Gädda i Norra Barken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda i Norra Barken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda i Norra Barken

Som rubriken lyder är inlägget rörande fisket efter gödda i Norra Barken. Jag fiskar frekvent i sjön och utgår från närheten av Torrboviken/Torrbo. Jag har fått mycket smått men aldrig kommit i kontakt med gäddor av högre kaliber. Sjön är är relativt djup. Jag har dragit slutsatsen att de stora (som bevisligen finns i sjön då de som trollar i sjön får många bonusfångster av större gädda) lever pelagiskt med tanke på de stora mängderna siklöja som finns i sjön. Snart är det vår och tid för möjligheten att komma i kontakt med större gäddor på grundare vatten. Dock kan jag inte identifiera någon lekvik. Har kollat på alla södervända vikar, en har jag fattat lite tycke för då det finns betydligt mer växtlighet där än många andra vikar. (Relativt lite bottenxäxtlighet i sjön.) Finns även en kanal av vass som leder till en mindre tjärn. Kan denna vara intressant för vårfisket?
    Någon på forumet som fiskar/fiskat mycket i sjön? Någon som vet hur man kan nå framgång utan att behöva trolla. Pelagiskt spinn borde funka men just nu är jag mer ute efter vårfisket. Alla tips är välkomna och uppskattade! C&R råder i båten!
    Skitfiske

Karta: http://fiskeismedjebacken.se/wp-cont...5/3-Karta2.pdf

Finns en annan tråd om norra barken om du söker lite.

Jag har trollat på norra barken tror det är 3 el 4 gånger.
    Utan större resultat,. Fått gäddor varje gång, sist fick vi väl 7-8st men alla stöpta i samma form mellan 1-2 kg.

Inga större exemplar,. Heller inga gösar har vi sett röken av?
    Vi har fått flest hugg i södra delen på norra, typ i sundet och uppåt hällarna.

Vet inte ifall man ska leta gösen i södre delarna av sjön?

Ska ju finnas både öring o lax i sjön också men var dem håller till vet jag inte, inget vi sett!

Mycket betesfisk verkar finnas då man kan se riktiga moln på lodet.

Kommentera

Jag tror faktiskt att norra barken är fel sjö om man ska leta stor gädda, finns antagligen lättare vatten o söka storgäddan!

Kommentera

Tror du inte pelagiskt spinnfiske i kanterna av stimmen kan vara givande?

Kommentera

Har haft napp på trolling jag tagit för bottennapp men vid inspektion av wobbler efter noterat rejäla tuggmärken (nylonlina och vind gjorde att det var svårt att känna) efter att jag backat upp mot nappet och "lyckats" komma loss.

Annars tror jag inte jag kommit längre än 5-6kg med gädda på 100+ exemplar under några års tid. Tror dock de finns då jag hört om rejäla bitar senaste året, framgångsrikast har jag varit vid trolling på frivatten kring betesfisk.

Sjön är relativt stor och svårförutsägbar, tror lokalkännedom eller tur är lösningen. Har lite idéer om vissa platser för vårfisket, djupt vatten i anslutning till lekvikar etc, får se om jag kan uppdatera med annat än teorier.

Kommentera

Vad säger du om gös fisket i sjön då?

Enligt flera så ska det vara bra, men jag har ej sett någon gös.

Kommentera

Har aldrig fått en gös i sjön men har aldrig heller fiskat riktat efter gös.

Kommentera

Jag brukar trolla med med 2-3spön eller kasta i vikar...brukar få ett par runt 5kg varje år men inget större än så än.
                Får mest när jag åker där inte trollingbåtarna kommer åt, men aldrig nån lycka runt torrboviken och öarna där även om det ser bra ut. Westins jätte funkar bäst för mig på de lite större gäddorna i barken, alltså 2kg+

Angående gös har jag fått runt 15st sista åren. Men kl 22-02 som gäller...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X