Fiske på Gotland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske på Gotland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Unregistered 1
    Värst vad alla "fårskallar" är ohjälpsamma.
    Jag hoppas verkligen du skojar.

Kommentera

Hej!

På Gotland finns det MASSOR av fiskemöjligheter.
      Först och främst har du hela kusten runt Gotland. Under hösten, vinter och vår har du ju havsöringsfisket som är väldigt bra! I våras fick jag och min fiskekompis Henric 15 havsöringar tillsammans. Den största på 5.2 kilo.

Sedan finns det gott om gädda runt om kusterna. Framförallt på östra sidan, en bit norrut vid trakterna kring Slite, Smöjen, Furillen osv.

Vill du inte fiska i havet finns det gott om insjöar och "träsk", som vi kallar det här. Tingstäde är det största och där finns gädda och fin abborre bland annat. Sedan är Lojsta är också ett bra ställe för gädda och abborre.

Vidare finns det otaliga små insjöar och vattendrag med gädda, abborre, id osv.

Put & Take-vattnet i Bläse är inte så tokigt som någon påstod tidigare i tråden. Som bäst har jag fått 8 fiskar på en dag där. Under de tre senaste månaderna har jag totalt fått cirka 20 regnbågar där. Alla mellan 1 och 3 kilo.

Om metet vet jag inget men som en annan person sa så finns det fina möjligheter för det.

Gotland är ett underbart ställe med fiske i toppklass. Exemplen jag ger här ovan är bara ett utdrag av vad som finns.

Kommentera

Hej RE, instämmer mycket i vad du skriver, dock är inte Tingstäde största träsk på öji utan Bäste det största.
        Ar brottet är intressant, jag har lyckats få regnbåge varje gång jag varit där,
        men bara småttingar.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av wirsen
          Nja.. det kanske inte är cykel avstånd till alla hotspots
          Jodå, ut och flåsa med Dig, Du är bara lat.

Som äldre tonåring hade jag min farfars gamla cykel (20kg, en växel), och med den for jag fram och tillbaka över ön och fiskade av större delen av kusten.
          Ön är inte större än så. I praktiken inte mer än c:a 5 mil från Visby till de bästa ställen jag känner till och backarna är lätträknade.
          Fisket på öns nordöstra sida håller definitiv världsklass, men stränderna (om man får kalla dem så) söder om stan är verkligen inte dåliga heller.

Köp en back öl och bjud in de lokalaförmågorna på forumet så lär ett och annat läcka ut efter en stund.
          www.utreel.com

Kommentera

R E och övriga: Jag måste inflika med en viktig uppgift: Lojstaträsken tillhör markägarna och där finns INTE (jag upprepar "INTE") något fritt fiske. Jag kan även meddela att fler av mark- och vattenägarna i trakten börjat lacka ur på "tjuvfiskare". Det sitter dessutom skyltar intill de små sjöarna där det tydligt står att fiske är förbjudet. Spä inte på ilskan ytterligare för allas vår skull. Sötvatten- undantaget de fyra stora sjöarna, har ju inget fritt handredskapsfiske. Det är fiskekort som gäller. Eller privata tillstånd. Fiskekort till Tingstäde träsk finns ju däremot. I övrigt är det bara att instämma i det mesta som sagts här redan.
            [FONT=Tahoma]¯`·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

: : : Nicka Hellenberg : : :
            Sportfiskarnas Storfiskregistrerare

| Frilansskribent | Trummis | Fotograf | [/FONT]

Kommentera

Hej Nicka, trevligt att se dig på FS. Fiskekort finns även till Paviken och V-ån,
              dock är det fredat delar av året.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av nicka_
                R E och övriga: Jag måste inflika med en viktig uppgift: Lojstaträsken tillhör markägarna och där finns INTE (jag upprepar "INTE") något fritt fiske. Jag kan även meddela att fler av mark- och vattenägarna i trakten börjat lacka ur på "tjuvfiskare". Det sitter dessutom skyltar intill de små sjöarna där det tydligt står att fiske är förbjudet. Spä inte på ilskan ytterligare för allas vår skull. Sötvatten- undantaget de fyra stora sjöarna, har ju inget fritt handredskapsfiske. Det är fiskekort som gäller. Eller privata tillstånd. Fiskekort till Tingstäde träsk finns ju däremot. I övrigt är det bara att instämma i det mesta som sagts här redan.
                Jag syftar på en av de stora sjöarna i Lojsta. Till de små sjöarna har jag inte varit och därmed inte heller sett några förbudsskyltar i Lojsta. Givetvis ska man inte tjuvfiska!

Hur är det i Tingstäde? Har dom inte tagit bort avgiften och fiskekort nu? Jag och några vänner hyrde båt där för ett tag sedan. Det enda vi betalade för var båthyran, inga fiskekort?
                Senast ändrad av R.E; 2005-08-30, 08:13. Anledning: stvalfel ;)

Kommentera

Mina erfarenheter och rekommendationer inskränker sig helt till det fria fisket utefter kusten, jag har aldrig haft tillgång till båt på ön och tro det eller ej, jag har heller aldrig använt vadare. Först hade jag inte råd, sen hade jag lärt mig leva utan dem. Det finns säkert anledning att ompröva den saken...

Fisket är faktiskt riktigt bra.
                  Men det tål att påpekas att grejor som har kapacitet att kasta långt har varit till mycket stor nytta.
                  www.utreel.com

Kommentera

Fiskekort köpes på samma ställe som man hyr båt i Tingstäde, kostar 20kr/dan. Sen ett litet förtydligande, fria fisket har funnits länge runt ön
                    dock med begränsningen för Svenska medborgare, den begränsningen försvann under stora reformen under 1980-talet.
                    Jodå, vadare var en revolution i kustfisket längs kusten...

Kommentera

Rättning i ledet.

Så här är det:

1. Kusten: fritt fiske. Iaktta dock förbudstid för havsöringens skull runt en sabla massa åar 1 okt-31 dec. Läs mer på www.fiskelandgotland.se

2. Tingstäde träsk: FISKEKORT! Båt finns att hyra.

3. Paviken/V-garnsån: FISKEKORT. Förbudstid under perioden 15 mars - 15 juli

4. Bläse f.d. stenbrott - FISKEKORT

5. Lojsta (gäller samtliga små pölar där ute) och alla övriga sjöar - FISKE EJ TILLÅTET.

That's it. Nu ska jag göra nyttigare saker än att sitta och upprepa mig.
                      Senast ändrad av Nicka Hellenberg; 2005-08-30, 08:43.
                      [FONT=Tahoma]¯`·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

: : : Nicka Hellenberg : : :
                      Sportfiskarnas Storfiskregistrerare

| Frilansskribent | Trummis | Fotograf | [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X