Fiske i Mora & Orsa trakterna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Mora & Orsa trakterna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Mora & Orsa trakterna?

Tjenare alla glada fiskare!

Jag och kompisen hamlade i Mora och undrar om det är någon som har koll på läget här? För turistinformationen har nada koll. Vet att Öringen är fredad i rinnande vatten och endast Harr får tas upp. Men vi har en del sjöar runtom här. Någon som har erfarenhet härifrån?

Tack på förhand

Varför är det ett måste att ta upp fisk? Handlar fiske bara om mat för dig eller? Lika bra att anpassa sig till dagens sportfiskemetoder och inte leva kvar på 1900talet.. Men kan rekommendera gäddfisket på siljan..!

Kommentera

Ja Siljan eller instick med mera av siljan är väldigt lämpligt för gädd fiske har jag hört. Dock är en båt nästan ett måste.

Må ju säga att enda gången jag fiskar efter öring eller båge mm. så är det ju för att äta.

Några abborrar tar man väl upp med.

Så Gäddfiske är ju min stora passion då jag inte äter gädda så får de gäddor som inte är skadade gå tillbaka till sjön!

Gissar att Flyfishing flugfiskar och då vet jag tyvärr inte något ställe där i närheten=/ men harr är ju en fin fisk annars sägs det

Kommentera

Det är skillnad om man fiskar i put & take vatten.. Naturlig öring är den fiskart som behöver mest skydd.. Man ser ju hur det har gått för siljansöringen och övriga öringvatten.. Blir sämre och sämre..

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
          Det är skillnad om man fiskar i put & take vatten.. Naturlig öring är den fiskart som behöver mest skydd.. Man ser ju hur det har gått för siljansöringen och övriga öringvatten.. Blir sämre och sämre..

Där håller jag med dig, i P&T vatten eller där man regelbundet sätter in öring så ser jag inge fel om man plockar 1-2 öringar per tur. Dock skall man ju inte överdriva fisk man bär med sig hem.. bara för man får ca 20 abborrar så plockar man väl kanske 3-4st om man bara ska ha själv..

Lika så tycker jag att laxen skall värnas om, då lax fiske i diverse sjöar/älvar blir sämre och sämre. Kör C&R eller ta inte onödigt mycket fisk.

Kommentera

Ja laxen behöver också skydd. Tror inte det är många som återutsätter lax.. Nej man måste prova på det svenska laxfisket nästa sommar innan det är för sent!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X