Fiskeställen kring Jönköping, billigt/gratis fiskekort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeställen kring Jönköping, billigt/gratis fiskekort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeställen kring Jönköping, billigt/gratis fiskekort?

Jag är på jakt efter sjöar/fiskeställen där fiskekortet antingen är gratis, likt det för Rocksjön/Munksjön, eller kostar en mindre peng. Bör gå att fiska från land då jag ej har båt.
    Flyttade till Jönköping förra året, pga studier, och har därav väldigt dålig koll på fiskeställena kring Jönköping. När jag skriver "kring Jönköping" så menar jag en radie på ca 3-4 mil.
    I och med att jag är student så har jag inte riktigt pengarna att lägga ut 70-80 kr för ett dagkort.

Ursprungligen postat av Heartliquid Visa inlägg
    Jag är på jakt efter sjöar/fiskeställen där fiskekortet antingen är gratis, likt det för Rocksjön/Munksjön, eller kostar en mindre peng. Bör gå att fiska från land då jag ej har båt.
    Flyttade till Jönköping förra året, pga studier, och har därav väldigt dålig koll på fiskeställena kring Jönköping. När jag skriver "kring Jönköping" så menar jag en radie på ca 3-4 mil.
    I och med att jag är student så har jag inte riktigt pengarna att lägga ut 70-80 kr för ett dagkort.
    Hej James;

Ganska nära Jönköping finns en djup, fiskrik, klar och mycket stor insjö som heter Vättern. Vättern har eget frivatten där trolling är tillåten 300 meter från land med max 10 spön. På den mycket imponerande sjön Vättern har jag själv fiskat Gädda, Lax, Röding och Öring sedan början av 1960-talet...

Här kan du läsa lite om fisket och fiskereglerna på Vättern . http://projektwebbar.lansstyrelsen.s...blad100701.pdf ..

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
    Old Firehand

Kommentera

Tack för tipset!
      Det går dock tyvärr bort då jag inte har tillgång till båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Heartliquid Visa inlägg
        Tack för tipset!
        Det går dock tyvärr bort då jag inte har tillgång till båt.
        Hej James;

Du kan fiska efter Lax från landnära klippor utmed Vättern. Du kan börja så långt söderut som utanför Ödeshög och fiska dig norrut förbi Hästholmen och vidare... Du ser ju var andra fiskare står och kastar... Gå in här på Fiskesnack och sök efter bra fiskeplatser utmed Vättern.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

Old Firehand

Kommentera

Behöver man dock inte ha ganska grov utrustning för att fiska Lax? Jag har ett Berkley Phazer 702 som klarar 12-29g och jag har svårt att se att det skulle vara dugligt för att utmana laxar

Kommentera

De flesta som fiskar lax från land i Vättern brukar använda spön på 10-12 fot med en betesvikt på runt 20-60 gram, men jag har sett fiskare som använder betydligt klenare spön. Alla laxar i Vättern väger inte 20 kg.

När det gäller sjöar med fritt fiske eller billigt fiskekort så har jag läst här på fiskesnack att fisket är fritt i Västersjön. Dessutom TROR jag att fisket är fritt i Tahesjön. Det sitter i alla fall inga skyltar och när jag har frågat kringboende så har ingen vetat helt säkert, men ingen har hört talas om någon fiskekortsförsäljning.

I Eckern kostar ett dagskort 30 kr vilket väl får anses som billigt, men tyvärr väldigt dåliga möjligheter att fiska från land pga vass runt hela sjön. Dessutom börjar inte allmänhetens fiske förrän 1:a maj.

Jag har tänkt lägga min båt i Bondstorpsjön i Sommar och köpa årskort med möjlighet att ta med gäst, så där kan du säkert följa med någon gång om det passar. Vet dock inte när sommarsäsongen börjar i den sjön.

Kommentera

I Eckern går dock hyra båt så det kan vara intressant att kolla upp. Man ska kunna hyra båt där man köper fiskekort har jag för mig. Stora abborrar sägs simma där och även en och annan gädda mycket växtlighet, åtminstone i de södra delarna.

Kommentera

Det stämmer att man kan hyra båt i Eckern. Båtarna hyrs ut av ICA Trollet och kostar 50 kr per dygn. Tillsammans med fiskekort blir det 80 kr vilket TS tyckte var för dyrt. Båtkostnaden går ju dock att dela.

Jag fiskade en del i Eckern i somras och fick ganska mycket fisk, dock nästan bara gäddsnipor på 0,5-1 kg. Fick dock ett par abborrar på strax under kilot samt en mager 111 cm gädda som vägde 9 kg, så visst finns det fisk i Eckern.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
                14 svar
                8 156 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                106 svar
                10 716 visningar
                0 gillar