Vattennivåer i Halländska sjöar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vattennivåer i Halländska sjöar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vattennivåer i Halländska sjöar

Jag fiskar mest i Västersjön på södra sidan av Hallandsåsen. Den sjön ligger på hyfsat avstånd från Laholm där jag bor. Men p.g.a. den extrema torkan så är den sjön inte längre tillgänglig för sjösättning av lite större båtar (+1 ton). Jag har inget emot att nu i semestertid traila båten lite längre sträckor för att fiska, max 10 mil.
    Men då inställer sig ju naturligtvis frågan, är det lika illa där med sjösättning och vattenstånd när man kommer dit? De sjöar som jag känner till och fiskat i förut är framför allt: Unnen, Skärsjön Falkenberg, Mäsen, Fävren och Kösen och Exen i Kronoberg. Om någon har information om läget för dessa sjöar, och givetvis andra intressanta sjöar, så posta gärna en rapport om det aktuella läget här.
    Märkligt, men i höstas var läget det motsatta, det höga vattenståndet gjorde att man inte kunde köra fram till vissa ramper!

Mvh
    Johnny

Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
    Jag fiskar mest i Västersjön på södra sidan av Hallandsåsen. Den sjön ligger på hyfsat avstånd från Laholm där jag bor. Men p.g.a. den extrema torkan så är den sjön inte längre tillgänglig för sjösättning av lite större båtar (+1 ton). Jag har inget emot att nu i semestertid traila båten lite längre sträckor för att fiska, max 10 mil.
    Men då inställer sig ju naturligtvis frågan, är det lika illa där med sjösättning och vattenstånd när man kommer dit? De sjöar som jag känner till och fiskat i förut är framför allt: Unnen, Skärsjön Falkenberg, Mäsen, Fävren och Kösen och Exen i Kronoberg. Om någon har information om läget för dessa sjöar, och givetvis andra intressanta sjöar, så posta gärna en rapport om det aktuella läget här.
    Märkligt, men i höstas var läget det motsatta, det höga vattenståndet gjorde att man inte kunde köra fram till vissa ramper!

Mvh
    Johnny
    Ang skärsjöm, är det rampen efter ok nackhe? Isåfall kan det nog vara problematiskt, har inte varit där på några veckor, men det är var grunt redan då

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      Ang skärsjöm, är det rampen efter ok nackhe? Isåfall kan det nog vara problematiskt, har inte varit där på några veckor, men det är var grunt redan då
      Aj då, ja det var den jag tänkte på.
      Tack

Mvh
      Johnny

Kommentera

Råstorp, Markaryd.
        Där funkar det att sjösätta en Buster R iaf.
        De fyller på under eftermiddagen och natten så du vet, det kan sjunka eller öka beroende på när du kommer.

Lagan gäller det då.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Råstorp, Markaryd.
          Där funkar det att sjösätta en Buster R iaf.
          De fyller på under eftermiddagen och natten så du vet, det kan sjunka eller öka beroende på när du kommer.

Lagan gäller det då.
          Bra tips, hyfsat avstånd. Halvvägs till Exen. Jag har kört förbi rampen många gånger och tänkt att man nog skulle testa sjön ngn gång.

Mvh
          Johnny

Kommentera

Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
            Bra tips, hyfsat avstånd. Halvvägs till Exen. Jag har kört förbi rampen många gånger och tänkt att man nog skulle testa sjön ngn gång.

Mvh
            Johnny
            Finns på insight med så bara ladda ner och kör!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Fävren är körd att sjösätta i nu....
              Jag var där under midsommarhelgen,låg vattennivå redan då så att vattnet stack upp högst 40cm på betongblocket som är rampen.
              Efter betongblocket tar slut så störtar det tvärt och blir rätt djupt.
              Ner var ingen fara med båten men att komma upp höll på att gå åthelvete,trailerdäcken hamnade nedanför betongavsatsen och bilen stod och spann som en vild hamster.
              Fick snällt koppla loss båten och köra upp trailern en bit sedan vinscha upp båten medans ett par andra fiskare hjälpte till att hålla ett par grova grenar under däcken och jag lyckades komma upp med nöd o näppe...
              Hade kunnat sluta illa
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg
                Fävren är körd att sjösätta i nu....
                Jag var där under midsommarhelgen,låg vattennivå redan då så att vattnet stack upp högst 40cm på betongblocket som är rampen.
                Efter betongblocket tar slut så störtar det tvärt och blir rätt djupt.
                Ner var ingen fara med båten men att komma upp höll på att gå åthelvete,trailerdäcken hamnade nedanför betongavsatsen och bilen stod och spann som en vild hamster.
                Fick snällt koppla loss båten och köra upp trailern en bit sedan vinscha upp båten medans ett par andra fiskare hjälpte till att hålla ett par grova grenar under däcken och jag lyckades komma upp med nöd o näppe...
                Hade kunnat sluta illa
                Tur att det gick bra för dej. Jag har hamnat på pottkanten en gång när hjulen sjönk på släpet och jag fick ordna bärgning lite snabbt eftersom jag blockerade rampen för andra.

Jag blev lite otålig på det låga vattenståndet i mitten av sommaren och skaffade en båt till, lite mindre 4 m med regat 80 släp. Tack vare det har jag upptäckt en väldigt fin gös och abborrsjö, Hjörneredssjön på hemmaplan som inte varit tillgänglig med den andra större båten.

Mvh
                Johnny

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av salmotrutta61, 2024-03-27, 20:48
                1 svar
                259 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av Vilse, 2024-08-06, 08:27
                2 svar
                186 visningar