Bra fiske vatteni småland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra fiske vatteni småland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hej igen, vad ska man ha för färger till gösen,tänkte testa i Grummlan, men vet inget om den sjön eller om gösfiske heller.

tänkte trolla sakta har jag hört max 1 knop kanske 0,5 knop.
    och om jag ser fisk blir det att få ner jiggen dit.
    tror på rörliga jiggar runt 5"

men vad för färger ska jag testa med, bra att ha kanske 3-4 förslag så man har nått att prova med.

fråga 2 är ju vilka tider som är lönt att testa, har svårt att sova i bilen o köra kväll gryning, men kan tänka mig att tesa kl 0500-1000 eller 1800-2200,

fråga 3 börjar det bli sent för sommargös eller hugger dom hela juli augusti.

ska jag som vanligt leta branter och fiska på lä sidan av branten eller andra förslag?

jag förstår att det är omöjligt att få 100% svar på alla frågor, men kanske nått så jag kan börja testa.

tack på förhand.

Kommentera

Hej på dig själv,

Tja, jag vet inte vad det är för färger som gäller där men rödvita vobblers har ju alltid el. nästan alltid varit gångbara.
      I Ralången så körde jag uteslutande på Rapala 18 cm långsmal i GFR, silver m svart rygg o blåvit dom gånger som jag inte metade gös.
      Jag körde på tomgång då jag körde trolling o sedan kärde jag lite zik-zak o ökade o sänkte gasen i svängarna.
      Jag började tidigt i typ tidig gryning innan det ljusnat. 3.30-4 på morgonen o sedan pga av det mörka grumliga vattnet som finns/fanns i Ralången så kunde man börja fiska vid 16.30 redan o höll på framåt 22-22.30 ungefär om man inte satsade fiske hela natten. Tur att man hade så när till stugan som man hade då. Ca. 1,5 mil så kunde man sova lugnt resten av den dagen framåt em.
      I regel hugger dom juli och rätt bra in i aug. också. I vissa fall en bit i sept också om man hade lite tur.

I trollingfilmen som jag o kompisen har medverkat i så var vi ute i 2,5 dagar direkt efter midsommar o hade grisfiske. Hård nordanvind, regn. Då var vattnet syresatt o gösen riktigt på hugget. Vi fick flera gösar runt 4-5,5 kg o filmarna var mer än nöjda.
      Click image for larger version

Name:	Trollingfilm från tiden då jag var mest aktiv 1981.jpg
Views:	10
Size:	50,5 KB
ID:	1782089
      Se nere i höger hörn där har du jag med en fin gös.

Name:	Gös 9,85 kg 1980.jpg
Views:	7
Size:	66,1 KB
ID:	1782090

Name:	Gösar 11,26 o 8,4 kg 1981.jpg
Views:	6
Size:	83,1 KB
ID:	1782091
      Några fina Ralångengösar på mete o trolling.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Name:	jigg.jpg
Views:	1
Size:	1,08 MB
ID:	1782092

detta är vad som finns i lådan, kollade på utube och verkar som nått åt blått fungerar bra i solgen, några mil därifrån.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          [ATTACH=CONFIG]88539[/ATTACH]

detta är vad som finns i lådan, kollade på utube och verkar som nått åt blått fungerar bra i solgen, några mil därifrån.
          Ok! Jag har provat jigg i slutet på 80-talet men aldrig fått någon fisk på dom. Ja visst kan det fungera men ha med något annat att prova med. Rapala har alltid gjort välfiskande vobblers men vilka färger du ska ha vet jag inte. Silver ser ju som en mört/löja t. ex.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
            hej igen, vad ska man ha för färger till gösen,tänkte testa i Grummlan, men vet inget om den sjön eller om gösfiske heller.

tänkte trolla sakta har jag hört max 1 knop kanske 0,5 knop.
            och om jag ser fisk blir det att få ner jiggen dit.
            tror på rörliga jiggar runt 5"

men vad för färger ska jag testa med, bra att ha kanske 3-4 förslag så man har nått att prova med.

fråga 2 är ju vilka tider som är lönt att testa, har svårt att sova i bilen o köra kväll gryning, men kan tänka mig att tesa kl 0500-1000 eller 1800-2200,

fråga 3 börjar det bli sent för sommargös eller hugger dom hela juli augusti.

ska jag som vanligt leta branter och fiska på lä sidan av branten eller andra förslag?

jag förstår att det är omöjligt att få 100% svar på alla frågor, men kanske nått så jag kan börja testa.

tack på förhand.
            Har bara fiskat där en gång själv. Då trollade jag också men enbart med plastbeten. Fick gös på Bomber 15A, blyad med någonstans 60-80 gram. Inga stora gösar tyvärr men en bonusgädda på runt 8kg! ��
            Har du lite wobbler så är det inte dumt en testa det också, man vet ju aldrig vad som passar för dagen...

Kommentera

Ursprungligen postat av baljones Visa inlägg
              man vet ju aldrig vad som passar för dagen...
              Nej, det gör man verkligen inte!

/Stefan

Kommentera

Hej
                Berätta gärna om Madkroken. Vet ju endel..men är där annat stort änn gädda? Är den svår navigerad pga dolda stenar etc ? Tacksam som få om du vill räta ut ngra ?

Kommentera

hej , länge sen jag var inne men,
                  en del farliga stenar vid badplatsen/där man lägger i båten.

har bara fätt gädda där

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X