Varit ute två dagar med gäddflugspöt. Vadat runt i grundvikar som man faktiskt kommer åt om man riskerar att passera isöverhängen och stöpisen vid strandlinjen. Prövade långgrunda vikar med gyttjebotten (man satt fast som attan ibland) då gäddan brukar lämna stenbotten till förmån för mjuka bottnar under vintern. Fiskade av gränsen mellan vatten och is/issörja och runt isfria stensamlingar. Ingen kontakt alls... Har någon börjat gäddflugfiska i år ännu? Kontakt? I så fall, var? Jag antar att gäddorna samlat ihop sig på djupare vatten där vattnet är något varmare. Vad tror du..?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddflugiske - Har du börjat för säsongen?
Collapse
X
-
Jag var ute på sydspetsen av Torhamns udde. Där finns ju mjuka bottnar som värms upp snabbast när solen väljer att göra entré och en massa sten. Den dagen jag var ute var mulen och även om det hade varit plusgrader flera dagar så hade säkert gäddorna valt att stanna längre ut på djupare vatten. Hade de varit på plats borde jag ha sett något kan tyckas då jag scannade av viken noga, men vad vet jag... Dagen före var jag ute vid Lindö. Där är det öppet vid fågelstationen. Grundviken på västra sidan var även den öppen och vadbar. Samma brist på resultat som i Torhamn, dock... Men vad gör det? Man kommer ut med spöt, kastar bort lite ringrost och njuter av naturen. Fångster är inte allt. Det märker jag mer och mer ju äldre jag blir... Hoppas att det här hjälper dig lite i jakt på fiskbart vatten tidigt. Skitfiske!
Kommentera
-
Jag har ute runt gö kalv och hittade 3 smågäddor, med jerken. Veckan efter tänkte jag se om man kunde plocka lite på gäddfluga, men då var det dött. tråkigt nog. Torhamns udde har jag aldrig fiskat vid, det kanske man ska ta tag i o göra någon dag.Jerkbait=
Spö: BFT Buster Stiff 6' 150g.
Rulle: Ambassadeur 5601 C JB.
Lina: Strike Wire Extrem 0.36.
Fluga=
Spö: Sameo Classic #8, 9´6"fot, 3 delat.
Rulle: Sameo Wolverine storspole aluminium.
Lina: Sameo Viper AFTM 8 Allroundtaperad fluglina
Backing: Sameo Dacron 30lbs backing 100 yds.
Taffs: Sameo taperad flugtafs 10ft -1x
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera