Pimpel i sjön Ljustern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpel i sjön Ljustern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpel i sjön Ljustern

Har vägarna förbi sjön Ljustern utanför Säter och undrar hur det är att pimpla där?
    Vad jag hört så ska det inte vara något problem med isen. Hur är fisket? Tar tacksamt emot tips på vilka delar av sjön som är mest gångbara.

Här finns en del att läsa http://www.fiskaisater.se/default.aspx?id=6&Vatten=36

Kommentera

Tack

Ska ut på måndag och tisdag för att testa fiskelyckan.

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg

Kommentera

Bott i säter i 17 år å bor fortfarande i kommunen, is fisket där har varit väldigt dåligt för egen del, men många har väldigt bra fiske istället.

Sjön i sig är ganska svår fiskad sommar tid men vintern ger ju andra möjligheter.

De ställen du inte skall vistas på är ju vid utloppet borta vid sågen( ligger vid det som kallas "hund badet" och är ofta en utgångs punkt) och inloppet vid golfbanan. vet inte hur isen är just nu, men åkte förbi den igår å då var det fint fortfarande. vi hade ca 20-25cm is vid en närliggande sjö.

Fått tips att abborrarna skall ligga bakom säters sjukhus men inte testat ljustern alls i år.

Kommentera

Tack för ditt svar!

Då ska jag undvika platserna vid ut- och inloppet (vilket känns ganska naturligt).
          Var ute på en promenad på dagen och såg några som pimplade ute på sjön ungefär mitt emot sjukhusområdet och in mot viken vid golfbanan.
          Var ute även på kvällen och promenerade och hörde hur det knakade och mullrade från sjön. Så det verkar som att den expanderar och säkerligen är rätt tjock med andra ord. Antar att isen även på Ljustern också borde ligga runt 20-25 cm.

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
          Bott i säter i 17 år å bor fortfarande i kommunen, is fisket där har varit väldigt dåligt för egen del, men många har väldigt bra fiske istället.

Sjön i sig är ganska svår fiskad sommar tid men vintern ger ju andra möjligheter.

De ställen du inte skall vistas på är ju vid utloppet borta vid sågen( ligger vid det som kallas "hund badet" och är ofta en utgångs punkt) och inloppet vid golfbanan. vet inte hur isen är just nu, men åkte förbi den igår å då var det fint fortfarande. vi hade ca 20-25cm is vid en närliggande sjö.

Fått tips att abborrarna skall ligga bakom säters sjukhus men inte testat ljustern alls i år.

Kommentera

Ja det är ju logiskt. Jag antar att ljustern har minst 20-25 cm. så länge du ser att andra är på sjön så skall det inte vara några problem, farsan trilla igenom på en skridsko tur för något år sedan när isen borde varit tjock nog. så man får känna sig för lite.

Ja vid inloppet där vid golfbanan sägs det att öringen brukar hålla till, men det är väl mest spekulationer.

I vilket fall Skitfiske på dig

Kommentera

Aj aj inte kul för din farsa att trilla genom isen. Vilken tid på vintern hände det?
              Jag har tack och lov undsluppit sådana olyckor och hoppas slippa det resten av livet också.

En öring skulle inte sitta helt fel att få på kroken.
              Har aldrig pimplat efter öring. Nere i Mjölby finns det en sjö där man planterar in regnbåge och röding, men som jag aldrig har pimplat efter. Däremot flugfiskat efter Svartåns öringar.

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
              Ja det är ju logiskt. Jag antar att ljustern har minst 20-25 cm. så länge du ser att andra är på sjön så skall det inte vara några problem, farsan trilla igenom på en skridsko tur för något år sedan när isen borde varit tjock nog. så man får känna sig för lite.

Ja vid inloppet där vid golfbanan sägs det att öringen brukar hålla till, men det är väl mest spekulationer.

I vilket fall Skitfiske på dig

Kommentera

Isen ligger bra..senast ute på Ljustern 2012-03-04...
                Svårfiskad.?..Finns som sagt mycket grov Abborre i sjön,fiskar själv enbart med Balansare..XL..Har en djupkarta på sjön och en hel del erfarenhet av fisket i sjön..Har haft "turen" att inte krokat på Gädda,Har heller inte fiskat aktivt efter Öring i sjön...Ska du fiska efter större Abborre så gå ut på lite djupare ställen,4 meter - 15 meter har funkat hur fint som helst..Bete då?..Vertikal..?..smaksak men stora beten=Större fiske..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X