fiske i valsjöbyn ?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske i valsjöbyn ?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiske i valsjöbyn ?!

Tänkte ta en tripp till valsjöbyn o fiska lite öring i sommar. Men finns de nån här som kan komma med lite info ang. vad e de för färger på spinnare och drag som gäller samt andra sätt ni provat o fiska med.

UL utrustningen är komplett med reserv spö och rulle, men problemet är att spinnarna man använder i norra finland kanske inte alls gillas av dessa i valsjöbyn.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Det funkar nog med lite vad som i dragväg. Men varför inte testa fluga? Det är så mkt roligare!
    Fint område att vistas i är det iallafall!

Kommentera

flugfisket har jag lagt åt sidan, visst de vart jäkligt kul men saknar tålamodet för detta finlir, inte min grej. Personligen får jag mer fisk på UL fisket än fluga så det är nog smartast för mig o hålla till det man kan

Får prova mig fram när man kommer upp dit helt enkelt, kommer köra på samma saker som fungerar i norra FIN o se om det är samma där
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Jag har åkt till Valsjöbyn och fiskat en gång per år det senaste 3-4 åren. Jag kanske har några tips, dock hinner jag inte skriva just nu....men sök först i forumet, finns redan trådar om valsjöbyn och tips m.m
        --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

jahaps då har man sökt o kommit fram till följande kort sammanfattat. Spinnare, fluga skeddrag funkar bra där röda svarta, silvriga drag. Det är som överallt annars med andra ord. Får prova mig fram helt enkelt. Men kommer o testa en annan metod som jag återkommer med efter trippen, måste se om de funkar först

Kommentera

Ett bete som fungerat grymt bra i valsjöbyområdet (särskilt vid dragrodd) är Ron thompson Sito (öringfärgad). Den mindre varianten (finns två olika).

Mitt råd är...köp 2st av den mindre modellen i öringfärg, du kommer inte att ångra dig. Sen testa den när du kör dragrodd i någon av de mindre sjöarna/tjärnarna, typ lill kingen.
            --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Tja!

Nu var det några år sedan jag fiskade i Valsjöbyn.
              Ett hett tips är att testa i tjärnarna storfisklösen & lillfisklösen, speciellt den förstnämnda.
              Om du fiskar haspel, använd helst ett långt spö typ 10 fot så att du kommer ut långt.
              Det draget jag haft mest framgång med var utan tvekan Tasmanian devil 9 g i färgerna röd/blå svart/gul.

Mvh/
              Pontan

Kommentera

Fiske i Valsjöbyn.

Jobbar just med området i kring Valsjöbyn och om du är intresserad av att hyra boende och få lite guidning på området så hör av dig. Jobbar mot ett företag som heter Exclusive adventures och vi har förutom boende i direkt anknytning till de fiskekortbelagda vattnen tillgång till privata vatten i närområdet. Maila mig om du är intresserad. Stugorna vi erbjuder är rätt humana i priserna. Annars funkar tält jättebra också. Mail:ciklid@gmail.com

Mvh Ersa

Kommentera

Först och främst, när i år planerar du åka dit?

Valsjön är svårfiskad från land då den är ganska stor, men nattfiskar man och smyger kan man få fin öring nedanför fallet om ingen vadartok skrämt bort fisken från ståndplatserna nära land.

Boende hyr du förslagsvis av familjen fahlströms, de ha även båtar i Valsjön att hyra ut. De hyr även ut båt i Brinnsjön, där det finns fin röding. http://www.fahlstroms.nu/fiskeset.htm
                  Fiskecampingen är värdelös så håll dig borta från den.

Myhrbodarna är vackert om du vill bo riktigt fint.

Det finns många fina småtjärnar i området, men skippa de närmast byn. UL-fisket är grymt och det finns fisk med bra storlek även i de mindre tjärnarna. Vilken färg på spinnaren som funkar beror självklart på väder, årstid och temp, så där är svårt att ge ett generellt tips. Rent generellt skulle jag säga att det mesta funkar.

Om inte kan du alltid spana in inspirerande bilder på http://fellsman.se för att jobba upp suget.
                  Det är en hel del personliga bilder uppblandat med snart 30 års fiske i Valsjöbyn.

//Jakob

Kommentera

Testa där sjön Regnen kommer ner till strömmen mot regnsfallet, på kvällarna kan det komma in massor med röding som äter knottlarver.

Toskströmmen kan du få fin harr/öring i, den ligger nedströms valsjön OBS! uppströms bron fiskeförbud!
                    Ett stenkast från parkeringen med vindskydd där finns en liten sjö, där fick jag ett halvdussin kolsvarta aborrar med gul buk och illröda fenor, de vägde mellan 3-4 hg, halstrade över glöd med salt, peppar och lite smör och enris i buken var det mat för kungar!

Dagsutflykt, fiska sig efter Gunnarvattån från Gunnarvattnet ner till valsjöbyn.

Ett skönt alternativ är att yra sig en båt på valsjön och kväll/natt/morgon åka runt i området neranför regnsfallet, rekommenderar lite kraftigare spö/rulle typ för gädda och antingen vobler/skeddrag men något som är effektivt är ett röding tackel och kroken agnar du med mask.

Jag brukar tälta när jag är där uppe, men har detta som utgångspunkt, skönt att få duscha mm någongång under 14 dagar... http://www.valsjocamp.com/

Skitfiske på dig!

Hör av dig om hur det går!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-07-09, 10:44
                    0 svar
                    66 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brobaits Thomas  
                    Startad av -martin-, 2024-09-12, 11:28
                    1 svar
                    219 visningar
                    0 gillar