Havsöring på sommaren Gotland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring på sommaren Gotland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FiskarenMice Visa inlägg
    Är det inte så att destu längre ut du kastar har du större chans ?
    Inte nödvändigtvis och inte alltid. Det är naturligtvis en fördel att kunna kasta långt men det är något överskattat. Ungefär som det är att slå långt i golf. Det viktiga är att få betet (liksom bollen) dit den ska. Likadant är det med vadning. Det är en fördel att ha vadare och ibland är det nödvändigt att vada för att nå fisken men ofta finns fisken närmare land än vad man tror och de fiskarna skrämmer man effektivt bort genom att vada ut. Jag har ofta stått på torra land och fått fisk när jag haft 10 meter lina (eller mindre) ute. Visst kan fisken ha följt efter draget en stund innan den högg men jag har även sett fina fiskar simma förbi bara någon eller några meter ut när jag stått kvar på land. Därför bör man alltid försiktigt fiska av vattnet närmast land innan man vadar ut. man ska alltså inte, i tron att man därmed ökar sina chanser att få fisk, börja fiskepasset med att vada ut så långt man vågar och därifrån kasta så långt man orkar (något jag ofta sett folk göra...)

Kommentera

Ursprungligen postat av nuuben Visa inlägg
      Sen när man ska ut med vadarna vid lummelunda. .hur långt ska man ut? Så jäkla rädd att strömmen tar mig vid pallkanten haha
      Man ska ha respekt för underströmmarna. Fiskar du tidig morgon/sen kväll så kanske du inte behöver vada alls utan kan ta fisken när den vågar sig upp på räder i det grunda, varma vattnet på själva pallen. Söker du fisken under dagtid så sök den längsmed själva pallkanten. Det handlar alltså inte om att kasta så långt ut som möjligt från kanten utan att hitta fisk som står eller simmar alldeles intill - i skuggan av - pallkanten.

Vad gäller att veva snabbt så är det ju nödvändigt om man kör med kastpilkar/kompakta skeddrag i grundvattnet men med sk havsöringdrag (i "plast") eller kustwobblers behöver man inte veva så att svetten bryter ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Man ska ha respekt för underströmmarna. Fiskar du tidig morgon/sen kväll så kanske du inte behöver vada alls utan kan ta fisken när den vågar sig upp på räder i det grunda, varma vattnet på själva pallen. Söker du fisken under dagtid så sök den längsmed själva pallkanten. Det handlar alltså inte om att kasta så långt ut som möjligt från kanten utan att hitta fisk som står eller simmar alldeles intill - i skuggan av - pallkanten.

Vad gäller att veva snabbt så är det ju nödvändigt om man kör med kastpilkar/kompakta skeddrag i grundvattnet men med sk havsöringdrag (i "plast") eller kustwobblers behöver man inte veva så att svetten bryter ut.
        Stämmer gott vad föregående talare säger gällande "vanligt" HÖ-fiske höst/vår. Den erfarenhet jag fick nu vid sommarfiske var att öringarna vid tidig morgon och sen kväll gick precis vid pallkanten. Det gällde att veva som en tok, vanligt vevande resulterade i några följare men inget hugg. Anpassa hastigheten efter vattentemp, på vintern (0-3grader) fiskar jag riktigt långsamt. Men ingen regel utan undantag ..

Kommentera

Befinner mig just nu presis nedanför lummelundagrottan o har fiskat ca 1 timme..resultat. .2 drag borta nu sitter jag vid en sten o röker en cigarett. Fan inte ett hugg funderar på att åka över där vid fiskebyn o prova lite..minns inte namnet med en bit norrut. Sitter med vadarna på. .vet inte ens hur långt jag kan gå ut i vattnet

Kommentera

Click image for larger version

Name:	1405626407996.jpg
Views:	1
Size:	374,9 KB
ID:	1774801

Kommentera

Äh nu skiter jag e detta..inte ett hugg som vanligt..jag ger upp

Kommentera

Var ute på norra ön ikväll. Fick en STRÖMMING. Kanske inte vad man hoppats på. Men öringen finns därute. Tappa inte hoppet bara.

Kommentera

Jag har också varit ute vid Själsö och svingat lite. En liten sprattlare upp och ett gigantiskt plask 30m utanför min räckvidd. Aldrig skådat något liknande, hann inte se fisken men det såg ut som en unge gjort bomben från trampolin. Kanske samma bjässe som du såg Tomas?

Kommentera

Ska ut till Gotland nästa vecka.. Så ni menar att man ska ta spöna med sig?

Kommentera

Såg i tråden att jigg inte funkar. Kan tala om att jigg funkar utmärkt. Var ute söndag efter midsommar och provade lite med vanlig gruff. Ingenting. Stannade till vid en gammal utlastningskaj med ca 8 meters djup och tänkte se om det var någon abborre inne. Knöt på en 10 gr jigg med en långsmal blåvit kropp med lång svans och kastade ut. På andra kastet jiggar jag in och precis när jag ser jiggen kommer det en torped ur djupet och snyter jiggen. 3,4 kg vild havsöring. Blir ett tidigt morgonfiske imorgon med bottenmete efter flundra och kasta lite jigg på sidan om.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X