Öring i dike? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring i dike?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öring i dike?

För ca 1 vecka sedan flyttade jag till jönköping pga studier.
    Vid en promenad med hundarna så såg jag lite yngel i varierande storlek mellan 4 och 8-10 cm i ett litet dike.
    Och med dike så menar jag dike, ingen å eller bäck utan ett dike med vatten på max 1 dm och på vissa ställen knappt nåt vatten alls. Satte mig ner och tittade och det ser ut som att det kan vara röding eller bäcköring eller nåt sånt, men kan det verkligen stämma. Lever dom i sånna små vattendrag. Ska man kanske ta och försöka fånga några med en håv och se vad det är. Lite häftigt om det vore öring eller röding som kommit från vättern.
    Kan ju självklart va nåt annat också men tycker att dom är prickiga och lite ljusare på undersidan. Men som sagt så har jag bara sett dom uppifrån.
    Vad tror ni?
    www.folketoad.blogg.se

Click image for larger version

Name:	ThisThreadIsWorthlessWithoutPics.gif
Views:	1
Size:	41,6 KB
ID:	1763530

Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Det kan ju vara elritsa(kvidd/siling/äling/strandfisk etc)? Dom trivs även i smådiken och kan vara ganska lika laxartad fisk vid en snabb titt.
      Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Kan mkt väl vara öring. Kan också mkt väl vara någon annan fisk som tex elritsa som nämns ovan.

Under tiden jag var med och elfiskade i Göteborg med Fiskevårdarna/Sportfiskarna väst hann jag se en hel del helt otroliga lokaler där fisken mot alla odds levde och hade lekt. Krävs knappt vatten ibland och fiskarna leker i folks trädgårdar, typ.

Då kan man tycka, behövs verkligen vattendragen skötas då? Om fisken ändå klarar sig? Men det jag tänker är framförallt att tänk vilket fiske vi hade haft om vi inte gett våra vilda salmonider absolut sämsta tänkbara förhållanden, som de mot förmodan ändå mäktar överleva i.

Kommentera

Beror ju på var det är någonstans?
          I´ll be back...

Kommentera

Öringen går upp och leker i små vattendrag ofta inte mer än ett dike på sommaren så det kan mycket väl va öringsmolt du sett. Förhoppningsvis så är diket inte reglerat så det rinner lite vatten hela sommaren annars dör en hel årskull med öring.. Är det mycket fisk och lite större bäck kan du om du får av markägare prova ta en på mete. Det är en utmaning att smyga inpå och och få dom att ta en maskagnad krok..

Kommentera

precis där vi hittar bäcköringen i Norrboten....
              (men så kallar vi era Åar diken...)

Kommentera

Diket jag menar är det lilla diket som går precis bakom Junebäcksvallens fotbollsplan.
                Va en sväng till Tabergsån också och tittade lite igår och hittade nån liten bäck som ett typ tillflöde till Tabergsån och där i var det garanterat nån sorts öring fisk. Snabba som fan.
                www.folketoad.blogg.se

Kommentera

Det är en Bäck och det är ärling du sett. Bäcken rinner ifrån luttedammen uppe vid vattenledningsparken. Och genom friaredalen där den slutar i en äcklig damm som sen rinner ner i dagvattensystemet(?). Fiskade ärling där mycket när jag var liten med hjälp av hov och petflaska som man vänder toppen på o petar in lite bröd.

Edit: ärling är en ädelfisk och blir oftast inte större än 5-6 cm, iaf inte där.

Kommentera

Är inte Ärling ett lokalt namn för Elritsa, och Elritsan tillhör väl karpfiskarna?
                    [FONT="Impact"]Mvh:
                    /Johan[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
                    14 svar
                    8 183 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                    106 svar
                    10 732 visningar
                    0 gillar