Många glömmer bort att småspinnare fungerar alldeles utmärkt på id, det är säkert inte bättre än mete, men ett komplement
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Idfisket
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggEn fråga till dig som metar mycket, har sätt och försökt ta jättelika idar en del folk pratar om bästar på upp mot 10 kg, vet själv inte storleken men en bra bit över 5 kg har jag sätt, på sommaren går dom upp och slår till i ytan, man kan se dem simma runt, men dom hugger inte på någonting, platsen är en liten hamn på skånska syd kusten, finns även i en hamn på västkusten några mil därifrån.
Vad kan man få dessa att ta på? har testat med majs,mask,bröd,tångräkor och inget intresse, kanske vi fiskar fel tid på dygnet när vi åker dit dagtid eller fel tid på året när vi gör det under sommaren ingen aning??
Det är inte id. Multe, kanske? Det har ni väl i dina vatten?
Mer offtopic; spinnare funkar finfint, på sommaren, på våren är det inte att rekommendera.
Då så: Man behöver inget speciellt flöte för att flötmeta id, trots det sir fishalot skriver om verkar ball och flashigt. Det är inte särskilt avancerat. Ska man däremot bottenmeta iden så är ett specialspö för ändamålet att rekommendera. Många av de största exemplaren tas på bottenmete.
Vid flötmete efter lekid så är en bra regel att fiska så nära botten som möjligt. Man hittar oftast den fisken som inte lekt än på de djupaste partierna nära botten.
Själv så fiskar jag helst med 2-3 majskorn ett rödvitt frigolitflöte och 6-7 gram bly för att fort komma ner. Frigolitflöte fungerar hur bra som helst.
Kommentera
-
Id på 5–10 kg i hamnarna? Jag är skeptisk...
Enda gången jag fiskat id hittills var förra sommaren då jag var på midsommarfest vid havet. När vi promenerade runt vid hamnen såg jag att där simmade runt både abborrar och ett gäng idar, så då plockade jag fram ett spö och några spinnare. Abborrarna fick jag att hugga men inte iden, så då improviserade jag: Tog loss en trekrok som jag agnade med korvbröd och kastade därefter "prickskytte" på idarna med löslina. Ett par försiktiga nafs utan krokning och sedan bang - där satt den. Uppskattningsvis 1,5 kg. Sedan var jag tvungen att återgå till midsommarfirandet.
Riktigt kul fiske det där, som jag gärna provar igen, även om jag normalt inte intresserar mig för vegetarianfiskar.
: )
Kommentera
-
Jag ser dem där varma sommardagar riktiga jättar, en som bor där nere snackade om 10kg vilket jag också är skeptisk till men vem vet, först när jag såg dessa jätteplask trodde jag det var öring som gick inne i hamnen (Gislövs-läge) men såg sedan att det var Id, har sett idar på säkert 5 kg simma runt där.
Fick en sådan på kroken i Skanörs hamn för många år sedan, den högg på ett vanligt kullen-drag, jag trodde skiten skulle dra ner mig i vattnet, blev helt panik-slagen och sen small linan. tror jag har varit 10-12 år då.
Kommentera
-
Jörgen, de enorma idarna är säkert multe. Så stora idar existerar inte.
Morta, oflashigare flöten än avonflöten finns inte. Inget speciellt med dem alls. Jag håller inte med om att man kan fiska med vilket flöte som helst. Man vill ju se nappen. Har man ett flöte som dyker stup i kvarten så missar man mycket av det roliga. Har man ett för stabbigt missar man många napp också. Frigolitflöten kan funka men är inte mitt förstahandsval.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Läste på lite om multe och det värkar som ni har alldeles jättemycket rätt
Mina metkunskaper sträcker sig till abborre i Malmökanal mask och korkflöte.
Skall göra en test nu under sommaren, det skall bli mycket intressant att se om man kan få dom att ta, undrar vad dom letar efter när dom går upp och vänder i ytan,??? kan tilläggas att det finns väldigt mycket tång/tångräkor i hamnen!
Tror ni torrfluga kan funka?? annars mete med väldigt långt mellan flöte och agn eller bottenmete med låga vikter på sänket??Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-04-08, 15:39.
Kommentera
-
Anna prova att köra med spadeend krok finns att köpa med nylontafs.
Stora flöten är nog för att dom blyar ner betet mer än du gör, gör att det driver saktare, viktigt i kallt vatten.Senast ändrad av Alessandro; 2011-04-18, 14:45.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ang. multe, jag har väldigt svårt att tro att multe finns i Gislöv, överhuvudtaget öster och syd om Klagshamn är jag skeptisk till. Ingen vore gladare än jag om jag har fel, men jag har fiskat mycket öring och en del id längs sydkusten (skåne) och aldrig stött på en multe där. Däremot norr om Malmö så är det en hel del multar i småhamnarna.
Kommentera
Kommentera