Är det max 75cm för att ta upp så är de det som gäller spelar ingen roll hur skadad den är, avliva den då om det är absolut nödvändigt och släpp i den igen, en regel är en regel. Respektlös behandling av en sån fin gädda. Klart folk blir förbannade när de pågår sånt här på deras hemvatten
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FY FAN! Kan man bli annat än förbannad? Gädda @ Runn
Collapse
X
-
Innan blev jag också arg när någon klubbat en stor gädda, men jag tänkte efter och undrade om jag verkligen hade rätt med att spara dom stora(dom ska ju tydligen genetiskt ge sina yngel större chans att bli stora osv). Men egentligen är allting bullshit ända tills någon verkligen kan bevisa att det spelar roll att ta vara på dom stora gäddorna. Majoriteten som skriver att man ska ta vara på dom stora gäddorna säger bara det för att dom läst det här på fiskesnack t.ex. Läste för någon månad sedan att man kommit fram till raka motsatsen att det inte spelar någon roll om det klubbas stora det kommer ändå en annan gädda som tar platsen och blir lika stor. Så fram med bevisen!!! räcker inte med "men dom har ju sagt så på fiskesnack i 5år"...
Haha ni är sååå sköna ni som säger att stora gäddor smakar skit, ni har ju inte ens smakat dom! vakna upp.....Mr. Walleye - Bassboat angler
Kommentera
-
Fiskar med stort sportfiskevärde bör vara kvar i vattnet, fiskar med mindre sportfiskevärde kan man ta upp. En mindre fisk är ung, ersätts snabbt av en ny. En stor fisk är gammal, tar längre tid att ersätta.
En 10+gädda är ca 10000ggr mer värd än en 1,5kilos.. Ta upp så många snärtor du vill! Låt de som är intressanta sportfiskar, och med högt biologiskt värde gå kvar.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggOm du kollar på bilden så ser du märken på huvudet/nacken...
Kommentera
-
En fråga: Vem tror ni gör mest skada? Den som en gång i sitt liv bonkar en 10kg gädda för att han fått den på angling eller storfiskaren som drar upp 50st likadana och släpper tillbaka dem med olika skador? Vill tillägga att angelkroken är den som skadar fisken mest enl undersökningar.
Kommentera
-
Undrar också hur man kan tillåta angling och samtidigt ha en begränsning på 3gäddor? Är man rädd om gäddorna bör man nog förbjuda angling och även bestämma att man inte får ta upp fler gäddor än 3st oavsett om man sätter tillbaka dem eller inte.Anglar aldrig nu för tiden men vet att förr när man gjorde det så var det inte alls ovanligt att det nappade på 3 angeldon samtidigt.Och ni som trollar efter gädda: Åker ni hem när ni dragit upp 3 gäddor i båten? Eller släpper ni tillbaka dem och fortsätter dra upp fisk?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av saiko Visa inläggUndrar också hur man kan tillåta angling och samtidigt ha en begränsning på 3gäddor? Är man rädd om gäddorna bör man nog förbjuda angling och även bestämma att man inte får ta upp fler gäddor än 3st oavsett om man sätter tillbaka dem eller inte.Anglar aldrig nu för tiden men vet att förr när man gjorde det så var det inte alls ovanligt att det nappade på 3 angeldon samtidigt.Och ni som trollar efter gädda: Åker ni hem när ni dragit upp 3 gäddor i båten? Eller släpper ni tillbaka dem och fortsätter dra upp fisk?
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Har en bekant som varje år hjälper till att kläcka gäddrom och romen efter de stora har ALLTID betydligt sämre kläckprocent än den efter de mindre gäddorna har...Å andra sidan anses att de stora gäddorna lämnar bättre avkomma genetiskt sett...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
för att inte nämna alla isfiskade gäddor som tas upp i minusgrader mäts, fotas och släpps tillbaka med frostskadade ögon med blindhet och svältdöden som följd,(Inget jag vet men det finns vissa farhågor) om att det är så). Men den alenarådande och saliggörande metoden C&R inte något man kanske bör diskutera lite mer hur den bedrivs och vad den medför.
Neää har man bonkat en gädda ska man fan ha spöstraff och hängas ut offentligt till vilket pris som helst.
Att en enskild person bonkar är ju inget att hänga upp sig på. Som sportfiskarn sa man vet inte bakgrunden. Att verkligen vilja ta en fisk till mat är OK, även om den är stor sen är inte alla människor sportfiskefjån med samma syn på fisken som den som gäller här på FS. Folk levande naturnära helt avskild från storstan (FS) och modern fiskepolitik bedriver sitt liv med fiske och jakt som man gjort i generationer, och vad är det för fel med det ? Det är ju inte dom som ställt till med problemet eller hur ?
Fast man kan ju undra varför dom skulle trycka in burkfan i käften för, känns lite som samma behov som Julgrisen och äpplet.Senast ändrad av Exxet; 2012-01-01, 13:03.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggOm du kollar på bilden så ser du märken på huvudet/nacken...Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Nu även blog på gylta.blogspot.com
Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera