Kvissleströmmen eller Dammån? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvissleströmmen eller Dammån?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvissleströmmen eller Dammån?

Tjo!
    Jag har lyxen att kunna tillbringa en månad i Åre nu i sommar, och undrar lite var jag ska fiska? Ett besök till Dammån och/eller Kvissletrömmen är givet, men vilket ska jag satsa på? Är ny på flugfiske om det spelar någon roll :-)

Skitfiske!

Jag skulle satsa på att ta bort eller och satsa på och, de är väldigt fina båda två. Goda chanser till stor öring på båda ställena men jag upplever dammån som lite svår fiskad har inte lyckats så bra där men är väldigt härlig natur. Hemsidorna skvallrar ju om att storöringen finns där dock. Kvissle har jag varit i många år nu och bor på fiskacapingen hos berit. Tog en fin öring förra året å höjde mitt pb regält. Det roliga med kvissle tycker jag är att harren är väldigt hugg villig å kul att fiska på när man tröttnat på att gå och dunka efter storöringen som inte hugger lika ofta. Sedan bor det många trevliga likasinnade på campingen som man kan sitta å tjöta med å få bra tipps ifrån.

Jag skall upp nu på fredag till kvissle å stanna i 10 dagar. Nu när jag ringde till nivå mätaren så var den uppe i 300.045 aldrig varit med om så högt vatten. Är snösmältningen väldigt sen i år hos er där uppe eller är det elbolagen som spolar bort mina fiske chanser? I år lär det bli lite sport att vada över till ön om det håller i sig.
    Senast ändrad av berra2323; 2012-06-24, 17:46.

Kommentera

Bra info där!
      Kvissleströmmen tror jag det blir. Har spanat lite på Google Earth, och det ser ut om om Dammån är lite svårare för mig som flugnybörjare. Det jag minns är att Dammån har ganska långa partier med vegetation tätt inpå vattnet, och inte riktigt enkelt vadardjup eller är jag helt fel ute?
      Hur får man tag i nivåmätarinfo för övrigt?

Kommentera

Har samma problem själv vad det gäller bakkastet men vi var i bland annat rismyrsströmmen å där var det inga problem.

Vattenivå (Tror att den visar möh i ockesjön, 299.400 är lätt vadat å bra fiske. Som det är nu då det är över 300 är det nog kanska svårt att nå strömfårorna om man inte är tre meter lång)
        - 0647-661081

Kommentera

Drar du till kvissle så köp/bind flugor som är lite större. Många på campingen som åker runt till många olika ställen säger att här gäller det stora flugor. Jag kör med e-12 å klinkhammer på lugn stryken och med elkhaircaddis med mycket hjorthår där det är lite buskigare vatten. Under vilka datum är du uppe?

Kommentera

Glömde säga att berit också hyr ut båtar (även fiskecapen på andra sidan tror jag) om man vill ta sig ut till ön. Kolla dock i god tid för de brukar vara eftertraktade.

Kommentera

Tack för tipsen, ovärderliga för en nybörjare som mig!
              Kommer anlända i Åre 30 juni, och vara där i tre veckor. Kvissleströmmen siktar jag på runt 7-8 juli och ett par dagar framåt.

Kommentera

Kvissle är vasst just nu. Fick en bild av en kompis på en 1,9 kilos här om dagen.

Om du vill ha stor öring har jag bara ett tips till dig, använd stora flugor. Berra pratar om torrflugor, skit i det. Öringen är en utpräglad fiskmördare när den är stor och offrar ogärna energi på något som knappt ger någon energi tillbaka (insekter). Bind eller köp de största streemers du kan hitta, masken är ett vasst tips. Annars kan du ju köra tuber.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                  Kvissle är vasst just nu. Fick en bild av en kompis på en 1,9 kilos här om dagen.

Om du vill ha stor öring har jag bara ett tips till dig, använd stora flugor. Berra pratar om torrflugor, skit i det. Öringen är en utpräglad fiskmördare när den är stor och offrar ogärna energi på något som knappt ger någon energi tillbaka (insekter). Bind eller köp de största streemers du kan hitta, masken är ett vasst tips. Annars kan du ju köra tuber.
                  Nice! Öring på1.9 är ju aldrig fel. Ingen risk att han heter Clas?

Skönt att hör att fisken inte spolats bort är ju grymt höga vatten nivåer nu.

Precis som diedose skriver så riktat öring fiske gör man bäst på detta ställe med med stora streamers eller tuber. Själv använder jag tuber. Svarta på kväll/natt å grå/silvriga på dagen. Som nybörjare så rekomenderar jag att testa torrfluge fiske efter harren för den är väldig hugg villig å går man å nöter efter öring så kan det ta många timmar/dagar innan man får ett hugg. Jag brukar binda på en liten nattslände puppa som upphängare till tuberna å då brukar det rycka i spöt lite oftare.

Ser du en blond snubbe på100kg fördelat på 198 cm så hojta, kan vara jag. Vi drar upp imorgon kl 03:00 på natten.

Kommentera

Suger i mig info som en svamp!
                    Hur länge är ni kvar i krokarna? Kanske måste skynda på resan till Kvissleströmmen så man kan snacka lite skit där också!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-07-09, 10:44
                    0 svar
                    57 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brobaits Thomas  
                    Startad av -martin-, 2024-09-12, 11:28
                    1 svar
                    202 visningar
                    0 gillar