Fiskeställen i Näs / Avesta trakten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeställen i Näs / Avesta trakten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ska kolla google. Aha oj jävlar :p ska nog prova där nån helg då

Kommentera

Ah, är det du, Pike. Grattis till både och! Gäddi Knights #1 här. Våran förbannelse ligger kvar... Lyckas aldrig få upp mer än 4 fiskar när det är tävling av någon jäkla anledning... Får ta revansch i höst.

Kul med en Avesta/Södra-Dalarna-tråd hur som helst! Är det någon som har koll på fler tävlingar i närheten? KoH och Gäddraget (C&R-delen) är de 2 jag vet om som är återkommande. Sen kördes det ju någon 24h-gäddtävling på Bysjön förra året som vi tyvärr missade. Vore kul om det gick att samla lite info i den här tråden.

En annan sak jag har haft lite funderingar på är att köra någon form av seriespel/fiske, ungefär Korp-fiske. Få ihop några lag som har ett hemmavatten, sen möter man de andra lagen 2 gånger, en hemmamatch och en bortamatch under en säsong och har finalfiske därefter. Jag skulle tycka det var skitkul i alla fall.

Kommentera

tackar dr00l jo det är jag, första tävlingen vi ställde upp i och på helt nytt vatten för oss så det var kul att man hade lite tur :-) vi i Team Taikon blev faktiskt utmanade av Team Arctic Pike och köra en liten tävling mot dem på vårat hemmavatten, (en i laget som känner en i deras lag) men det är väl inget planerat ännu. men alltid kul att vara fler båtar ute och tävla lite grann även om det bara är prestige

Kommentera

Ja absolut! Just tävlandet gör det extra roligt.

Kommentera

Det finns ett gäng fina gropar med skapliga djup i/vid Bysjön....utanför första udden på höger sida (nerströms bron) har du fina kanter att fiska på. Sen är det bara att leta ;o)

Ursprungligen postat av Maange91 Visa inlägg
            Thx aa men känner knappt nå folk här än, verkar va så grunt på dom flesta ställena här i bysjön. Okej :p verkar va en populär sjö hovran,
            12 hours
            1,440 casts
            2 followers
            1 strike
            DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Okej så trolling efter den kanten borde va giftigt?

Kommentera

De låter skitskoj dr00l,

Kommentera

Jag fiskade bysjön första gången i maj i år, har fiskat en del lite längre ner i älven tidigare vid hovnäs färga.

Bysjön levererade en 8 kilos gädda vid första försöket, så kommer återkomma. Är sugen på de stora gösarna som finns där ��

Djup ja, drygt 20 meter nedanför bron en bit räcker skall du se, sen runt 12-15 meter på några ställen till duger gott men visst viken upp mot byn är väl knappa 2m och plant som ett dansgolv, inga större överraskningar där.

Skitfiske!

Kommentera

Jag fiskade bysjön första gången i maj i år, har fiskat en del lite längre ner i älven tidigare vid hovnäs färga.

Bysjön levererade en 8 kilos gädda vid första försöket, så kommer återkomma. Är sugen på de stora gösarna som finns där 

Djup ja, drygt 20 meter nedanför bron en bit räcker skall du se, sen runt 12-15 meter på några ställen till duger gott men visst viken upp mot byn är väl knappa 2m och plant som ett dansgolv, inga större överraskningar där.

Skitfiske!

Kommentera

Nu på hösen har tydligen gösen börjat ta på allvar - har varit stendött hela sommaren enligt de erfarna fiskarna.

Själv brukar jag fiska när mörkret lagt sig vid bron när det är varma sommarnätter. Ifjol togs det mer gös från land än båt under en längre period - så kolla med de som brukar fiska där också, det är där "fångstrapporteringen" sker mellan de inbitna.

Det finns ett inslag som hela tiden stör fisket - speciellt då efter gösen. Det är att det dras upp en massa smågösar som aldrig får en chans att växa till sig. Märker du av något sånt ska du inte dra dig för att ringa fisketillsyningsman, det finns flera stycken, kan vara bra att ha telefonnumret till hands när du ser de som misstolkar reglerna. Ofta förekommer detta vid bron tyvärr. Kom ihåg att det är bra om tillsyningsman anländer, för då vill busarna inte komma tillbaka.

Det gäller 50cm:s längd på gösen. Detta för att fisken åtminstone ska hinna leka en gång. Dessutom blir det ju faktiskt en god middag av den. Även om fisken är under 50cm får man inte ta hem den om den är för skadad för att återutsättas - är den allt för skadad avlivar man den och helst slänger den i vattnet igen, alternativs lägger din till fågelmat - men man får absolut inte ta hem fisken - det är emot reglerna och kan straffas i domstol, både bil och båt kan beslagtas dessutom, självklart fiskeutrustningen också.

Vid bron finns anslag på en tavla om gällande regler, det kan finnas vid de två större båtplatserna också, men jag är inte säker på det.

Tänk på att det råder livsfara att åka upp med båt och ankra på ovansidan av bron med tanke på kraftverket som kan släppa på vatten plötsligt per automatik vid t ex åskväder. Dessutom finns en gräns att ta hänsyn till där också - och den går inte rakt över älven, kolla detta noga!

Du kan få både det ena och andra på kroken här. Det kan haka på id, lake och ål. Det brutalaste jag haft på kroken någon gång var just vid bron, en ål som drog ut i strömmen - jag började se spolens botten... men då hade bataljen varat en stund, så det började gå få in linan. Jo, det finns lite öring förståss, någon rymling (rengbåge) från odlingen kan också förekomma, men dom är ganska sällsynta vad jag vet. Det har rapporterats om sik, men det är ett rykte som jag inte ska svära på.

På sydvästsidan av Lammön ska det vara bra fiske efter grov gädda när nordan blåser.

Skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X