Har gäddleken kommit igång i Blekinge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har gäddleken kommit igång i Blekinge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hörnan Visa inlägg
    En liten undersökning som gjordes i nov/dec 2009 just ang. fiske på gädda m.m.

1. Tror du att ett lokalt gäddbestånd kan skadas av hårt fiske under leken?
    SVAR JA 100 % NEJ 0 %
    2. Tror du att gäddan skulle öka i antal om det blev fiskstopp under lektiden?
    SVAR JA 100 % NEJ 0 %
    3. Skulle du själv vilja övergå till att ranka fångsten i cm?
    SVAR JA 57,5 % NEJ 42,5 %
    4. Bör alla fiskarter skyddas under leken?
    SVAR JA 76,5 % NEJ 23,5 %
    5. Är fiskens vikt viktig för dig?
    SVAR 61,7 % NEJ 38,3 %

Svaren på fråga 1 &2 stämmer inte helt med dom 3 sista frågorna...
    Jag fiskade under 80-talet på en kanonfint eget vatten i norra Roslagen. Gäddbeståndet var magnifikt. Massor av fina lekvikar där man kunde fiska med omdöme....ej under själva leken...men runt kristi flygare var ofta optimalt. C & R på de flesta gäddor, definitivt alla storgäddor, en och annan 2 kilos matgädda togs upp.

Sen kom det fria sportfisket på ostkusten...ridå Varenda vår därefter...direkt efter islossning...låg "proffesionella" gäddfiskare (läs stora båtar med sponsormärken, ekolod, massor av spön mm mm) dagligen avlösandes varandra i varenda lekvik. Detta samtidigt som gäddfisket började exponeras kraftigt i alla fisketidningar. Inte konstigt att gäddbeståndet brakade. Naturligtvis inte enda orsak till detta...skarven kom också i den vevan. Däremot pratet om minskat antal lekområden som framhålls som första orsak...det tror jag inte på. Fria sportfisket och skarven...det tror jag blev de fina gäddbeståndens bane på 80- & 90-talet
    Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-04-10, 13:18.
    Medlem i GGG-U
    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Spanade på lekande gäddor idag i mellansverige. Flera stycken mellan 2-4 kg var igång samtidigt.
      Jag tycker, alltså finns jag.
      Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

Ingen lek, men gäddorna börjar på sina håll ställa sig i pole position!!
        Kom upp en fin madam på 12.2 idag!
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X