Havsöring på gotland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring på gotland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring på gotland

Tjenna grabbar,

Jag och ett par polare skall inviga årets fiske med en tripp till gotland över påsk. Vi är på jakt efter öring.

Om det är någon som har tips på bra ställen får ni gärna posta dem här. Om det är intressant kan jag kompensera genom att dela med mig av lite bra ställen här runt göteborg.

Tight lines!

/Klas

Klas

Jag har en bra kompis som bor i Visby. Han skriver for FJ och heter Nicka Hellenberg. Skicka ett mail till honom sa hjalper han dig sakert han har havsoring som lite av sin specialitet.
    nicka@hellenberg.se

Kommentera

Du har ett ställe norr om Ljugarn, ett raukområde. Det är vissa restriktioner i ljugarnsområdet, kommer ej ihåg vilka. Sen har du Närsholmen, sydspetsen på denna.

Jag är själv bördig från när och minns från "förr" hur gubbarna la svajgarn utanför fiskeläget kapellet. Öringarna strök förbi närsholmen och vidare från hamnen och förbi kapellets fiskeläge. I regel kom dessa i stim.

I övrigt så finns det en karta, har tidigare hittat den på internet men ej i dag, där de flesta bra sträckor är utlagda.

Kommentera

Ursprungligen postat av Klabbe
        Tjenna grabbar,

Jag och ett par polare skall inviga årets fiske med en tripp till gotland över påsk. Vi är på jakt efter öring.

Om det är någon som har tips på bra ställen får ni gärna posta dem här. Om det är intressant kan jag kompensera genom att dela med mig av lite bra ställen här runt göteborg.
        Var över ibörjan av mars förra året fick inga lysande fångster men det var trevlight och såg bra ut. Det kändes som varje kast kunde ge något. Ett tipas är att boka en guide (ganska svårt att hitta utan) det kostade inte mycket och var mycket trevligt.
        Läs mer:

Kommentera

Starkt jobbat!

Tjenna,

Starkt jobbat grabbar!

Jenk: Jag mailar din kompis och frågar.

Snäck: Skall kolla upp närsholmen. Min mor kommer för övrigt från slite och vi var alltid där på sommrarna när jag var barn. Vet du om det finns öringställen där i närheten (hade varit kul att kolla in byn igen, har inte varit där på 18 år)? När jag fiskade med morfar var det alltid gädda från pirarna som gällde.

Tight Lines!

(Behöver ni tips om platser runt göteborg, maila mig på landhajen@hotmail.com)

/Klas

Kommentera

Ursprungligen postat av bj
            Var över ibörjan av mars förra året fick inga lysande fångster men det var trevlight och såg bra ut. Det kändes som varje kast kunde ge något. Ett tipas är att boka en guide (ganska svårt att hitta utan) det kostade inte mycket och var mycket trevligt.
            Läs mer:

http://www.fisketurism-gotland.net/
            Jag kan bara säga att enligt vad man hört har fisketurism gotlnad enorma resurser när det gäller platser tips m.m. Rekkomenderas starkt.

Utdrag från en nyhetsida:
            "Robert gör för tillfället Gotlands kust med lyckade resultat. Eftersom han åkte med avsikt av besöka en vän lämnades fiskeutrustningen hemma. Men när han under kvällspromenaden såg en 3,1 kg blanking drillas kunde han inte hålla sig, och det visade sig att fiskaren i fråga fixade utrustning åt Robert. Efter att ha fiskat av en kant kom han fram till ett ställe som han tyckte såg "hett" ut, i andra kastet fullkomligt skrev det till i grejorna 4m framför honom. En 4kg Öring drillades, fotades och återutsattes sedan."

Nämen, vaddå service?
            sigpic

Kommentera

Klabbe: Slite har fått ett systembolag. I övrigt så har det nog bara gått åt det andra hållet med denna socken/by.

Gäddfisket runt Slite och norrut var förr mycket bra. Hur det är i dag har jag dålig koll på. Havsöringsfisket kring slite har jag ingen koll på. Jag får nog hänvisa till flodebanan angående fiskeguide. Hyr en guide, första dagen, därefter lär väl ni ha fått tillräckligt med färska tips inför fortsatta äventyr.

På de vatten jag tidigare fiskade på, från Ljugarn ner till Ronehamn, har gäddorna i princip nästan försvunnit. Det är en tråkig utveckling.

Fiskeminnen från ens uppväxttid är härliga. Jag hade min morfar som tog mig med ut på gäddfiske i Austerviken efter mycket tjat, han var bonde och hade ej så mycket tid över. Morfar kastade med silverdrag och handlina. Jag hade haspelspö. Morfar tog 5 ggr så mycket gädda på detta fiskesätt mot vad jag lyckades med på spö. Det var samma visa varje gång.

Jag har inte haft någon båt på gotland sedan tio år tillbaka. Från och med i år kommer det att bli ändring på detta.

Kommentera

Morrn Klabbe,

ja tack, kom gärna med några tips runt Göteborg! Tångudden och Amundön känner jag till, men sen....?!

Nu är det snart premiär!!!!

Kommentera

Fiskeställen

Tjenna,

Amundön är ett av mina favoritställen. Brukar ge en hel del fisk säsongen runt. Håll till höger när du går ut på ön, precis där viken öppnar sig finns en fin plats på kanten. Sträckan därifrån bort mot badplatsen är också mycket bra.

Nedanför stugbyn vid torslanda golfbana är bra.

Stallviken på särö funkar tidigt på säsongen.

Kan man tänka sig att åka lite bil är aröd bra (liger förbi Kungälv-Kodes golfbana). Jörlanda, där åarna rinner ut i havet.

Kolla även in: http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/

Klicka på "fisketips" i vänstra menyn, och sedan "havsöring"

Tight lines!

/Klas

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X