Idfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Idfisket

Hej svejs...

Har stått nu i några dagar i Åminne efter iden. Fått några stycken men alla runt 0.62-0.74

Såg på fiskekortet att man max får ta upp tre idar... dock ser man dom som hovar upp fisk efter fisk å slänger dem i plastpåsar eller sopsäckar å tar med hem.

Men de va inte de jag skulle skriva om utan fråra vilken krok storlek jag skall använda? Jag metar med mask å har hitils andvänt mig av 4 å 6 men jag hovar inte upp fisken som de andra utan jag blir glad om jag får någon. Ser oxå att flötet som de flesta använder är stora... antar att de skall hålla mot strömmen å inte flyta under som mina gör då jag inte har några grova frigolit eller korkflöten. Hur tunga bör flötena vara egentligen?
    [FONT="Comic Sans MS"]The One And Only [/FONT]

Äta id? I min värld är det helt obegripligt.

Kommentera

Id är väl inte värre än annan skräpfisk? Går säkert att göra färs av det också..

Kommentera

Eh typ... Fast då köper jag ju hellre blandfärs på Ica.

Kommentera

Haha... kanske väldigt gotländskt då för här gör man idbullar...

Men ovasett vad så är jag inte ute efter att äta iden utan mer för att fånga den å släppa tillbaka den. Folk stod å stirrade när jag släppte tillbaka de jag fick:

Gotländska idbullar
          För fyra personer

1 kg idfilé
          8 hg fläsk
          3-4 st kokta potatisar
          2-3 st lökar
          Salt och Peppar

Mala fisk, fläsk, potatis och löken i en köttkvarn.
          Blanda sedan i äggen och kryddorna i den malda smeten.
          Stekes som platta köttbullar

Serveras tillsammans med potatis och sötsur sås.
          [FONT="Comic Sans MS"]The One And Only [/FONT]

Kommentera

Du kan även testa bottenmete med ett så kallat pater noster-tackel, det är en bra metod för id, och krokstorleken 4-6 är helt okej. Du kan även testa lite andra beten om du vill som räka eller majs. Även maggot funkar bra fast då kan det vara bra med en lite mindre krok.
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

För ett par år sedan när jag fiskade vid Haveröströmmar träffade jag på en liten dansk herre som såg ut precis som Einstein med vitt och yvigt hår. Jag började surra lite med honom då även han var ute och fiskade. Han frågade mig vad jag tyckte om id och som så många andra inskränkta svenskar svarade jag såklart att det är en skräpfisk. Dansken var snabb och kontrade med en historia om hur han tvingat gubben han hyrde stuga av, som även han hävdade att det var en skräpfisk, att röka en id. När gubben sedan även tvingades smaka den rökta iden hade han, enligt dansken, hävdat att den smakade som en lax med mycket ben. Den glade lilla dansken mös verkligen när han berättade historien och upprepade ett flertal gånger att gubben tyckt den smakat som en lax med mycket ben.
              Nu ska det dock sägas att jag inte smakat id ännu men tanken har slagit mig.
              Senast ändrad av robertn; 2011-04-07, 21:50.

Kommentera

Blank id från havet har jag hört att man ska kunna äta. Men nej, jag ser det verkligen inte som en matfisk.
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Hej Anna,

Pratar vi idmete i en å?

Verkar som om idbullarna och inte det efterfrågade flötet dök upp på tapeten.

Om det gäller fiske i en å kan du fiska med s.k. avonflöte. Flötets bärighet sitter i flötets ovandel. Flöten på 3-7 gram borde funka. Lite beroende på hur strömt det är. (Glöm frigolitskräp).

Om det inte är jättedjupt kan du bedriva s.k. trotting där betet förflyttar sig med strömmen. Grejen är att flötet inte får glida på linan utan fästes i nedan- och ovandel med flötesgummi/silicon. Tackling kan du läsa mer om här:

Det beror lite på ditt spö om du kan använda metoden. Har du ett spö på 3 meter så kanske du kan fiska på 2 meters djup om du har en håv med långt skaft.

Tycker du ovanstående låter svårt så kan du alltid bottenmeta. Båda metoderna har sina fördelar. Vissa dagar kan iden gilla rörliga beten andra dagen funkar stillaliggande bättre.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-08-11, 13:40. Anledning: felstavat
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

En fråga till dig som metar mycket, har sätt och försökt ta jättelika idar en del folk pratar om bästar på upp mot 10 kg, vet själv inte storleken men en bra bit över 5 kg har jag sätt, på sommaren går dom upp och slår till i ytan, man kan se dem simma runt, men dom hugger inte på någonting, platsen är en liten hamn på skånska syd kusten, finns även i en hamn på västkusten några mil därifrån.

Vad kan man få dessa att ta på? har testat med majs,mask,bröd,tångräkor och inget intresse, kanske vi fiskar fel tid på dygnet när vi åker dit dagtid eller fel tid på året när vi gör det under sommaren ingen aning??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av OIofL, 2024-01-17, 19:50
                    4 svar
                    470 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OIofL
                    av OIofL

Arbetar...
                    X