Julfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Julfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Julfiske

Hej!
    Tanten tvingar iväg mig till Gotland över jul-helgen, kommer förmodligen att fiska från visby hamn.
    Några speciella fiskar/ tips och trix som används där till skillnad från öresund? Sämre torskbestånd om jag inte missminner mig. Bör jag lämna spöna hemma?

TAck på förhand!

Ursäkta sent svar. Ta med dig spöna! Hamnen i Visby kan bjuda på en hel del. Flundrorna har varit fina men ganska svårflörtade hittills i år, däremot har det nappat fina abborrar i inre hamnen. Jag brukar bottenmeta precis utanför skeppshandeln på holmen. Precis utanför yttersta bryggan i gästhamnen brukar det vara bra. Då och då kliver 1-2kg torsk på, ofta i fin kondition. Strömmingen finns ju året runt men utöver lek och vandring är dom sega att få. Det kan löna sig med lite jiggfiske och pimpel från flytbryggorna i inre delen av gästhamnen (yttre sektionen brukar vara svåråtkomlig eftersom dom lyfter bort brodelen mellan bryggorna.
    Annars kan man alltid kasta efter öring från kusten precis utanför hamnen.
    Men varma kläder är bra att ha för det tenderar att vara kallt som fan!

/Eric

Kommentera

Javisst ja, glömde säga att det mesta går att få på räka. Kör med frysta som skalas hyggligt. Dom håller bättre än färdigskalade. Har fått torsk, flundra, id, abborre, tånglake, smörbult, öring och gädda på räka! Gäddan bet dock av linan...

Kommentera

Även nu mitt i vintern? Är det så kan man ju dra med sig ett av spöna iallafall!
        Tackar för svar!

Kommentera

Det borde gå så länge det inte tjockat igen med is men nu har det ju varit töväder så det borde vara fritt. Fanns ingen is för några dagar sedan trots minusgrader. Annars kan man testa från utsidan av Slottshamnen (småbåtshamnen närmast färjeterminalen), där kommer man åt ganska bra men håv kan vara bra eftersom bryggan är lite högre där. Om man får nåt lite större alltså. I princip kan man bottenmeta från hela hamnen (det som är tillgängligt) men det finns minst skit på botten att fastna permanent i vid inre hamnen.

Hoppas du får en trevlig jul och skitfiske på dig!
          /Eric

Kommentera

Gött! Då satsar jag på det, tänkte köra räka. Vad är att förvänta sig, skrubba, torsk?

Kommentera

På åttiotalet var det bra fiske från utsidan av Norra Vågbrytaren. Hur det är nu vet jag inte (och enligt någon fånig EU-förordning lär det vara förbjudet att klättra där).

Kommentera

Yttre delen av vågbrytaren är fortfarande bra men fullständigt livsfarligt så här års. Fortfarande ingen is i inre hamnen så inga problem att hitta någon stans att stå.
                Skrubba, torsk, abborre och ungefär i den ordningen borde vara troligast. Men man vet aldrig vad som kan hugga! Kan tillägga att rökt tånglake är ruskigt gott!

Kommentera

Blev det något julfiske?

Kommentera

Nej det blev ju inte det, blåste rent för mycket, ser att det är två år sedan jag kollade denna tråden sist, ojsan!
                    Men nu ska jag dit igen i sommar och se om jag kan fånga något, slå en torsk elle HÖ kanske. Fast vad finns där egentligen på sommaren, man hör lite sisådär, någon som får torsk, någon annan gädda och somliga säger att havsfisket är totalt dött på sommaren, vad är det som gäller?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X