Se upp vid Varpans fiskevårdsområde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Se upp vid Varpans fiskevårdsområde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Se upp vid Varpans fiskevårdsområde

Hörde här om dagen att Falu kommun/Länsstyrelsen gör kontroller vid ex Östanforsån,Kolgården, Varpan med mera, det råder fiskeförbud, då VFVO varken har styrelse eller något! finns inte några fiskekort eller något att köpa.
    Så vill ni behålla era prylar och inte åka dit för tjuvfiske så rekomenderar jag er fiskare att inte fiska i vatten som ingår i Varpans fiskevårdsområde.

Detta är helt sjukt! Länsstyrelsen kör över oss fiskerättsägare och bildar hux flux ett fiskevårdsområde när majoriteten av alla fiskerättsägare var emot detta...Nu råder det fiskeförbud...Vi fiskare är utestängda på Kommunens/länsstyrelsens bekostnad..

Uppror?

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
    Hörde här om dagen att Falu kommun/Länsstyrelsen gör kontroller vid ex Östanforsån,Kolgården, Varpan med mera, det råder fiskeförbud, då VFVO varken har styrelse eller något! finns inte några fiskekort eller något att köpa.
    Så vill ni behålla era prylar och inte åka dit för tjuvfiske så rekomenderar jag er fiskare att inte fiska i vatten som ingår i Varpans fiskevårdsområde.

Detta är helt sjukt! Länsstyrelsen kör över oss fiskerättsägare och bildar hux flux ett fiskevårdsområde när majoriteten av alla fiskerättsägare var emot detta...Nu råder det fiskeförbud...Vi fiskare är utestängda på Kommunens/länsstyrelsens bekostnad..

Uppror?

Om ni är några stycken kan ni väl skapa ett fiskevårdsområde och driva en fiskeklubb? Länsstyrelsen lär väl bara bli glada av att slippa ta hand om vattnet i den bemärkelsen att de behöver egna tillsynsmän. Det krävs att ett antal, minns inte hur många, vattenägare går ihop.

Kommentera

Och fiskeförbud ska för övrigt respekteras och inte sväras över, de kanske har sina anledningar?

Kommentera

Vad finns det för anledning att inte bilda Fiskevårdsområde. Vill man verkligen ha kvar alla konstiga gränser som går ute i sjöarna och följer fiskerättsägarnas ägor? Vad finns det som markägarna i dessa sjöar är så rädda om? Signalkräftor?

Kommentera

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg
          Vad finns det för anledning att inte bilda Fiskevårdsområde. Vill man verkligen ha kvar alla konstiga gränser som går ute i sjöarna och följer fiskerättsägarnas ägor? Vad finns det som markägarna i dessa sjöar är så rädda om? Signalkräftor?
          Kräftorna är garanterat en stor anledning...

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg

Uppror?
            Där har du faktiskt fel i alla fall utifrån de dokumenten som jag har tagit del av. Det är en fiskerättsägare som har överklagat och vad jag kan se är inte du fiskerättsägare och om du skulle vara varför skulle du då tjuvfiska kräftor där då? Sedan råder det inget fiskeförbud för fiskerättsägare. Det har inte varit fritt fiske i några av de nämnda vatten.

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg
            Gränserna kommer finns ju kvar så där blir det ingen förändring. Det bygger enbart på bristen på kunskap och alla har hört av någon.

//Martin
            Senast ändrad av Caledonia; 2012-06-01, 23:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
              Där har du faktiskt fel i alla fall utifrån de dokumenten som jag har tagit del av. Det är en fiskerättsägare som har överklagat och vad jag kan se är inte du fiskerättsägare och om du skulle vara varför skulle du då tjuvfiska kräftor där då? Sedan råder det inget fiskeförbud för fiskerättsägare. Det har inte varit fritt fiske i några av de nämnda vatten.

Gränserna kommer finns ju kvar så där blir det ingen förändring. Det bygger enbart på bristen på kunskap och alla har hört av någon.

//Martin
              Fiskevårdsområdet är bildat och om *** ? får igenom sina krav är inget som gör någon större skillnad.
              Jag har fiskerätt i Varpan och har haft det i tre år! För fiskerättsägarna är det helt fritt att fiska ja! Men för alla andra i Faluns befolkning då? Ska man bara stänga ute dessa? Hur kan länsstyrelsen kommunen skicka iväg folk ifrån vattnen utan att fråga alla oss fiskerättsägare? Jag skulle aldrig någonsin drömma om att skicka iväg en barnfamilj som står och metar efter stranden.

Hur kan du säga att gränserna kommer att finnas kvar? Detta ska man besluta på en fiskestämma Någon riktig sådan har inte ägt rum.
              Senast ändrad av Quivertip; 2013-02-12, 08:28. Anledning: Inte hänga ut någon!!

Kommentera

Det finns två alternativ att gå omkring reglerna. Det första är att på första stämman bestämma att alla anhöriga till fiskerättsägare har rätt att fiska. Detta försöker de få bort här hemma. (Om detta inte går se andra alternativet)

Det andra är att tillfälligt "arrendera" ut sin fiskerätt om någon du inte vill ska åka dit kommer och fiskar. Dock vet jag inte hur det går om du själv fiskar samtidigt då du har "arrenderat ut" din fiskerätt.
                Arrenderätten fungerar som ett fiskerättsintyg. Och gäller då i hela FVO och fiske med fasta redskap inom ditt vatten.
                (Här hemma arrenderar fiskerättsägarna ut fiskerätten till någon och sen fiskar de själva med spö och nät på samma mark(Är mest kräftorna arrendatorerna är ute efter). Ingen vill göra något åt det då de inte vill ha osämja i FVO.) Dock vet jag inte som sagt vad lagen säger om denna dubbla fiskerätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                  Det finns två alternativ att gå omkring reglerna. Det första är att på första stämman bestämma att alla anhöriga till fiskerättsägare har rätt att fiska. Detta försöker de få bort här hemma. (Om detta inte går se andra alternativet)

Det andra är att tillfälligt "arrendera" ut sin fiskerätt om någon du inte vill ska åka dit kommer och fiskar. Dock vet jag inte hur det går om du själv fiskar samtidigt då du har "arrenderat ut" din fiskerätt.
                  Arrenderätten fungerar som ett fiskerättsintyg. Och gäller då i hela FVO och fiske med fasta redskap inom ditt vatten.
                  (Här hemma arrenderar fiskerättsägarna ut fiskerätten till någon och sen fiskar de själva med spö och nät på samma mark(Är mest kräftorna arrendatorerna är ute efter). Ingen vill göra något åt det då de inte vill ha osämja i FVO.) Dock vet jag inte som sagt vad lagen säger om denna dubbla fiskerätt.
                  Man kan arrendera ut sin fiskerätt under årsperioder eller helt skriva över sin fiskerätt på en annan person.
                  Jag själv arrenderar fyra fiskerätter i Varpan för kräftorna, och sedan 3 stycken i dalälven för kräftor..Dessa är skrivna under 1 år, sedan löper de vidare om inte jag eller "ägaren" meddelar något annat.

Arrenderar du ut din fiskerätt så får du givetvist inte fortsätta fiska själv på den!
                  Arrenden ska ske skriftligt och helst ska du även ha en eller flera personer som bevittnar detta och skriver under.

Kommentera

Observera att jag inte är emot fiskevårdsområden, detta är endast bra om man sköter området.
                    Men jag tycker att det är fel att Länsstyrelsen bara går in och bildar ett område.
                    Det är flera klubbar som mist sina vatten på grund nu utav Varpans fiskevårdsområde.
                    Att sedan bilda ett område som 99% utav fiskerättsägarna är emot tycker jag också är fel.
                    Nu har detta område funnits i snart två år och ingenting händer med det. Inga fiskekort finns till salu
                    förr kunde man köpa fiskekort utav klubbarna som skötta om vattnen, nu har klubbarna mist vatten pga länsstyrelsen...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X