Kvissleströmmen eller Dammån? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvissleströmmen eller Dammån?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej,

Ringde precis kvissleströmmens camping och de nämnde att det var dåligt fiske då det var högt vatten. De rekommenderade mig att inte hyra stuga nästa vecka. Jag har aldrig fiskat i regionen så om det är rätt dåligt så känns det sådär att lägga 3dagar fiske + 15h i en bil ToR hemmet.

Nu är jag en sån som spinnfiskar och har inte nått upp till nirvana som er andra flugfiskare =)

Ska jag bita i det sura äpplet och ta den resan ett annat år... så jag inte förstör känslan för all framtid?

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
      Hej,

Ringde precis kvissleströmmens camping och de nämnde att det var dåligt fiske då det var högt vatten. De rekommenderade mig att inte hyra stuga nästa vecka. Jag har aldrig fiskat i regionen så om det är rätt dåligt så känns det sådär att lägga 3dagar fiske + 15h i en bil ToR hemmet.

Nu är jag en sån som spinnfiskar och har inte nått upp till nirvana som er andra flugfiskare =)

Ska jag bita i det sura äpplet och ta den resan ett annat år... så jag inte förstör känslan för all framtid?
      Det är kul att höra när folk är ärliga å säger som det är även om de driver ett företag för att tjäna pengar. Bra gjort Berit eller Janne eller vem du pratade med!

Om du skall åka upp kan du nog bara svara för själv. Om Berit eller Janne säger att det inte är bra fiske så är det nog så de pratar ju med alla och har bra koll. Är det enbart för bra fiske som du skall åka så verkar det ju inge givande.

När vi var där så var det som lägst 299.900 under 10 dagar å det var verkligen en sport att få upp dom. Jag skulle inte bytt de 10 dagarna mot något ändå för det är så mycket mer än att bara få fisk hela tiden.

Kommentera

Det som många inte alls tänker på är att fisk som ska leka i dammån MÅSTE ta sig förbi kvissle. En sex kilos fisk i dammån väger säkert 8 kg när den börjar ute i storsjön. Det är ju ett par mil innan dom blir överlyfta. Öringfisket i dammån är det mest överreklamerade vattnet i sverige.... Enligt mig.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
          Det som många inte alls tänker på är att fisk som ska leka i dammån MÅSTE ta sig förbi kvissle. En sex kilos fisk i dammån väger säkert 8 kg när den börjar ute i storsjön. Det är ju ett par mil innan dom blir överlyfta. Öringfisket i dammån är det mest överreklamerade vattnet i sverige.... Enligt mig.
          Oj, tappar de så mycket på resan. De jag har tagit har inte varit sladdriga direkt utan i god kondition. Jag har inte fått någon öring i dammån så jag har inget att relatera till. Skall dock försöka mig på det nästa år.

Även om öringen måste gå förbi kvissle när den skall till dammån å de andra åarna som den leker i så tycker jag att det är svårt att veta vart man skall fiska i kvissle den är ju så jäkla bred. Jag går å nöter en heldel på långa sträckor utan att veta om det är på denna sida som den vandrar. I år så kunde jag inte vada ut så långt som jag brukar utan fick nöta längs med kanterna. Fick en på 62cm som stod en meter ut från kanten. Där brukar jag annars doppa flugan i bak kastet.

Kommentera

Haha! Ja, det är lite proböem om det är högt vatten. Båtarna är ju ett hjälpmedel. Lättare att fiska av andra sidan för oss flugfiskare. Man ska helt enkelt helst vara där när det är lite mindre vatten, då går det ju att vada över desutom. Tvåhandsspö är ett tips. Annars får man väl gä över till alternativ "absolut sist", bombarda med fluga.

Dom färdas långt och äter väldigt lite så att dom superdietbantar är inget konstigt...
            sigpic

Kommentera

Hej!

Sitter å lägger upp planerna för årets kvissle resa. Någon som vågar tipsa om några bra ställen i dammån får gärna höra av sig.

/Kallin

Kommentera

Fan berra. Trodde du hade hoppat planerna med dammån

Testa lövsjöströmmen istället

Btw, grymm öring! Helt fantastisk!
                sigpic

Kommentera

Fan berra. Trodde du hade hoppat planerna med dammån

Testa lövsjöströmmen istället

Btw, grymm öring! Helt fantastisk!
                  sigpic

Kommentera

Tja!

Hårkan är grymt trevlig men har inte varit i lövsjöströmmen dock, bara terroriserat Edsforsen och Hotagsströmmen ännu. Men jag har siktet inställt på Dammån i år, tycker den verkar väldigt naturfin det lilla jag sett av den. Ligger ju nära vårt basläger på kvisslekampen också.

/Kallin

Kommentera

Lördagen den 29/6 kl 13:01 kommer en två meters björn att rangla in på fiske kampen i kvissle. Någon mer som skall dit i år?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-07-09, 10:44
                      0 svar
                      61 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brobaits Thomas  
                      Startad av -martin-, 2024-09-12, 11:28
                      1 svar
                      208 visningar
                      0 gillar