Gös fiske i Ralången! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös fiske i Ralången!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Hej,

Ok! Kan nog vara svårt med båtramp där.

När jag fiskade där så var det inbgen som nyttjade motor i sjön.

Ok!

Skitfiske! : )
    Tack. Jag har en flatbottnad Alumacraft så det funkar nog med den utan ramp, men bra att veta. IFiske går det visst köpa fiskekort numera.

https://www.aneby.se/sidor/kultur-fr...liv/fiska.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

Tack. Jag har en flatbottnad Alumacraft så det funkar nog med den utan ramp, men bra att veta. IFiske går det visst köpa fiskekort numera.

Ok! Det finns en badplats på östra sidan av Vrangsjön vid Sjöryd. Jag vet inte exakt hur långt det är till sjön därifrån. Efter Sjöryd finns en liten bilväg ner till sjön där en hade båt på min tid. Dom har/hade stuga på en ö eller halvö mellan Sjöryd o Holma. Tyvärr satte markägarna upp en vägbom för att slippa en massa trafik på den vägen som gör att man kan köra runt Vrangsjön.
      Jag vet inte om det är Greve Bonde, Bordsjös mästerverk eller om det är markägaren på Gottamålen, Försjön. Försjön är en källsjö ovanför Vrangsjön.
      Om du får markägarens tillstånd så kan du köra ner med bilen till Vrangsjöns badplats.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Om du vill ha med dig en kille som är lite av nybörjare och vill lära sig mer och komma ut till nya sjöar så kan du fråga Zulan333 som skriver här i tråden också. Han bor i Frinnaryd. https://www.fiskesnack.com/member/44120-zulan333
        Han har slutat skolan i våras o är 16 år om jag minns rätt.

Se det som ett tips ifrån mig och inget annat.
        Jag har själv haft med mig flera ungdomar ut som har frågat mig. Ända nere från Falkenberg har dom kommit.
        Det är genom en kompis som jag känner där nere så har vi anordnat en fiskehelg vid Ralången. Fredag-söndag.
        Alla har fått fisk och deras föräldrar har varit tacksamma för att sönerna fick komma med och då har jag ordnat med en extrabåt och fiskekort åt dom. : )
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Zulan333 Visa inlägg

tjena!
          jag vart sjuk ganska så länge men nu är jag tillbaka. Dock så blir det förmodligen inget fiske då vi ska fira midsommar i Stockholm.
          Har ni inte fiskat något i smommar???

/Stefan

Kommentera

Har du inte heller fiskat i sommar???

/Stefan

Kommentera

Har du inte heller fiskat i sommar???
              Hej
              Det har tyvärr inte blivit så mycket fiske i sommar.
              Blev en tur till Ralången för några veckor sedan. En kväll . Körde lite jigg och abborren var på hugget. Sen trollade vi efter gös från ca 18-23 men tyvärr bara några gäddor. Hörde att gösen nästan är borta från sjön. och det verkar inte bättre, såg inga större eko på ekolodet under alla trollingtimmar. Massor av mindre fisk och mycket betesfisk men inget som tydde på större gös. Sidescan också kördes. Men gösen kanske inte håller till på den djupa delen mellan masten och fågeltornet. De kanske har spridit ut sig. Djupet brukade hålla stor gös från midsommar och straxt efter. Har en kusin som fiskat och fått endel gös där runt midsommar. Men nu har jag hört från folk som har bra koll på sjön att det blivit riktigt dåligt med gös.
              Senast ändrad av Hepper2; 2023-07-25, 19:59.

Kommentera

Om du vill ha med dig en kille som är lite av nybörjare och vill lära sig mer och komma ut till nya sjöar så kan du fråga Zulan333 som skriver här i tråden också. Han bor i Frinnaryd. https://www.fiskesnack.com/member/44120-zulan333
                Han har slutat skolan i våras o är 16 år om jag minns rätt.

Se det som ett tips ifrån mig och inget annat.
                Jag har själv haft med mig flera ungdomar ut som har frågat mig. Ända nere från Falkenberg har dom kommit.
                Det är genom en kompis som jag känner där nere så har vi anordnat en fiskehelg vid Ralången. Fredag-söndag.
                Alla har fått fisk och deras föräldrar har varit tacksamma för att sönerna fick komma med och då har jag ordnat med en extrabåt och fiskekort åt dom. : )
                hej! Jag fick inga notiser för någon anledning. Nja det har knappast varit nå fiske. Jag har inte varit på landet så mycket heller faktiskt, det har ju varit ganska sunkigt väder och sen så hade toaletten slutat funka ett bra tag sen så har jag rest och så. Har var i Ungern i en månad och fiskat väldigt mycket karp och kattfisk och imorgon så reser jag till Thailand i två veckor och efter det så är det inte så mycket av sommarlovet kvar.

Kommentera

Hej
                  Det har tyvärr inte blivit så mycket fiske i sommar.
                  Blev en tur till Ralången för några veckor sedan. En kväll . Körde lite jigg och abborren var på hugget. Sen trollade vi efter gös från ca 18-23 men tyvärr bara några gäddor. Hörde att gösen nästan är borta från sjön. och det verkar inte bättre, såg inga större eko på ekolodet under alla trollingtimmar. Massor av mindre fisk och mycket betesfisk men inget som tydde på större gös. Sidescan också kördes. Men gösen kanske inte håller till på den djupa delen mellan masten och fågeltornet. De kanske har spridit ut sig. Djupet brukade hålla stor gös från midsommar och straxt efter. Har en kusin som fiskat och fått endel gös där runt midsommar. Men nu har jag hört från folk som har bra koll på sjön att det blivit riktigt dåligt med gös.
                  Ok!
                  Det var illa. Jag vet inte hur mycket muddringen påverkade fiskbeståndet i sjön. Tydligen måste det ha hänt något i alla fall.

Jag är här inne och läser mellan varven för att se vad stora gösar fångas och det har inte fångats någon stor gös på 2 sommrar om jag minns rätt som är reggad i Sportfiskarnas storfiskeregistrering. Se länk.

Sedan kan det ha berott på värmen som ni har haft söder ut. Det lärde jag mig snabbt att det var ingen ide att åka ut på Ralången när sjön blommade av alger.
                  Det var bara att vänta tills det kom ett oväder med hård vind, åska och blixtrar så att det rörde om och syresatte vattnet för då var det kanonfiske efter det sedan.

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Zulan333 Visa inlägg

hej! Jag fick inga notiser för någon anledning. Nja det har knappast varit nå fiske. Jag har inte varit på landet så mycket heller faktiskt, det har ju varit ganska sunkigt väder och sen så hade toaletten slutat funka ett bra tag sen så har jag rest och så. Har var i Ungern i en månad och fiskat väldigt mycket karp och kattfisk och imorgon så reser jag till Thailand i två veckor och efter det så är det inte så mycket av sommarlovet kvar.
                    Se där ja! Då är det inte så konstigt att man inte har hört något ifrån dig. Fick du fiisk i Ungern så kan du väl lägga upp några foton på vad du lyckades fånga?

/Stefan

Kommentera

Vi hade bra gösfiske i Säbysjön för ett par år sedan men tyvärr tillät Kyrkan om jag fattat rätt att de fick lägga nät i sjön. Gösen går upp i svarthån och leker så det är inte svårt att tömma sjön på gös tyvärr om man lägger nät vid inloppet. Vilket jag misstänker att man gjorde. Han som gjorde det driver fiskeaffär hemma i Ödeshög, och han fick upp massor gös om ryktet stämmer. Där har det också varit dött på gös sen dess.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
                      14 svar
                      8 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                      106 svar
                      10 701 visningar
                      0 gillar