Finns det någon bättre båtiläggningsplats som kan reomenderas, jag vet att man kan annars ta sig dit via Furen och Årån men jag tänkte att man kunde spara den tid som det skulle ta för att komma fram. Sedan vet jag inte hur Årån är och om denna är stenig osv.

Hoppas på bra feedback under fredagen.
    jag har fiskat där en hel del iår, tyvär så har de mest varit en massa smågös=( dom verkar ta på det mesta!

Kommentera

Tjena, jag fiskade en del i flåren när jag var yngre med farsan och hans polare, vi fick massor med gös, och vi hade inga speciella ställen, bara fiskade lite överallt! En kompis kompis fiskar där rätt mycket och han tar massa fin gös, men tror att han vertikalar.

/Anton

Kommentera

Har aldrig fiskat där själv, men Peter som har "Peters Sport" i Lagan rekommenderar varmt Flåren som fint gösfiskevatten. Snacka med honom så kanske han delar med sig av sina tips och rekommendationer.

Kommentera

Tack för svaren.

Var där idag och måste säga att det är en väldigt trevlig sjö.
          Men all fisk lyste i sin frånvaro idag, inte ett enda synligt hugg på hela 10 timmar.
          Det jag fick idag var en sjuk solbränna och ett gäng slöa krokar.

Men jag klagar inte då det var fösta gången på nytt vatten, och man får se det som att man rekat av halva sjön för att bilda sig en uppfattning om botten och lite olika djup osv.

Jag la i båten i södra delan av sjön på östra sidan. Där fanns det en betonggjuten iläggningsplats som är helt kanon. Stora öppna ytor lätt att backa ner och sedan ställa bilen.

Började fiska 04.30 i södra delen av sjön villket är väldigt grund på sina ställen, så jag antar det det var det som gick fel denna gången.

Jag använde sjökortet som finns att ladda ner på "Kurres", men den var inte riktigt rätt. Tänkte att jag skulle fiskat av djuphålan som finns i mitten av sjön på 14,5m med det fanns inget sådant djup som sjökortet visade.

Hade velat hitta några riktiga branter där jag kunnat släpa lite mört uppför men gjorde inte de vilket var synd.

Nästa gång ska jag börja i mitten avsjön och joba mig upp istället vilket jag tror kan vara bättre.

Får se när det blir av nästa gång.
          Senast ändrad av DjElmaco; 2009-08-11, 12:07.

Kommentera

Hej!

Var ett tag sen jag var ute på Flåren, men kan komma med några tips ändå.

I södra delen av sjön tror jag nog att det är utanför fogdagårdsön och söderut som gäller. Dock inte inte så mycket erfarenhet här.

Milasund har alltid varit ett säkert kort, gärna litet närmre den västra sidan.
            Följ sedan en rak linje mot stenarna som ligger rakt öster ut om sommarstugan på åsarna. Runda stenarna och sikta mot den södra delen av kitteö. Runt stenarna och strax söder om kitteö finns goda chanser för abbore

I området öster om kitteö mot sommarstugorna har det fångats stor gös, vet dock inte om det var en ren tillfällighet eller om det är något att lita på. Se upp för grundet mitt mellan kitteöns norra spets och rampen vid sommarstugorna, ligger en 15-hästare där. Det är dessutom långgrunt med en hel del sten.

Från milasund och norrut

Tänk ut en linje mellan östra kanten i milasund och norrut mot yttersta träden strax norr om hissuddviken har säkra källor sagt, antagligen mest för att luras för jag har aldrig fått något där... Däremot så är det längs med den linjen som det går från grunt till djup så helt tokigt är det kanske inte.

Rakt utanför bäcken i västra delen av sjön i jämnhöjd med hissuddviken har jag noterat min största - 5,6kg. Dammsug gärna hela den viken.

Längre norrut har jag inte så mycket erfarenhet.

Utanför lövön vill jag minnas att det nappat någon gång.

Angående djuphålan så finns den strax utanför den "jättestora stenen" Förövrigt så tror jag att området kring stenen och furuöarna bjuder på en hel del väggar.

Lycka till!

Kommentera

Tack K Kula.

Det var en tydligt beskriven rekomendation, ska testa den stora stenen och se om det funkar med VJ där.

Kommentera

Hmm några luriga stenar eller grund att passa sig för ute i sjön på nedre delen av Flåren. Ska lägga i båten vid betongrampen i sydöstra kanten..
                I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X