Fiskeresa i Blekinge till våren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeresa i Blekinge till våren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeresa i Blekinge till våren

Sitter och planerar lite inför en fiskeresa till våren.

Mycket lutar åt gäddfiske i Blekinge.
    Men då jag aldrig varit i Blekinge blir det lite svårt att planera.
    Har hört att skärgårdsfisket efter gädda i Blekinge ska vara bra.

Men frågan är då:
    Var i blekinges stora skärgård är det bra gäddfiske?
    Finns det även sjöar som erbjuder gädda?

Även kollat på lite priser på båtuthyrning, vilket kan bli en dyr historia. Någon som vet billigare alternativ (ev. privata)?

Tacksam för svar!
    Senast ändrad av Needlesss; 2011-03-30, 22:46.

Svar

Runt Karlshamn mot Ronneby är bra.
    Vet dock inget om båtar!

Kommentera

Ett alternativ kan ju vara att skaffa sig en fiskepolare i trakten,men det är inte så lätt. Orsak = Blekinge är HOT och har varit överfiskat. (Tror jag)

Kommentera

Ett tips från mig är att se till, om möjligt, att planera fisket då det är mulet eller åtminstone blåsigt eller både och. Klart väder och vindstilla har jag märkt gör fisket grymt trögt där nere. Så om det går, se till att åka ner vid rätt väderförhållanden alltså.
        Min hemsida för Nettel-Laken!
        http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
        http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Det finns stuga och båtuthyrning runt Järnavik ungefär vid Ronneby. Båt för en dag ca 500 spänn är inte dyrt i mina ögon då det är stenigt som fan på vissa ställen. Dock hårt fisketryck men så är det över hela Blekinge känns det som.

Kommentera

Det finns också både båt och stug uthyrning på Guö i Karlshamn, det är väl där gäddfeber spelades in har jag hört, har funderat själv på att fiska där någon dag
            Jerkbait=
            Spö: BFT Buster Stiff 6' 150g.
            Rulle: Ambassadeur 5601 C JB.
            Lina: Strike Wire Extrem 0.36.

Fluga=
            Spö: Sameo Classic #8, 9´6"fot, 3 delat.
            Rulle: Sameo Wolverine storspole aluminium.
            Lina: Sameo Viper AFTM 8 Allroundtaperad fluglina
            Backing: Sameo Dacron 30lbs backing 100 yds.
            Taffs: Sameo taperad flugtafs 10ft -1x

Kommentera

Det är NU Å 2 veckor framöver du ska vara i blekinge om du ska stor gädda . Vill du fiska gädda i påsk så är sthlms skärgård bättre .
              Fisket i blekinge är riktigt svårt kräver rätt vind . Det är mycket lättare att komma fel där än ex sthlms skärgård . Rätt vind är syd . Nord är katastrof .
              Du fiskar på grunt vatten 1,5-0,3 meter .

Bor gör du hos Åke i svalemåla när jag bodde där för ett par år sen kosta boende å båt 1000 kr om dan inkl 5 liter soppa . 4 bäddstuga ,

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av martinsolvelid Visa inlägg
                Det finns också både båt och stug uthyrning på Guö i Karlshamn, det är väl där gäddfeber spelades in har jag hört, har funderat själv på att fiska där någon dag
                Den spelades in i marviken i eriksberg som inte är tillgängligt för oss vanliga dödliga. Men som sagt Blekinge kan vara mycket svårfiskat men vid rätt förhållanden ge riktigt fina fiskar. Man ska inte tro att det är nåt ställe där gäddorna kommer upp på löpande band.

Kommentera

Gott om fisk är det här i blekinge, utanför karlskrona är ju alltid giftigt men svårt att hitta bra ställen om man aldrig varit där. Var ute idag en sväng och hade ca 20 gäddkontakter men jäkligt svåra att få till hugg, följde bara med in till båtkanten. Dock en strax under 6 och en strax under 5 och några mindre.
                  Men jag tycker du ska ta dig till torhamn. Tror att torhamns marina har turer ut på gädda, tror även dragsö camping hyr ut båtar.
                  mvh Henrik

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X