Fiskekort på runn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekort på runn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
    Tror ändå inte på att det utplanteras gös. Varför i helvette ska dom plantera ut gös när dom inte ens kan vårda gäddorna? Snittvikten på gäddorna på ösjön/runn minskar för varje år som går. Och det är de idioterna som tar upp stora fiskar som ligger bakom..
    Men snälla rara Dennis, Det planteras ut Gös i minst Vikasjön, säkert någon mer stans.
    Vad menar du med att dom inte ens kan vårda gäddorna? Det finns bland annat minimimått som ska följas!
    Har du någon statistik/undersökning som styrker dina uppgifter om att gäddornas storlek minskar i Runn/Ösjön?
    Jag har flera kompisar som dagligen fångar stora fina gäddor på runn som är över 100 cm / 10 kilos gränsen.

Vart du än skriver så ska du alltid gnälla! Är du en dålig fiskare så stå för det, lägg prylarna på hyllan!
    Eller så slår saken i egna händer och engagerar dig i Runns fiskevårdsförening!

Kommentera

Källa på det? Eller är det bara vad du tror?
      Om det bara vore något jag "tror" så skulle jag inte skriva det! Jag VET

Kommentera

Tror inte de går till fiskevård eller liknande.. Men jag håller med om att det är många som fiskar utan kort.. Vet många som bor runt sjön som aldrig hört talas om fiskekort. Och finns många "rovfiskare" i farten där som skyltar med sina bonkade metersgäddor trots att reglerna säger att gädda 75cm+ ska återutsättas..
        ALLA SOM HAR NÅGON VERKLIGHETSUPPFATTNING BORDE VETA/FÖRSTÅ att det är fiskekort i så gott som alla sveriges sjöar, tjärnar, åar, bäckar!
        Det är alla personers eget ansvar att ta reda på om det krävs fiskekort eller inte i ett vattensystem.

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
          Men snälla rara Dennis, Det planteras ut Gös i minst Vikasjön, säkert någon mer stans.
          Vad menar du med att dom inte ens kan vårda gäddorna? Det finns bland annat minimimått som ska följas!
          Har du någon statistik/undersökning som styrker dina uppgifter om att gäddornas storlek minskar i Runn/Ösjön?
          Jag har flera kompisar som dagligen fångar stora fina gäddor på runn som är över 100 cm / 10 kilos gränsen.

Vart du än skriver så ska du alltid gnälla! Är du en dålig fiskare så stå för det, lägg prylarna på hyllan!
          Eller så slår saken i egna händer och engagerar dig i Runns fiskevårdsförening!

Ja de har regler.. Men hur många är det som följer dom då? det är en annan femma. Jag har sett att många lägger ut gäddor på över 5kilo på facebook och står hemma på sin tomt och skryter. Och vad gnäller jag om.? Det enda jag brukar gnälla om är fisket i stensjön. Vilket faktiskt funkar mycket bättre där då sist jag var där fick jag en 2.5kilos regnbåge och en i sällskapet fick en 4kilos.. Så jag gnäller inte på stensjön nå mer..

Kommentera

Då kan du som privatperson göra oss fiskare en tjänst att meddela dessa kräk det, häng ut dem på facebook eller här eller något.
            Sen kan du alltid som privatperson om du misstänker tjuvfiske = misstänker brott, kontakta polis eller fisketillsyningsmänn.
            Vilka dessa är har jag inte en aning om då det är väldigt svårt att finna information om runns fiskevårdsförening

Kommentera

Hej alla!
              - Roligt att frågan om fiskekort i Runn och dess regler kommer upp.
              För bara två årsedan så var Runn delad i Tre fiskevårdsområden, Runns Norra, Södra och Vika Fvof.
              Detta gjorde det svårt för oss fiskare, då bildades det ett såkallat "Runnkort". På runnkoret kan man nu fiska
              i hela Runn med bivatten såsom Liljan, Ösjön, Vikasjön och den del av Dalävlen som tillhör Runns södra!
              Detta bara för att underlätta för de fiskare som fiskar och vill fiska i Runn.

Om vi kommer då till regler, är Runn en av de första att ta till Maximimått i Sverige på gädda, det innebär att all fisk över 75cm skall sättas tillbaka.
              Samt ett max antal. Det visar att många bry sig om fisket och att de är mån om fiskevård.

- Pengarna som kommer in på fiskekort går och skall gå oavkortat till fiskevård och åtgärder för att underlätta tillgänglighet till fiskevatten.
              I respektive fvof i Runn sätts det bland annat ut gös och har gjorts i många års tid. Bryggor renoveras, iläggningramper görs bättre och nya kommer till.
              Detta är något de gör för pengarna som kommer in.

- I frågan om kontrollanter så finns det över 20st utbildade fiskekortskontrollanter som utför kontroller.
              Och vill du bli kontrollant skicka ett pm till mig, det kommer att bli en utbildning under våren 2012!

- Att många det råder en osäkerhet angående att fiskekortet existerar, så är det begränsat med material som beskriver
              regler, försäljnings ställen för fiskekort osv. Detta vet fvof om!Ii detta nu jobbar de med ett informations material som under 2012 kommer att finnas
              på ställen där behovet finns!

- Sen kommer vi till fisket, fisket har bara blivit bättre och bättre i Runn. Gällande både Abborre, Gädda och Gös!
              Och jag har några fiske dagar på sjöarna inom Runnkortet per år!
              Kommer några intressanta artiklar om detta under 2012.

Simma lugnt// Mathias

Kommentera

Ursprungligen postat av MathiasH Visa inlägg
                Hej alla!
                - Roligt att frågan om fiskekort i Runn och dess regler kommer upp.
                För bara två årsedan så var Runn delad i Tre fiskevårdsområden, Runns Norra, Södra och Vika Fvof.
                Detta gjorde det svårt för oss fiskare, då bildades det ett såkallat "Runnkort". På runnkoret kan man nu fiska
                i hela Runn med bivatten såsom Liljan, Ösjön, Vikasjön och den del av Dalävlen som tillhör Runns södra!
                Detta bara för att underlätta för de fiskare som fiskar och vill fiska i Runn.

Om vi kommer då till regler, är Runn en av de första att ta till Maximimått i Sverige på gädda, det innebär att all fisk över 75cm skall sättas tillbaka.
                Samt ett max antal. Det visar att många bry sig om fisket och att de är mån om fiskevård.

- Pengarna som kommer in på fiskekort går och skall gå oavkortat till fiskevård och åtgärder för att underlätta tillgänglighet till fiskevatten.
                I respektive fvof i Runn sätts det bland annat ut gös och har gjorts i många års tid. Bryggor renoveras, iläggningramper görs bättre och nya kommer till.
                Detta är något de gör för pengarna som kommer in.

- I frågan om kontrollanter så finns det över 20st utbildade fiskekortskontrollanter som utför kontroller.
                Och vill du bli kontrollant skicka ett pm till mig, det kommer att bli en utbildning under våren 2012!

- Att många det råder en osäkerhet angående att fiskekortet existerar, så är det begränsat med material som beskriver
                regler, försäljnings ställen för fiskekort osv. Detta vet fvof om!Ii detta nu jobbar de med ett informations material som under 2012 kommer att finnas
                på ställen där behovet finns!

- Sen kommer vi till fisket, fisket har bara blivit bättre och bättre i Runn. Gällande både Abborre, Gädda och Gös!
                Och jag har några fiske dagar på sjöarna inom Runnkortet per år!
                Kommer några intressanta artiklar om detta under 2012.

Simma lugnt// Mathias

Du har pm!

Kommentera

Bra intiativ att fvof slagits ihop för att underlätta, även bra pris på kortet tycker jag! Själv så fiskar jag mycket på svea, som kostar 500 per år, iofs så fiskar sambo på mitt kort med, men i de vattnet jag fiskar i bedrivs obefintlig fiskevård, så då ska man inte klaga på 250 per år då det faktiskt görs något åt vattnet och finns vettiga regler för att främja ett långsiktigt bra sportfiske..

Runn verkar vara en stor spännande sjö, är jag på semester i bollnäs en längre tid nån gång framöver kanske man kör över länsgränsen för att prova lyckan.

Även i Bollnäs kommun så pågår det sammanslagning av olika fvof för att förenkla sportfisket, nyare modernare regler tillkommer, anpassade för trolling mm och förbudstider på gös... Hoppas detta är en trend som kommer att sprida sig mer... Känns som att p&t är på tillbakagång och gös, abborre och ffa gädda är mycket mer omtyckt hos sportfiskare i sverige idag.
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X