Olagligt fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olagligt fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag personligen kan faktiskt känna ångest när man krokat fisken illa eller när man tvingas avliva den.
    Visst sportfiske i sig är ju som det är, jag kanske är dubbelmoralen personifierad?

Old Firehand, för några år sedan hade jag funderingar på varför du/ni klubbat så många stora gäddor ”back in the day” Men det var så man gjorde på den tiden. C&R predikas ju hårt idag men detta var väl tämligen ovanligt förr i tiden.

Att Team Saida senare införde obligatorisk C&R (i teamet) tyder ju på att ni tänkte efter och kopplade 1+1.

Angående straffet så absolut tycker jag att alla borde straffats hårdare ev bortser från huvudmannen, huruvida straffet huvudmannen fick är tillräckligt eller ej är svårt att besvara. Tycker straffet är ganska rimligt enligt den straffskala vi har i Sverige idag.

Tycker dock precis som Stahre att straffskalan är ett skämt.
    Senast ändrad av SimpZeN; 2017-11-17, 18:25.

Kommentera

Jaha, de flesta här är inne på att fiskarna kom för lindrigt undan, och det kan man ju verkligen hålla med om, men nu är det ju faktiskt som så att det högsta straffet för tjuvfiske är just böter och beslagtagna redskap. Och med deras förmodligen väldigt låga inkomster var det ju inte lönt för åklagaren att försöka få dem fällda till dagsböter.

Tycker bara det är tråkigt att inte fler här vill hylla åklagaren, som ju har gått helt rätt väg här, och ju faktiskt lyckats få en person fälld för häleri som ger betydligt strängare straff (där maximum straffet är 6 års fängelse). Lite synd att det stannade där dock, jag hade gärna sett att de prövat om det även hade varit möjligt att döma fiskhandlarna som ju handhaft fångsten för häleri. Det hade ju verkligen kunnat bli intressant, och i ärlighetens namn är det väl märkligt att det varit möjligt att sälja fisk för över 450.000 utan att handlarna ens tagit reda på var fisken kommer ifrån? (de hade blivit stoppade vid fiskauktionen i Göteborg, men annars var det fritt fram) Vi får väl hoppas att branschen nu har blivit varnad om att det kan hända även dem om det upprepas.

Det är ju pengarna som är drivkraften när det handlar om så här industriellt tjuvfiskeri, lagstiftningen hänger ju inte alls med här, och enda sättet att få stopp på det är ju att strypa inflödet av pengar, hade inte åklagaren valt detta spåret så hade de 9 männen bara dömts till böter, och då hade jag hållit med om, som någon skrev, att de fått en klapp på huvudet och ett aja baja!

Kommentera

Bra skrivet Anders!

Kommentera

Men frågan är hur avskräckta de 8 bötfällda blev. Drar de hem till Bulgarien och avråder sina polare från att komma till Sverige och "jobba"?

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Men frågan är hur avskräckta de 8 bötfällda blev. Drar de hem till Bulgarien och avråder sina polare från att komma till Sverige och "jobba"?
            Japp, straffskalorna är ju löjligt låga i detta landet.
            Några års straffarbete hade gjort susen!

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Att strypa pengatillförseln är enda sättet att få stopp på detta tror ju jag.

Vad tror du själv att det hade behövts för straff för att avskräcka när de vet att det finns pengar att tjäna på att åka till Sverige och fiska?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Jag personligen kan faktiskt känna ångest när man krokat fisken illa eller när man tvingas avliva den.
                Visst sportfiske i sig är ju som det är, jag kanske är dubbelmoralen personifierad?

Old Firehand, för några år sedan hade jag funderingar på varför du/ni klubbat så många stora gäddor ”back in the day” Men det var så man gjorde på den tiden. C&R predikas ju hårt idag men detta var väl tämligen ovanligt förr i tiden.
                Att Team Saida senare införde obligatorisk C&R (i teamet) tyder ju på att ni tänkte efter och kopplade 1+1.

Angående straffet så absolut tycker jag att alla borde straffats hårdare ev bortser från huvudmannen, huruvida straffet huvudmannen fick är tillräckligt eller ej är svårt att besvara. Tycker straffet är ganska rimligt enligt den straffskala vi har i Sverige idag.

Tycker dock precis som Stahre att straffskalan är ett skämt.
                Hej Simon;

Med ena ögat i backspegeln inser jag idag att det viktigaste vi Gädd- och Gösfiskare i Team Saida gjorde på 1970- och 1980-talet var att gång på gång predika Catcn & Release. ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Ps. Spottar man på en sten tillräckligt ofta så blir den våt! Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2017-11-19, 12:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  ... Ett nackskott sen kan dem ge näring åt jorden istället, att gå minus i några äckel förlorar nog ingen på.
                  Med såna här bottennapp vill jag ha en Tummen-ned-knapp
                  Gråt inte...
                  båten ligger i vassen still
                  full med gäddor och braxar
                  full med ålar och laxar
                  (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                    Japp, straffskalorna är ju löjligt låga i detta landet.!
                    Då måste ju det här vara ett mycket allvarligt brott eftersom böterna blir så mycket högre!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                      Då måste ju det här vara ett mycket allvarligt brott eftersom böterna blir så mycket högre!

https://www.jnytt.se/article/korde-p...ter-pa-17-000/

Vad gäller dagsböter så bestäms de enligt följande principer:
                      1, antalet bestäms till mellan 30-150 st utifrån i brottets straffvärde (dvs. hur klandervärt brottet anses vara) och
                      2. storleken av varje bot bestäms ett belopp mellan 50-1 000 kr utifrån gärningspersonens inkomst.

Tanken med systemet är att ett bötesstraff ska vara lika kännbart för den med hög inkomst som för en med låg. Det går alltså inte att jämföra endast storleken på böterna för att dra slutsatser om hur allvarligt ett brott är. 40 dagsböter för att ha kört på ett rådjur är alltså ett mycket lindrigt straff. Att sedan mannen i fråga tjänar relativt bra gör att dagsbotens storlek gör att summan blir relativt hög.

Vad gäller tjuvfiskemålet bör man även komma ihåg att böterna inte är det primära straffet, utan den villkorliga domen, vilket innebär att brottet egentligen ligger på fängelsenivå. Beroende på brottets karaktär, och om gärningspersonen inte är straffad sedan tidigare, är det möjligt att vid de flesta brott som understiger ett års straffvärde utdöma villkorlig dom istället för fängelse. Ifall man ånyo begår brott under den tid som man avtjänar den villkorliga domen riskerar man att få avtjäna både det gamla och det tillkommande straffet i fängelse.

Hoppas det kan bringa lite klarhet i det straffrättsliga systemet
                      Senast ändrad av nyblomsson; 2018-01-08, 20:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X