Gäddfiske Nedre Dalälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske Nedre Dalälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske Nedre Dalälven

Hej Allihopa!

Jag och två vänner ska iväg på en fiskeresa till Nedre Dalälven nästa helg för lite gäddfiske. Vi är galet taggade och ser fram emot det.

Eftersom vi aldrig har fiskat där, så undrar jag om någon har lite tips på hur man ska tänka för att hitta gäddan där? Då tänker jag på allt från vart den står till beten, färger osv.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Skitfiske på er!

Fiska bakvatten där ni hittar bollar med betesfisk.

Kommentera

Var i nedre Dalälven ska ni?
      Sveriges absolut bästa gäddvatten

Kommentera

Hej,

Tack för alla svar.

Vi ska till Hedesunda camping, där kommer vi hyra stuga och båt. Har du fiskat något i närheten?

Kommentera

Tjena Jocke!

Kunde inte låta bli att svara eftersom jag är från Hedesunda....

Om inte campingen tillgodoser er med riktig karta över Söderfors fiskevårdsförening så skulle jag föreslå att ni köper en på östlunds cykel & sport. Den är till stor fördel Kostnad ca 300:-

Jag själv är ingen fantast av gädda så jag kan inte säga att åk dit så får ni gädda. Försöker undvika de slemmiga så länge jag bara kan. Men eftersom 95% av alla som fiskar nu på höstkanten letar gädda så är jag nöjd. ( mer gös åt mig )

Men om jag var ni skulle jag leta mig en bit bort från de nämaste vassruggarna o djuphålorna eller vart ni gäddfreaks söker. Campingen ägs av holländare och det verkar som alla fiskande holländare har varit i Hedesunda de senaste tre åren. De hyr ut små båtar med små motorer så de kommer inte så långt. Så starta tidigt o försök ta er en bit.

Hoppas ni får en trevlig helg!! Kanske ses på vattnet! Skitfiske på er

Kommentera

Hej Sadda,

Tack för svaret!

Jag ska tänka på det du säger och försöka komma iväg lite med båten, hoppas vi ses ute på vattnet!

Hur tänker ni med färger & drag i Dalälven? Har hört att det är ganska grumligt, så jag antar att det är färgglada beten som gäller?

Kommentera

Ganska grumligt ??!! En vanlig vattenpöl är ganska grumlig .... Det är nog kolsvart på 1.5 meters djup. Men gäddor hugger ju på allt!!

Ni kanske skulle åka upp emot Gysinge, sällan jag hör någon som åker åt det hållet för att fiska. Men skjut INTE budbäraren jag har fel flera ggr/dag. Beror ju på vind om ni kan åka dit, små båtar och motorer. Stor fjärd att åka över.

Hur tänker ni fiska?

Kommentera

Om fisket är något likt hur fisket är sträckan Untra-Lanforsen så är det ofta ganska distinkta huggperioder, korta och intensiva. Mellan dessa gäller det att inte tappa humöret. Vattenståndet kan också påverka speciellt om man fiskar i strömmande delar, eller ja iaf där vattnet rör på sig mer. Strömmande delar av älven upplever jag som mycket svårfiskade om man inte har sina platser som man vet med sig levererar till och från. Det kan vara en stensamling här som levererar fisk medans nästa snarlika inte ger ett skit. Och det finns mycket sten

Bästa tipset är nog att söka lite djupare delar och betesfisk. Att släpa drag/bonntrolla med stora vobbler i bytesstimmen brukar ju som bekant vara effektivt.

Kommentera

Bra att veta om ni letar er mot gysinge är att vattnet är väldigt strömt, så det går inte med vilken båt o motor som helst att leta sig uppströms. Är även fruktansvärt mkt sten, så vet man inte hur man ska köra är det jobbigt.

Kommentera

Tack för alla svar, det uppskattas!

Vi har nog ingen monsterbåt, så det känns inte klockrent att åka där det är så strömt eller så långt bort.

Vi kommer framförallt köra spinnfiske, allt från jerk, jigg och tailar/wobblers. Vilka beten tycker ni är framgångsrika och vilka färger brukar ni köra?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X