Gös fiske i Ralången! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös fiske i Ralången!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Zulan333 Visa inlägg

Så, liten update på Ralången fisket. Har tyvärr inte gått nå vidare… har fiskat mycket längst med vassen vid jakttornet mitt emot masten och uppåt men har endast fångat lite små gäddor. Inte sett skymten av gös heller. Jag har funderat på att utforska anebysjön istället och återvända till Ralången i höst.

Jag gjorde även lite research på muddringen i sjön och det visar sig att de endast muddrade 1/10 av sjön. Jag läste även provfiske rapporterna och det är tråkigt att se att arter som
    ålen inte längre finns kvar i sjön. Braxen har också minskat drastiskt medan abborren ökat kraftigt. Det är dock inte så konstigt med tanke på att de tömde Säbysjön på ca två tonn (osäker källa) vitfisk för nåt år sedan.
    Hej yngling : ),
    Om jag inte minns fel så ska du fiska ca 300-400 m ut från land och inte precis jämte vassen. Prova det så kan det bli andra resultat.

Se där ja! Jag hade uppgifter att dom hade muddrat hela sjön.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

• Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Hej yngling : ),
      Om jag inte minns fel så ska du fiska ca 300-400 m ut från land och inte precis jämte vassen. Prova det så kan det bli andra resultat.

Se där ja! Jag hade uppgifter att dom hade muddrat hela sjön.
      Tjena, ska testa stå lite längre ut från land nu i veckan så får vi se( jag är medveten om att det är rötperiod just nu så det påverkar ju självklart fisket) men det är nog smartast att gå för abborre nu när det är ganska så varmt. Ska även testa inloppen.

Jag kollade också lite på stora fångster på gös i ralången och den senaste rapporterade fångsten på stor gös jag hittade var från 2018 på ca 9kg.

Kommentera

Tjena, ska testa stå lite längre ut från land nu i veckan så får vi se( jag är medveten om att det är rötperiod just nu så det påverkar ju självklart fisket) men det är nog smartast att gå för abborre nu när det är ganska så varmt. Ska även testa inloppen.

Jag kollade också lite på stora fångster på gös i ralången och den senaste rapporterade fångsten på stor gös jag hittade var från 2018 på ca 9kg.
        Gör så! Lägg dig i höjd med Hollandshus så ligger du ganska rätt. Se min fångstkarta.Hygget och rakt ut tills du kommer i höjd med Hollandshus.
        Click image for larger version

Name:	Ralången hygge.jpg
Views:	145
Size:	290,9 KB
ID:	2644632
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Gör så! Lägg dig i höjd med Hollandshus så ligger du ganska rätt. Se min fångstkarta.Hygget och rakt ut tills du kommer i höjd med Hollandshus.
          Click image for larger version  Name:	Ralången hygge.jpg Views:	0 Size:	290,9 KB ID:	2644632
          Hollandshus? är det dendär villan nära stjärneborg slott?
          Ja jag har kollat på din fångstkarta, hotspotten är ungefär där jakttornet eller vad det nu är ligger( mitt emot den på andra sidan sjön finns nu en stor mast). Hygget har växt igen så det går knappt att se vart det låg men vet till ett ungefär (inte så tät skog).

Jag har även hittat en loggad karta på sjön och konstigt nog är det ganska så platt där.
          Bifogade filer

Kommentera

Hollandshus? är det dendär villan nära stjärneborg slott?
            Ja jag har kollat på din fångstkarta, hotspotten är ungefär där jakttornet eller vad det nu är ligger( mitt emot den på andra sidan sjön finns nu en stor mast).
            Hygget har växt igen så det går knappt att se vart det låg men vet till ett ungefär (inte så tät skog).

Jag har även hittat en loggad karta på sjön och konstigt nog är det ganska så platt där.
            Helt rätt! Den där runda kåken som syns från sjön.
            Ja, så är det! Jag tror inte jakttornet är kvar längre för det är väl igenvuxet hygget numera.

Vilken del av sjön är den loggade kartan?

/Stefan

Kommentera

Helt rätt! Den där runda kåken som syns från sjön.
              Ja, så är det! Jag tror inte jakttornet är kvar längre för det är väl igenvuxet hygget numera.

Vilken del av sjön är den loggade kartan?
              Ja alltså nu ser det ganska så igenvuxet ut, men precis vid stranden innan vassen börjar finns en trästruktur som ser mer ut som nå fågelskådartorn (vilket jag tänker på när du säger jakttorn).Tänkte ta bild men glömde det.

Den loggade delen jag skickade med är i de området du markerat ut storgösarna, alltså utanför ”jakttornet” i linje med runda huset.

Blev en gädda på kanske 2kg vid svartåns inlopp på ytbete, sedan slutade motorn att fungera och vi fick ro (70 meter från land gick ena åran av)

Kommentera

Ja alltså nu ser det ganska så igenvuxet ut, men precis vid stranden innan vassen börjar finns en trästruktur som ser mer ut som nå fågelskådartorn (vilket jag tänker på när du säger jakttorn).Tänkte ta bild men glömde det.

Den loggade delen jag skickade med är i de området du markerat ut storgösarna, alltså utanför ”jakttornet” i linje med runda huset.

Blev en gädda på kanske 2kg vid svartåns inlopp på ytbete, sedan slutade motorn att fungera och vi fick ro (70 meter från land gick ena åran av)
                Ja, det kan jag tänka mig! På 70- o 80-talet så kunde man se både älgar o rådjur ute på hygget och nere vid strandkanten och drack vatten och någon älgkalv badade också. Kalven sprang runt i vattnet och plaskade och tyckte det var skitkul. : )

Ok! : )

Grattis! . )

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
                14 svar
                8 125 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                106 svar
                10 680 visningar
                0 gillar