Se upp vid Varpans fiskevårdsområde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Se upp vid Varpans fiskevårdsområde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men snälla nån pojk! En fiskerättsägare får inte beslagta utrustning och inte kräva någon på fiskekort heller!
    Har dom däremot gått en kurs i fisketillsyn och fått godkännande från länsstyrelsen att de får aggera fisketillsyn i sjön de har fiskerätt i så har de rätt att beslagta och kräva uppvisande av fiskekort!
    // Jocke (Fisketillsyningsman sedan 7 år tillbaka!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo
      Antagligen för kräftfisket. Om jag har förstått det rätt så fungerar det som så i Varpan att har du fiskerätt får du fiska i hela sjön bäst du vill, men när det kommer till kräftfisket är du begränsad till din "tårbit".
      Stämmer bra! Varpan är uppdelad i tårtbitar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo
        Men vafan... Tänk att det ska vara så svårt. Är det kräftorna alla är så väldigt rädda om? Det kommer nog varken göra från eller till för kräftorna om det bildas ett fvo. Folk tjuvfiskar ju kräftor redan, det blir knappast någon skillnad med fvo eller ej.

Jag antar att vi gäddfiskare får fortsätta "tjuvfiska" om man gillar Grycken...
        Finns många fiskerättsägare (gamla gubbar) som vill ha sjön för sig själva! inte bara kräftorna folk är rädda om!
        Skulle Varpans fiskevårdsområde bli seriöst (När allt är klart) så kommer det utbildas fisketillsyningsmän som kommer kontrollera sjön dagligen i jakt på både kräfttjuvfiskare å gäddtjuvar!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Samael Visa inlägg
          Tack för tipset! En fråga till då :P
          Undrar varför du har fem fiskerätter? Behövs det för att kunna fiska i olika delar av vattnen?
          Tack för alla svar!
          Jag köpte på mig för att kunna fiska över hela sjön! och inför bildandet av fvo så kan fiskeföreningen sätta regler på ex 12 burar / fiskerätt! Och givetvist vill man ha fler burar än 12

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
            Men snälla nån pojk! En fiskerättsägare får inte beslagta utrustning och inte kräva någon på fiskekort heller!
            Har dom däremot gått en kurs i fisketillsyn och fått godkännande från länsstyrelsen att de får aggera fisketillsyn i sjön de har fiskerätt i så har de rätt att beslagta och kräva uppvisande av fiskekort!
            Är du säker på att fiskerättsägare eller markägare inte har rätten att kolla fiskekort inom visst FVO förutsatt att vederbörande har med sig ett bevis på detta? På ett fiskekort jag har står det att detta på anmodan skall kunna uppvisas för "tillsyningsman och markägare".

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
              Stämmer nog inte riktigt. Så här står det ordagrant. Skillnaden mellan en fisketillsynsman och en enskild fiskerättsägares rätt att vidtaga åtgärder vid överträdelser av fiskebestämmelser är i korthet att fiskerättsägaren eller den som handlar på hans uppdrag får ingripa med beslag av exempelvis fångst eller redskap endast om någon gör sig skyldig till olovligt fiske som kränker fiskerättsägarens egen enskilda rätt. En fisketillsyningsman har rätt att ingripa vid olovligt fiske oavsett vem som är fiskerättsinnehavare samt vid allt olaga fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
                Stämmer nog inte riktigt. Så här står det ordagrant. Skillnaden mellan en fisketillsynsman och en enskild fiskerättsägares rätt att vidtaga åtgärder vid överträdelser av fiskebestämmelser är i korthet att fiskerättsägaren eller den som handlar på hans uppdrag får ingripa med beslag av exempelvis fångst eller redskap endast om någon gör sig skyldig till olovligt fiske som kränker fiskerättsägarens egen enskilda rätt. En fisketillsyningsman har rätt att ingripa vid olovligt fiske oavsett vem som är fiskerättsinnehavare samt vid allt olaga fiske

Detta är antagligen fel isåfall, men det jag fick lära mig (vad jag minns, ej 100%nykter) var att endast fisjekontrollanter får kontrollera tjuvfiske/m.m. Kan faktiskt maila min kursledare ang. Det, kan vara en bra fråga under utbildningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  Detta är antagligen fel isåfall, men det jag fick lära mig (vad jag minns, ej 100%nykter) var att endast fisjekontrollanter får kontrollera tjuvfiske/m.m. Kan faktiskt maila min kursledare ang. Det, kan vara en bra fråga under utbildningen.
                  Fiskerättsinnehavaren har rätt att kolla fiskekort och beslagta på sin egen fiskerätt. Vem som helst får kolla fiskekort men man behöver bara visa upp det för tillsynsman eller fiskerättsägare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mika66 Visa inlägg
                    Fiskerättsinnehavaren har rätt att kolla fiskekort och beslagta på sin egen fiskerätt. Vem som helst får kolla fiskekort men man behöver bara visa upp det för tillsynsman eller fiskerättsägare.
                    Mycket märtkligt, då skulle vi alltså inte behöva ha några tillsyningsmänn med brickor och utbildning!
                    Har idag checkat med länsstyrelsen: ENDAST FISKETILLSYNINGSMÄNN MED BRICKA & PAPPER FRÅN LÄNSSTYRELSEN HAR RÄTT ATT KRÄVA UPPVISANDE AV FISKEKORT SAMT BESLAGTA UTRUSTNING!

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                      Endast fisketillsyningsman har rätt att kräva uppvisande av fiskekort! Endast tillsyningsman har rätt att beslagta utrustning!
                      Fiskerättsägare har rätt att fråga om fiskekort, dock inget mer!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X