Monstergäddan!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Monstergäddan!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fightar du fisken hårt som fan så lär den inte rulla så mycket, jag kör med 30-50cm FC tafsar till Jerk o Spinn, fungerar utmärkt.
    Se till att du knyter en perfektion loop på beteslåsändan så får du mer rörelse (använd beteslås som man kan öppna och helt ta av från tafsen, tex Stay-Lok så blir det mycket lättare)

Kommentera

Längden på tafsen har ju till stor del att göra vilket material den är gjord av... Använder man en mjuk tafs, så finns ju en risk att en gädda "snurrar in sig". Tafsen kan då gå flera gånger genom munnen...

Kommentera

En gäddtafs ska aldrig vara kortare än minimun 40cm Punkt slut och då är det minimum!

Kommentera

Ang längd på taffs & betesgång.

När jag gör 0.80 fluo tafsar så har jag märkt att 50cm ger bättre gång än 30cm, ju längre desto mer flex.
          En kort 20cm taffs kan man nästa få still medan en lång böjjer sig direkt om du håller upp den i sidläge

Är det gädda så rekommenderar jag minst 40cm, gärna 45-50cm

Kommentera

Ursprungligen postat av besatt Visa inlägg
            Har dessutom skippat beteslåset helt.
            Knyter först linan i tafsen och i andra änden av tafsen knyter jag en ring som sen förenas med betet mha en fjäderring.
            Lite bökigt men säkert......
            Har sett de flesta beteslås öppna sig samt sett fluorocarbon (eller hur det nu stavas) gå mitt av för många gånger.
            Är nöjd med mitt "system" då det ger en lätt och stark tafs som ger bra häng på betena vid grunt fiske.
            SKITFISKE!!
            Allt kan gå sönder. Tafs, lina, fjäderringar. Bifogar bild från i sommras. Gäddan kämpade på bra länge, väl inne vid båten drog feta damen av en ytdans a´la bonör och rätade ut Lundgrens Rostfria Fjäderring märkt "Extra stark" 10mm.
            Click image for larger version

Name:	254496_10150284143330993_531565992_9392764_7663792_n.jpg
Views:	1
Size:	49,4 KB
ID:	1761761.

Jag tror idag på längd á 40-50cm på tafs, beteslås efter vad man nu själv tror på. Spelar nog ingen roll hur grova grejer man kör med, allt kan fela.
            Skitfiske!
            http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Ursprungligen postat av Reitmond Visa inlägg
              Allt kan gå sönder. Tafs, lina, fjäderringar. Bifogar bild från i sommras. Gäddan kämpade på bra länge, väl inne vid båten drog feta damen av en ytdans a´la bonör och rätade ut Lundgrens Rostfria Fjäderring märkt "Extra stark" 10mm.
              [ATTACH=CONFIG]37354[/ATTACH].

Jag tror idag på längd á 40-50cm på tafs, beteslås efter vad man nu själv tror på. Spelar nog ingen roll hur grova grejer man kör med, allt kan fela.
              Skitfiske!
              Åh fyfan!

Kommentera

fluorocarbontafsar som du gör själv rekommenderar jag! Använder själv det, och har aldrig varit några problem. Du kan du både bestämma tjocklek och längd själv. 25 cm ungefärligt brukar jag köra med.

mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X