Gädda i Karlskrona skärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda i Karlskrona skärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Uppvuxen på Öland och gick gymnasiet i Kalmar. Flyttade för ganska länge sedan men just i Kalmarkanalerna och hamnen så är det inget vidare. Det var fint ålfiske för en jäkla massa år sedan innan den blev fredad och lite flundra kan du hitta men annars är det mest en dypöl. Hossmo är en trevlig plats stax söder om Rinkabyholm. Har inte varit där på flera år men då jag fiskade där så har jag med far min som sällskap dragit upp grönheter på 8kg. I anslutning till Kalmar så finns ju Värsnäs som det talas förhållandevis lite om men som är en mysig plats med mycket grunda vikar utmärkta för popper.

Sen har jag ju då en liten guldklimp. Pataholm var iaf på 90talet och början av 2000talet min favorit om jag blev medtvingad på gäddfiske. Pataholm ligger 2-3 min norr om kalmar. Pillat upp mitt PB där. Var 7 år sedan jag var där så det kan ha ändrats. När du kommer ner till Pataholm så är båtrampen vid slutet av vägen. Det fanns gott om parkering också, tror inte det ändrats. Östkusten är en plats Gud glömde. Dvs det händer inte för mycket där i form av nybyggen osv.

Andra platser som en del har testats av mig eller som jag hört gott om som håller fin fisk, i kalmar regionen, är Revsudden, Svartö, Påskallavik och Figeholm. På Öland så är det Grankullavik/byxelkrok men denna plats känner många till och är populär. Finns båt&fiskecamp där för övrigt.
    Senast ändrad av jockegbg; 2016-03-05, 18:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tooba Visa inlägg
      Har du några tips på platser?
      Just nu står ju gäddorna ganska grunt lr i anslutning till grunda vikar. Men runt senoren o möcklö finns flera vikar som kan leverera. Även runt sturkö o tjurkö. När de blir varmare i vattnet så kan yttre skärgården bli riktigt het o leverera bra.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Just nu står ju gäddorna ganska grunt lr i anslutning till grunda vikar. Men runt senoren o möcklö finns flera vikar som kan leverera. Även runt sturkö o tjurkö. När de blir varmare i vattnet så kan yttre skärgården bli riktigt het o leverera bra.
        Ok schysst!
        "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
        Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Ok schysst!
          Sen när de e lite varmare kan de stå grov gädda runt annaskär o kyrkskär.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Oljehamnen har jag inte testat i. Håller mest till i yttre skärgården. Södra sidan av sturkö o tjurkö o ibland in i östra delarna av skärgården runt maltkvarn,danaflöt mfl öar/holmar.
            Hej Jimmy85;

När Micke här.http://www.trumman.com/fisketips/galleri_26.htm. Cagge här.http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm och jag fiskade Gädda tillsammans hade vi som regel att aldrig fiska med exakt samma bete. Däremot kunde vi plocka fram ett annat bete med dagens rätta färg för att inte någon av oss skulle kunna dra ifrån och fånga alla dagens stora Gäddor...

Jag kanske skulle försöka få ihop alla tolv medlemmarna i Team Saida och åka ner en vecka till Karlskrona för att se vilken wobbler och färg som lockar bäst...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Lär ju stämma såklart.
              Men jag gillar Dragsö för att det är smidigt boende och båthyrning.
              Lagom långt till natursköna platser, och ändå nära nog för att ta en lunch i stan mitt i fisket.

Man kanske kan fråga dig nästa gång efter annan bra "båtcamp" på mer avsides ställen med likartad skärgård?
              Alternativt stugby med båtramp (så kan jag traila själv)

Det är ju alltid kul att testa nytt!
              Ett tips är ju Kustgården på Senoren, är en camping med direkt anslutning till vattnet. De har några jollar som jag tror man kan låna gratis(?!) de har även en 9HP snurra som man säkert kan hyra för en billig peng. Har själv vart dit å lånat men jag känner flera utav dem som jobbar där. Det finns både stugor och campingplatser.
              På samma ö har även pikestrike-sweden sin bas, trevlig kille som driver stället, delar säkert med sig av lite tips om man frågar snällt, alternativt köper en guidad tur. I närheten finns flera ramper, har man då med sig egen båt så kan man sätta i den på flera varierande platser. Dessutom är miljön fantastisk! Finns naturskyddsområde i närheten och nära till livsmedelsbutik

Kommentera

Ursprungligen postat av TurNisse Visa inlägg
                Ett tips är ju Kustgården på Senoren, är en camping med direkt anslutning till vattnet. De har några jollar som jag tror man kan låna gratis(?!) de har även en 9HP snurra som man säkert kan hyra för en billig peng. Har själv vart dit å lånat men jag känner flera utav dem som jobbar där. Det finns både stugor och campingplatser.
                På samma ö har även pikestrike-sweden sin bas, trevlig kille som driver stället, delar säkert med sig av lite tips om man frågar snällt, alternativt köper en guidad tur. I närheten finns flera ramper, har man då med sig egen båt så kan man sätta i den på flera varierande platser. Dessutom är miljön fantastisk! Finns naturskyddsområde i närheten och nära till livsmedelsbutik
                Tack!
                Skall kolla in detta när jag skall åka nästa gång!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Är nu tillbaka från min helg i Dragsö. Höll mig ner mot fastlandet i och med min oerfarenhet och i nåt som hette Jänkeviken tog jag mina första skärgårdsgäddor. Inga stora och inte så många men i mina mått mätt så är jag nöjd. Dom verkade stå och trycka för man kunde se lite mask på dom. Fick åka in alldeles för tidigt första dan men det blåste upp så pass att jag ville inte chansa.

Andra dan blev däremot soligt och gött och jag kan hänvisa till min signatur nedan. Hade många hugg tidigt men dom ville inte ta riktigt. Men det blev nästan den roligaste dagen ändå för jag kunde stå och driva in mot en ö och när botten uppenbarade sig så drev jag rakt över en fin gädda, 3-4kg, som jag kastade på och fick den att följa men inte mer. Mycket följare överlag, kunde ha ett tre-pack med gurkor som for bakom betet och buffade till det utan att bita. Insjuknade i gäddfeber rätt fort! Väldigt häftigt.

Så fort jag kom hem satt jag och titta på nya datum i April och är fan sugen på att dra igen, haha!
                  "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                  Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Dragsö är en trevlig fiskekamp. Var ovant för en annan i början då man får fiska extremt grunt som 30cm ibland och precis intill kanterna.

Kommentera

Är nu tillbaka från min helg i Dragsö. Höll mig ner mot fastlandet i och med min oerfarenhet och i nåt som hette Jänkeviken tog jag mina första skärgårdsgäddor. Inga stora och inte så många men i mina mått mätt så är jag nöjd. Dom verkade stå och trycka för man kunde se lite mask på dom. Fick åka in alldeles för tidigt första dan men det blåste upp så pass att jag ville inte chansa.

Andra dan blev däremot soligt och gött och jag kan hänvisa till min signatur nedan. Hade många hugg tidigt men dom ville inte ta riktigt. Men det blev nästan den roligaste dagen ändå för jag kunde stå och driva in mot en ö och när botten uppenbarade sig så drev jag rakt över en fin gädda, 3-4kg, som jag kastade på och fick den att följa men inte mer. Mycket följare överlag, kunde ha ett tre-pack med gurkor som for bakom betet och buffade till det utan att bita. Insjuknade i gäddfeber rätt fort! Väldigt häftigt.

Så fort jag kom hem satt jag och titta på nya datum i April och är fan sugen på att dra igen, haha!
                      Och jag är hemkommen från min resa som var i helgen. Jag höll mig runt Senoren mestadels. Hade precis som du ganska segt fiske men många följare. Efter att ha åkt runt och testat massvis med ställen så hittade vi en spot som var någorlunda OK, tyvärr så han vi bara med 2 fiskepass där (ett på kvällen och ett på FM dagen efter). Vi hade som bäst fiske runt skymningen, skulle nog säga från 18-tiden fram tills det mörknade. Lyckades sätta nytt PB på 6,5kg på en liten jigg i guld/orange.

Passade även på att fiska strömming och det fanns det gott om!

Lite kul var att under kvällspasset efter gädda så tänkte köra med en sill-liknande jigg och whoops så satt det en öring i andra änden, min första öring för övrigt. Vägdes in på 3,45kg och 68cm, kommer nog dröja ett tag innan jag tar det. Allt som allt en riktigt bra helg! Hehe jag är också sjukt sugen på att dra ned igen, får se om det hinns med något mer nu i April...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X