Trist att tappa den, hoppas du får en ny revansch snart!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Monstergäddan!!!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Blizzard Visa inläggKl 06.00 igår morse gled vi ut i Sennen. Vädert va härligt och vinden var "lugn" Efter ca 30min kastande small det till i mitt spö. En härligt gul/röd enkelsvansad gick blev glupskt uppäten av en redig monstergädda, vilken gris!!! Svårt att avgöra hur stor han var, kändes ruskigt stor. Visserligen så har jag inte tagit gädda på mer en knappt 3kg, men detta var ngt helt annorlunda. Jag drillade honom i drygt 10min. Han kom upp flera ggr mot båten som man kunde se honom bra. Riktigt tjock och fet, inte jättelång men rejält fet!!! Han gjorde ett par utfall och vi började tro att vi skulle kunna ta honom i Lippgrippen. Men plötsligt sa det bara pang........ Linan höll, det var tapsen som böjdes upp ner vid låset!!!!! Jävla piss..... Klart man blir helt knäckt, fan va roligt o fått upp en sån o fått ta en bild och sen vägt den!!! Suck!!! Jaja blir väl fler chanser. Men har aldrig varit med om att en taps inte håller. Köper ju inget skit, det är ju alltid if¨n riktiga fiskebutiker!!!
Skitfiske!!
Även om du är lite ilsken just nu gav ditt fiske i Sennen en positiv upplevelse som du kommer att bära med dig många år framöver.....
Ståltafsar tillverkar jag sedan drygt 35 år tillbaka alltid själv och då vet jag att de håller lika bra eller bättre än linan mellan tafs och spö. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk! Kanske kan mitt tips nedan vara några ord på vägen till ett framgångsrikare Gäddfiske?
24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
Nästa gång du beställer dina beten hos www.trumman.com kan du också be att få med någon av mina "hemmagjorda" ståltafsar i 20 Lbs, 30 Lbs eller 50 Lbs dragstyrka...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggSant det där med att tafsen kan snurra sig runt gäddan om det vill sig illa, har hänt mig också. Själv har jag dock aldrig varit med om att en gädda kapat lina eller tafs för mig (ta i trä...) trots att jag kör med korta (ca 20 cm) fluorocarbontafsar. Största risken tänker jag annars är om gäddan skulle hugga rakt framifrån och då rispa linan innan själva hugget, men det händer nog inte så ofta.
Men ni som kastar med halvmeter långa tafsar, blir det inte ganska bökigt i utkasten?
Vi har varit med om flera gånger att gäddan snurrat runt och haft sig vid fighten så att tafsen och linan ligger snurrad runt skallen på fisken. Har man otur då kan linan lätt komma in i gäddans mun och skäras av. Vi har varit nära det flera gånger, trots att tafsarna är runt 50 cm...
[FONT=Impact]Blogg[/FONT]
[FONT=Impact]Filmer[/FONT]
[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]
Kommentera
-
Vevar tafsen genom toppöglan gör jag då inte... Har inte märkt att det skulle vara någon "precisionsskillnad" mellan en lång och en kort tafs. Men det sitter säkert i kasttekniken och vad man är van vid - smaken är som baken!
[FONT=Impact]Blogg[/FONT]
[FONT=Impact]Filmer[/FONT]
[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggJo jag menar att om du har en tafs som du inte vill/kan veva genom toppöglan, så får du sämre kraft och precision i själva utkastet med en tafs på 50 cm än en på 25 cm (enligt min erfarenhet). Fast ni kanske kör med tafsar som ni vevar genom toppöglan?
Kommentera
-
Vid jerkfiske lägger sig ibland tafsen jämsides med betet och sitter det då ett större drag i änden slutar en kort tafs i närheten av själva betets bakdel. Då kan det gå illa när gäddan hugger. Så det är ännu en anledning till att jag använder långa tafsar.Min hemsida för Nettel-Laken!
http://nettelbaits.se/
Min fiskeblogg!
http://nettelbaits.nettelbaits.se/
Kommentera
-
Kör själv med tafsar på 40-50cm som jag själv knyter.
När gäddan snurrar är 20 cm ingenting. Har flera gånger varit nära att förlora gäddor som snurrat och lyckats få in linan i munnen.
Har dessutom skippat beteslåset helt.
Knyter först linan i tafsen och i andra änden av tafsen knyter jag en ring som sen förenas med betet mha en fjäderring.
Lite bökigt men säkert......
Har sett de flesta beteslås öppna sig samt sett fluorocarbon (eller hur det nu stavas) gå mitt av för många gånger.
Är nöjd med mitt "system" då det ger en lätt och stark tafs som ger bra häng på betena vid grunt fiske.
KOLLA NEDANSTÅENDE INLÄGG I MIN BLOGG :-)
SKITFISKE!!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera