Ursprungligen postat av Hepper2
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gös fiske i Ralången!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inläggNoen finns större gädda som sagt om du letar efter det. Kompisen ick en på 8 kg för ett par år sedan. Inte ovanligt med 90cm+ gäddor där
Noen är en lika tråkig sjö eftersom det är dåligt med öar i en sådan stor sjö. Det gäller Ralången också.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Zulan333 Visa inlägg
men tycker inte du att det är lite skumt att det har funits”rekord stor” gös men inte stor gädda? Skit skumt tycker jag. Har inte testat den grunda delen mot söder där emot så har jag testat norra delen mot Svartåns mynning. När löjan simmar up i ån så följer så jövla mycket gädda med up i ån. Just nu är det helt jävla Sten dött i ån men under sen hösten så sprutar det med gädda(min största gädda i ån låg på 3,5 vilket är ganska dåligt) så från någonstans måste gäddorna komma
Titta på kartan som jag bif. här. Där står det 1/2-ö och det är därifrån och i pilens riktning som är söder. Där var det svårt med trolling på -70 & -80-talet. Det var grunt och dyigt på botten. Kanske 1,5-2 m.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
men tycker inte du att det är lite skumt att det har funits”rekord stor” gös men inte stor gädda? Skit skumt tycker jag. Har inte testat den grunda delen mot söder där emot så har jag testat norra delen mot Svartåns mynning. När löjan simmar up i ån så följer så jövla mycket gädda med up i ån. Just nu är det helt jävla Sten dött i ån men under sen hösten så sprutar det med gädda(min största gädda i ån låg på 3,5 vilket är ganska dåligt) så från någonstans måste gäddorna komma
Skitfiske yngling.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
Ja, det är skumt! Jag vet inte vad som har hänt med gösbeståndet i sjön. Betesfisk har ju funnits i obegränsad kvantitet. Jag vet inte om det har med muddringen att göra som gjordes för några år sedan. Vet du något om hur det ser ut i södra änden och hur mycket djupare sjön blev efter muddringen?
Titta på kartan som jag bif. här. Där står det 1/2-ö och det är därifrån och i pilens riktning som är söder. Där var det svårt med trolling på -70 & -80-talet. Det var grunt och dyigt på botten. Kanske 1,5-2 m.
- Gillar 1
Kommentera
-
Köp senaste nummret av Fiskejournalen så lär du dig hur du lockar storgäddorna till hugg.
Skitfiske yngling.
(fan vad liten jag ser ut på bilden, var för ca 2-3 år sedan )
Kommentera
-
Har varit en jävla massa plugg så har inte tänkt på fiske så mycket. Jag tror nog att jag ska börja med att hitta ställen där det finns okej snitt på gäddor,2-5kg innan jag ger mig på dem stora. Som sagt tidigare har mina största gäddor har tagits i försjön vid svartåns mynning och min största gädda i Svartån vid frinnaryd. Fick en ganska fin en i sommars i ralången(Svartån mynning, men den bilden är borta)
(fan vad liten jag ser ut på bilden, var för ca 2-3 år sedan )
Snart har du väl jullov så då får du väl ge dig ut o angla gädda istället.
Skitfiske! : )Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Jag förstår det när du har lyst med din frånvaro. Ibland måste man göra prioteringar här i livet. Ja, jag vet det! Du har nämnt den tidigare i ett inlägg.
Snart har du väl jullov så då får du väl ge dig ut o angla gädda istället.
Skitfiske! : )
Jag gjorde även lite research på muddringen i sjön och det visar sig att de endast muddrade 1/10 av sjön. Jag läste även provfiske rapporterna och det är tråkigt att se att arter som
ålen inte längre finns kvar i sjön. Braxen har också minskat drastiskt medan abborren ökat kraftigt. Det är dock inte så konstigt med tanke på att de tömde Säbysjön på ca två tonn (osäker källa) vitfisk för nåt år sedan.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ja abborre å gädda har en tendens att minska när det är gott om gös i sjöar runt härikring så är det ökning av abborre så är det väl kanske ett tecken på att gösen minskat - sen är ju tendensen den att det överfiskas på sånt som är ”fin matfisk”
vitfiskreducering är bra för att minska övergödning så det är ingen nackdel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggJa abborre å gädda har en tendens att minska när det är gott om gös i sjöar runt härikring så är det ökning av abborre så är det väl kanske ett tecken på att gösen minskat - sen är ju tendensen den att det överfiskas på sånt som är ”fin matfisk”
vitfiskreducering är bra för att minska övergödning så det är ingen nackdel
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
|
14 svar
8 156 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av lsjonsson