Bolmen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bolmen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bolmen

Tja!

Vi är ett gäng som drar till Bolmen sista veckan i aprill. Vi har hyrt en stuga strax utanför Hölminge jämte sjön å tänkte försöka oss på vertikal fiske efter gös. Har spanat på navionics kort över sjön men det var väldigt dålig upplösning på den. Någon som vet ifall det tryckta kortet är bättre?

Håller verkligen tummarna på att isen lossar tidigt där nere vid ekvatorn. Tror ni det finns risk att isen ligger fortfarande då eller brukar sjön öppna sig fort?

Vågar ni er på att ge en rookie lite tips om sjön så är ni varmt välkommna.

/Kallin

Bolmens fiskevårdsområde har ett eget i skala 1:50 000 som jag tycker är hyfsat. Finns säkert att köpa där man köper kort, köpt mitt eget på Hägern men där är nog stängt fram till campingen öppnar. Har aldrig varit där så tidigt annars finns det ju bra platser norr om bron och NV rået.

Kommentera

Re: Bolmen

Tackar och bockar för tipsen de får undersökas!

Ingen risk att du har navionics kortet så du kan jämföra med pappers versionen?

Kommentera

Nej tyvärr. Kan tillägga att "sjökortet" jag pratar om saknar gradering och är mer en djupkarta så du kan inte ta ut en position via det. Det skall finnas en ny GPSvariant, ring till Bolmsömarin och fråga dom. Det ligger vid bron så det är ju inte så långt ifrån Hölminge.

Kommentera

Sv: Bolmen

Det låter intressant det får jag kolla upp, tack ännu en gång..

Kommentera

Sista 4-5 åren har jag huserat på västra sidan Bolmsö, finns en suverän ramp vid färjeläget. Brukar ta första rundan dit i slutet på Maj. Ofta har där dykt upp en nyfiken snubbe ur lokalbefolkningen vid bryggan för att kolla hur fiskelyckan varit.
            Säger man att man fått gös säger han alltid -:Ojdå, har dom redan kommit ner. Hehe, försöker man pressa han på nåt Hot-Spot berättar han bara hur många gösar kompisen dragit. Hur skall man då tolka det? Kanske man skall söka efter gösen i vikarna i den grunda norra delen för i slutet av april kanske lekbestyren kommit igång. Ett tips så gott som något annat......

Kommentera

Sv: Bolmen

Typiskt, hoppas på att vattnet inte blivit varmt ännu då. Sjön är ju så stor så jag lär bränna hela tanken på att ta mig dit ifrån vår stuga. Tyckte det såg schysst ut i södra delen med varierad botten å stora djup. Men är det lek i tankarna på dom så lär det ju inte vara någon bra ide kanske. Men men de skall nog gå å få några i denna delen också.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X