Var runt Kvissletrömmen ska man stå som nybörjare? Var förbi och tittade idag, stoooooor fet ström är det ju! Tittade lite på kartan: det finns en liten gångbro en bit nedströms från campen, får man fiska runt den (inte från givetvis)?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kvissleströmmen eller Dammån?
Collapse
X
-
Jag har för mig att man inte får fiska efter den och precis som du antog, inte heller från den. När du fiskar på detta sätt som vi beskriver gör du bäst i att ha ett spö av minst klass 7, gärna 10 fot. Sen finns det ett par enkla regler (eller undantag), fiskarna ställer sig oftast nära botten i en grop eller bakom eller runt stora stenar. Detta av den enkla anledningen att dom spar energi där vattnet rinner saktare. Presentera flugan i närheten av stenarna, gärna så flugan börjar fiska några meter innan platsen.
Själv ska man till gaula och häkta på en fen lax runt tio hade jag tänkt
Skitfiske!"
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inläggDet känns som om jag ska titta på andra vatten faktiskt: båda ställen verkar inte vara nybörjavänliga, i alla fall inte om man är ute efter öring. Allt är ju dock som vanligt: troligen står jag i Kvissleån och dänger streamers om ett par dagar med "plötsligt händer det" som ledmotiv
Kommentera
-
Hemma nu efter 10 dagars fiske i kvissle och med dessa vatten nivåer runt 299.900 så rekomenderar jag inte kvissle som ett nybörjar vatten. Det bör nog gå ner till 299.400 - 299.300 först.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Muikku Visa inläggJag får väl vara den förste att fråga utan att skämmas, men jag förstår ingenting av detta ovan. För en vanlig lekman, så förstår jag att det är högt vatten just nu och den ska helst ner lite - men hur jag ska relatera till dessa siffror är grekiska för mig..:-)
Fisket styrs mycket av vatten nivåerna i kvissle. Strömmarna ändras lite grann när nivåerna förändras mycket och då flyttar fisken efter å vi också.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inläggDet känns som om jag ska titta på andra vatten faktiskt: båda ställen verkar inte vara nybörjavänliga, i alla fall inte om man är ute efter öring. Allt är ju dock som vanligt: troligen står jag i Kvissleån och dänger streamers om ett par dagar med "plötsligt händer det" som ledmotiv
Jag satt å läste i Fiskejournalen eller allt om fiske på vägen hem och de hade ett reportage om Dammån. De pratade om något som hette Karlssons sträcka eller något liknande. De skrev om att det är flugfiske vänligt med sandstränder eller något liknande å jag har för mig att de skrev att det fanns harr där också. Mycket svävande där... Var trött efter många timmar i bilen men det kan vara värt att kolla upp.i Det muttrades på campingen om att dammån höll normal vatten nivåer. Om du är kvar så ring camp dammån å hör dig för de har en fiske trappa där också där dom mäter å väger all öring som vandrar upp å man får lov att kolla på när dom gör det. Kan ju vara kul å kolla på monstren om du inte lyckas få dom på kroken.
Kommentera
-
Det blir Dammån! Det må vara svårfiskat, men Kvissleströmmen är fortfarande ganska svårfiskat pga vattenståndet. Dammån ligger på idealt vattenstånd +6 cm, så det bör i alla fall inte vara heldränkt. Chansen på storöring lockar ju givetvis en del..........
Drar nu, återkommer imorgon eller övermorgon!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inläggDet blir Dammån! Det må vara svårfiskat, men Kvissleströmmen är fortfarande ganska svårfiskat pga vattenståndet. Dammån ligger på idealt vattenstånd +6 cm, så det bör i alla fall inte vara heldränkt. Chansen på storöring lockar ju givetvis en del..........
Drar nu, återkommer imorgon eller övermorgon!
i kraftverkshöljan!!
Har fiskat där nu i snart 15år och vägrar
testa det tipset för jag vill ha dom på fluga. Ibland är man bra envis/dum :S
Finns bilder från paradiset på min hemsida om du/ni vill se ;-)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Brobaits Thomas, 2024-07-09, 10:44
|
0 svar
61 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-07-09, 10:44 | ||
Startad av -martin-, 2024-09-12, 11:28