Se upp vid Varpans fiskevårdsområde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Se upp vid Varpans fiskevårdsområde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bame Visa inlägg
    Jag kanske är lite trög men innebär detta att jag riskerar att bli av med utrustning och få böter när jag fiskar där jag fått fiskrättsinnehavraens tillåtelse?

/Micke
    Har du tillåtelse att fiska av fiskrättsägaren i en sjö som INTE ingår i ett Fiskevårdsområde och om du fiskar på hans del i sjön, så löper du ingen risk att åka dit för tjuvfiske.Om det däremot är ett Fiskevårdsområde måste du ha ett sk Fiskrättsbevis.Ett sådant kan överlåtas/säljas av en fiskrättsägare vars skifteslag ingår i FVO.Antalet Fiskrättsbevis som en delägare i ett område kan överlåta/sälja beror på hur stor procent av hela området som tillhör honom/henne.Avgiften för fiskerättsbevis beslutas av årsstämman.Ett muntligt löfte från en Fiskrättsägare inom ett FVO gäller inte utan du måste ha ett giltigt bevis.
    Detta gäller inom det Fiskevårdsområde där jag bor och det är nog likadant på de flesta ställen.

Kommentera

ALLT FISKE I SAMTLIGA VATTEN SOM TILLHÖR VARPANS FISKEVÅRDSOMRÅDET ÄR NU FRITT!!
      DVS: DU KAN FISKA UTAN FISKERÄTT, FISKERÄTTSBEVIS, FISKEKORT!! Denna information kommer från
      Jonas Boström på Falu Kommun, han som drivit det mesta med fiskevårdsområdet! Så tills vidare är allt fiske fritt!!

Kommentera

Detta stämmer dock inte förvaltningsrättens beslut är ÖVERKLAGAT till Kammarrätten och nu väntas det på ett prövningstillstånd, risken är väl att det hamnar i Högsta förvaltningsdomstolen. Endel vatten är borttagna från från Varpans FVO enligt förvaltningsrättens dom. Märkligt att Jonas går ut med sådan information till dig när han och jag pratar varje vecka. Det är endast fiskerättsägare som har rätt att fiska och det har du ju.
        Jonas kan inte heller besluta om att ge folk rätt att fiska där.
        //Martin

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
        ALLT FISKE I SAMTLIGA VATTEN SOM TILLHÖR VARPANS FISKEVÅRDSOMRÅDET ÄR NU FRITT!!
        DVS: DU KAN FISKA UTAN FISKERÄTT, FISKERÄTTSBEVIS, FISKEKORT!! Denna information kommer från
        Jonas Boström på Falu Kommun, han som drivit det mesta med fiskevårdsområdet! Så tills vidare är allt fiske fritt!!

Kommentera

Så som Jonas sa så hade Kammarrätten avslagit alla överklagningar och arbetet som nu var är att bilda en riktig styrelse.
          Tillsvidare var allt fiske fritt till dess att den nya styrelsen haft en stämma och satt upp fiskekort, regler med mera.

Skulle detta inte stämma så lär han ju gå ut i tidningen och ta tillbaks det han sagt.

Kommentera

Nej, Kammarrätten har inte avslagit någon överklagan. För en vecka sedan var jag senast i kontakt med Kammarrätten. I så fall är Jonas väldigt felinformerad. För det har inte det tillvägagångssättet som du framställer det. Hade Jonas varit majoritetsägare som fiskerättsägare så hade han kunnat göra på det sättet, som du påstår. Var snäll och fråga Gunnar (advokat) Efternamn(kan du få via PM) som företräder några av de som har överklagat beslutet.

Jocke, du skall veta att jag vill inget hellre än att fiska i några av de aktuella vattnen.
            Har Jonas publicerat domen i inavelbladet också?

//Martin
            Så som Jonas sa så hade Kammarrätten avslagit alla överklagningar och arbetet som nu var är att bilda en riktig styrelse.
            Tillsvidare var allt fiske fritt till dess att den nya styrelsen haft en stämma och satt upp fiskekort, regler med mera.

Skulle detta inte stämma så lär han ju gå ut i tidningen och ta tillbaks det han sagt.

Kommentera

När det gäller arrende av fiskerätt så säger väl lagen att det ska skrivas på 5 år ,"livstids"-arrendena gäller väl bara jordbruksarrende och bostadsarrende, sen är det väl inte ett "arrende" om man ska vara noga utan en fiskerättsupplåtelse vilket betyder att den som "köper,arrenderar" fiskerätten under viss tid har sämre rättigheter än om det skulle ha varit ett riktigt arrende.

Kommentera

Ursprungligen postat av royen Visa inlägg
                När det gäller arrende av fiskerätt så säger väl lagen att det ska skrivas på 5 år ,"livstids"-arrendena gäller väl bara jordbruksarrende och bostadsarrende, sen är det väl inte ett "arrende" om man ska vara noga utan en fiskerättsupplåtelse vilket betyder att den som "köper,arrenderar" fiskerätten under viss tid har sämre rättigheter än om det skulle ha varit ett riktigt arrende.
                Alla som har en fastighet med fiskerätt inom fiskevårdsområdet, har rätt till ett sk fiskerättsbevis.Har man en stor fastighet som upptar en stor % av området kan man ha rätt till flera fiskerättsbevis.Då kan man överlåta ett/flera bevis till någon annan.Det överlåtna beviset ger SAMMA rätt till utövande av fiske som den som överlåtit beviset har.Fiskestämman beslutar om hur fisket för de med fiskrättsbevis får utövas.

Kommentera

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg
                  Alla som har en fastighet med fiskerätt inom fiskevårdsområdet, har rätt till ett sk fiskerättsbevis.Har man en stor fastighet som upptar en stor % av området kan man ha rätt till flera fiskerättsbevis.Då kan man överlåta ett/flera bevis till någon annan.Det överlåtna beviset ger SAMMA rätt till utövande av fiske som den som överlåtit beviset har.Fiskestämman beslutar om hur fisket för de med fiskrättsbevis får utövas.
                  JA helt rätt men detta gäller årsvis, du kan bara skriva över fiskerättsbeviset innevarande år

Kommentera

Ursprungligen postat av royen Visa inlägg
                    JA helt rätt men detta gäller årsvis, du kan bara skriva över fiskerättsbeviset innevarande år
                    Beror väl lite på hur fiskerättsbevisen är utformade. Bevisen kan ju gälla i flera år, dock så är det vanligast med 1 års rätter pga fiskestämman kan ändra på saker och ting.

Kommentera

...

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
                      Nej, Kammarrätten har inte avslagit någon överklagan. För en vecka sedan var jag senast i kontakt med Kammarrätten. I så fall är Jonas väldigt felinformerad.
                      ...
                      Olika bud här, ska man tolka det som att det fortfarande är fiskeförbud? Har Jonas Boström gått ut med informationen om att fisket är fritt i något officiellt sammanhang? Jag är intresserad av att fiska i de aktuella vattnen, och vill givetvis göra rätt för mig. Hur lång tid kan såna här saker ta ...?
                      Senast ändrad av smacks; 2013-07-30, 12:52. Anledning: slarv...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X