Gäddfiske Sveg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske Sveg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske Sveg

Tjena, om 2 veckor drar vi upp 10 man till vemhån (?) i närheten av Sveg. Dom flesta ska fiska öring och harr. Men som vanligt är man sugen på gäddfiske. Är det någon som vet nånting närheten av Sveg? Är Ljusnan eller svegsjön bra? Och finns de möjlighet att hyra båt nånstans? Tacksam för svar.

Jag har aldrig åkt till den delen av landet specifikt för att fiska gädda, men varit i trakten mycket. Vid Linsell i Ljusnan finns rätt gott om gädda, och jag har sett åtminstone en 10+ hoppa i selet nedströms Ransjöforsbron. Min största bifångst var 5+, men det var den vackraste gädda jag sett, och en av de starkaste. Nedströms Ransjöbron öppnar upp ett sel som sedan bildar en nacke ner till Sveaforsen. I innerkanten på östra sidan av den sk "sikgropen" står alltid gäddor om än strl. mindre. Från västra sidan når man stora delar av selet med en långkastande spinnutrustning. Ransjön skall hålla hyfsat med gädda upp till 7-8 pannor samt fina borrar, men där behöver man nog båt el kanot. Det är ganska långgrunt från land. I alla forsar finns chans på stridbar strömgädda i bakvatten och pottor. Se till att ha fräsch lina och kolla knutarna, det är inte säkert det är gädda som hugger. Jag har fått åtminstone en haspelrulle tömd av storöring där.... Enligt 2:handsinfo skall det finnas tjärnar nära Dalsvallen en bit upp längs med biflödet Råndan med riktigt gott om gädda. Har ingen koll på det men ring till Dalsvallen och kolla. I själva Vemhån var det länge sen jag fiskade, men knappast nån gäddbiotop som jag minns det. Vore kul att höra hur det gick, jag längtar tillbaks dit!
    Per.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
      Jag har aldrig åkt till den delen av landet specifikt för att fiska gädda, men varit i trakten mycket. Vid Linsell i Ljusnan finns rätt gott om gädda, och jag har sett åtminstone en 10+ hoppa i selet nedströms Ransjöforsbron. Min största bifångst var 5+, men det var den vackraste gädda jag sett, och en av de starkaste. Nedströms Ransjöbron öppnar upp ett sel som sedan bildar en nacke ner till Sveaforsen. I innerkanten på östra sidan av den sk "sikgropen" står alltid gäddor om än strl. mindre. Från västra sidan når man stora delar av selet med en långkastande spinnutrustning. Ransjön skall hålla hyfsat med gädda upp till 7-8 pannor samt fina borrar, men där behöver man nog båt el kanot. Det är ganska långgrunt från land. I alla forsar finns chans på stridbar strömgädda i bakvatten och pottor. Se till att ha fräsch lina och kolla knutarna, det är inte säkert det är gädda som hugger. Jag har fått åtminstone en haspelrulle tömd av storöring där.... Enligt 2:handsinfo skall det finnas tjärnar nära Dalsvallen en bit upp längs med biflödet Råndan med riktigt gott om gädda. Har ingen koll på det men ring till Dalsvallen och kolla. I själva Vemhån var det länge sen jag fiskade, men knappast nån gäddbiotop som jag minns det. Vore kul att höra hur det gick, jag längtar tillbaks dit!
      Per.
      Tack för bra och intressant svar Per. Låter riktigt bra faktiskt. Ska försöka komma ihåg att skriva ihop en rapport från resan. Ska ringa runt lite och kolla om man kan hyra en båt någon av dagarna. Sen när man åkt upp hela vägen så får man väll offra en dag och fiska lite harr och öring också, haha.

Kommentera

I Ljusnan nedströms Svegsdammen kan du hyra båt.Båtarna ligger vid campingen och du hyr på Statoil.
        Det är bra gäddfiske i både sjön och Ljusnan. Pma mig för hotspots

Kommentera

Precis nedanför dammen är det hyfsat gäddfiske och lite nedanför vid kraftledningar, båt finns att hyra på Statoil dock utan motor, krävs för att ta sig uppströms. .
          Har ej fiskat i sjön, finns båt att hyra på Statoil i sveg dock utan motor. Fiskekort krävs på bägge då ädelfisk finns både i ljusnan o i svegssjön.
          Svårt att hitta hotspots men nära dammen i ljusnan är ett säkert kort.
          Har man tur så går de även få lake där med :-)

Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Brobaits Thomas, 2024-07-09, 10:44
          0 svar
          57 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Brobaits Thomas  
          Startad av -martin-, 2024-09-12, 11:28
          1 svar
          202 visningar
          0 gillar