Hjälp en stackars nybörjare att få någon gädda i festivalen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en stackars nybörjare att få någon gädda i festivalen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en stackars nybörjare att få någon gädda i festivalen.

Hej!

Är relativt grön inom gäddfisket, mest fiskat i på västkusten tidigare. Mitt pb ligger på 2,53kg och det är dags att ändra på det tycker jag. Så jag och 2 kompisar (även dem helt gröna) tänkte vara med i gäddfestivalen nu om två veckor och behöver betestips. De två andra har tänkt att jerka men inte jag då jag saknar grejerna så det blir spinnfiske för mig. Jag skulle vara tacksam för alla tips jag kan få om beten som funkar bra i blekinges skärgård (utgår från karlskrona) wobblers, jiggar, spinnare och skeddrag, eller annat om det nu finns så mycket fler saker. Ge gärna tips på modell och färg som funkar fint.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Jag hade kört med en fet mira spinnare eller lotto-spinnare, funkar alltid för mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
      Hej!

Är relativt grön inom gäddfisket, mest fiskat i på västkusten tidigare. Mitt pb ligger på 2,53kg och det är dags att ändra på det tycker jag. Så jag och 2 kompisar (även dem helt gröna) tänkte vara med i gäddfestivalen nu om två veckor och behöver betestips. De två andra har tänkt att jerka men inte jag då jag saknar grejerna så det blir spinnfiske för mig. Jag skulle vara tacksam för alla tips jag kan få om beten som funkar bra i blekinges skärgård (utgår från karlskrona) wobblers, jiggar, spinnare och skeddrag, eller annat om det nu finns så mycket fler saker. Ge gärna tips på modell och färg som funkar fint.
      Testa och ta med dig Gäddflugor, fiskar bra i Blekinge + de fiskas grunt och det är "ofta" grunt där man fiskar.
      Sedan får du inte glömma Westin, grymma gäddwobbler!
      Finns i olika varianter men de med kort skedd borde funka fint i de grunda vikarna där!

//Daniel
      Team Highland Sportfishing

Kommentera

Ett Abu Pike, Utö eller Atom är ett måste.

Kommentera

Vad tål ditt spö i betesväg? Det avgör lite valet av beten.
          Jag har ett spö som täcker intervallet 15 - 50g. Där är det mina 35g - 50g skeddrag och mellanstora wobbler typ HiLo 40g samt Mörrumspinnare som utgör basen. I intervallet 50 - 100g har jag ett antal tunga skeddrag och större wobbler på lut. Färgerna jag skulle välja skulle ha stora likheter med mört, braxen och abborre men även några mörkare och åtminstone någon som avviker totalt från de naturliga mönstren och kulörerna. De betena ska vara de som uppmärksammas i stimmen.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

I blekinge fiskar man grunt mellan 30 cm å 1,5 meters djup . Jag skulle fiska med Zam Z tail i tånglaken eller Orange svart där nere .Den finns även i mindre storlek om man har ett vanligt 10-40 grams spö.

Eftersom man fiskar så grunt så kan man inte klampa runt i båten hur som helst det är nästan viktigare å vara tyst med fötterna än vilket bete du väljer .

Kan tänka mig att Bomber 16 å 17 a funkar bra liksom Westins jätte shallow .

/Fredrik

Kommentera

Måste börja med att tacka för alla tips! Mitt spö klarar kastvikter upp till 80g.
              Senast ändrad av haggis82; 2011-09-24, 07:28.
              Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
              Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

4play funkar alltid med eller utan sked beroende på fiske djup. Ditt Pb är snart ett minne blott.

Kommentera

Vill rekomdera det här Jerkbetet som är extremt lättfiskat och går väldigt bra att fiska med spinnspö.

har abborre färgen och den har levererat 12 gäddor på två turer nu, med en top på 8kg

Kommentera

Jag skulle nog ha fiskat med savagear soft4play den största, skitmört lr gul färg :P

BB suspending babypike, BB shallow abborre, sen Buster ocean blue shallow å en vanlig sinking skitmört. Men det e bara jag det :P

en polare har haft bra fiske på buster sinking färg firetiger

mvh jocke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X