Död gärs i Landsjön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Död gärs i Landsjön.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Död gärs i Landsjön.

Har ju flutit omkring död gärs i sjön hela säsongen ( även lite grann förra säsongen ), men senaste passet jag var ute på var det mängder av dem, i alla storlekar. Fisket i sjön tycker jag varit hyffsat denna säsong och både de gröna och borrarna man tagit har varit i mycket bra kondition. Någon som vet/har hört vad gärsdöden beror på?

Det är syrebrist som sker på sommaren har jag för mig. Gärs och gös har vi sett, mest gärs. Gärsen dör i massor varje år på sommaren av detta, alltså inget som börjat de sista två åren.

Kommentera

Har fiskat Landsjön i många år och har inte sett det här tidigare. Några enstaka döingar har man väl sett, men inte dessa mängder av både yngel och vuxna fiskar. Syrebrist, standardförklaringen när de inte hittar någon annan orsak

Kommentera

Jag cyklade runt Råbelövsjön i Kristianstad idag och hittade död gärs vid tre separata badplatser runt sjön. Då lär det finnas rejält med död fisk i sjön. Jag tycker det verkar lite konstigt att det nu plötsligt är syrebrist när det har blåst och regnat mer än vad det gjort på hela sommaren.
        Däremot har siktdjupet ändrats och det ser ut att vara algblomning så kanske är det något sånt som har påverkat syremängden.

Kommentera

För flera år sedan var det vanligt med döda gärsar och småabborrar längs stränderna på sommaren i en sjö där jag bor och då förklarade förståsigpåarna att det berodde på stress som fick fisken att bli sjuk. Vitfisken däremot drabbades inte alls av liknande massdöd. Nuförtiden har vattenkvaliteten förbättrats och gärs- och småabborbeståndet decimeringsfiskats vilket antagligen har hjälpt till att döda fiskar inte längre samlas på stränderna.

Kommentera

Googlar man på problemet så ser man att det här händer lite varstans i landet på somrarna. Senast det hände i Landsjön var 2009.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
            14 svar
            8 156 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
            106 svar
            10 716 visningar
            0 gillar