Blir det så varmt skulle en något hårdare sydvästlig vind passa bra för några fina havsöring ställen i trakterna av Karlshamn.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fiskekamrat i blekinge
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggBlir det så varmt skulle en något hårdare sydvästlig vind passa bra för några fina havsöring ställen i trakterna av Karlshamn.....
Va i Karlshamn här om dagen och rekade lite ställen inför januarifisket, samt kompletterade upp draglådan, och hittade några riktigt bra ställen på Boön. Pratade även med en man i 50 års åldern om att Östra Sternö ska vara riktigt bra. Som jag förstod det så skulle det vara öster om södra udden, nackdelen är att man får gå en bit...
Vet du nåt om det här sparetime?Kika in på min fiskeblogg: www.silverpiken.com/ Skriver mestadels om havsöring samt gäddfiske.
Kommentera
-
Jag har ju som sagt varit borta från fisket i 20 år, så jag har inte hunnit testa så vansinnigt många ställen i "modern tid". Men tittar man på sjökortet och lyssnar på "snacket" så finns det egentligen inga dåliga ställen för HÖ. Det är vind, temperatur, betesfisk, salthalt etc. som avgör. Sen handlar det ju om att komma åt att fiska enkelt och smidigt, där är ju i stort sett hela Sternö tillgängligt men som du skriver så får man gå en bra bit för att komma åt en del ställen.
När det gäller Boön så är det sak samma, på södra kanten finns ju ett rejält grundområde som bitvis borde hålla bra med mat till rovfiskarna, inte helt lättfiskat från land precis där, men annars kommer man ju till skapligt runt stora delar av ön och där finns ju ganska steniga områden som borde funka.
"Förhörde" du Hasse lite om du handlade på Fiskeshopen? Där kan man alltid får något nytt tips.
Ska läsa på lite om vinterfisket som är ganska nytt för mig, om det skiljer nåt mycket mot vår och höst, sen får vi anpassa oss efter vind och väder....
Kommentera
-
Länken går till sjökort över sydöstra delan av Sternö. La ut en punkt där Jonnten och jag fiskade en dag när det inte var något vidare HÖ-väder. På sydöstra hörnan vid Sternö stutar borde funka att hitta fisk i flera olika vindriktningar. Hela sträckan ser fin ut för HÖ på sjökort, men ganska många år sen jag promenerade varvet runt så jag vet inte hur bra man kommer åt överallt. Men det lär finnas många bra platser.
På Boön ser också lämpligt ut, men ska man fiska precis på södra änden får man köra ganska ytligt, kanske lämpligt för bombarda fiskarna?Senast ändrad av sparetime; 2013-12-12, 13:25.
Kommentera
-
Ja okej.. Tyckte att boön såg redigt bra ut... Speciellt med stenar och grund nära land osv. Jag tror att man kan fiska med vanliga drag där det är grunt, dock är det epoxydrag med bra bärighet som gäller då. De brukar fiska rätt grunt nämligen...
Precis där ja, på sydöstra udden, har jag hört både dig och en annan man berätta att det ska vara bra.
Han hade rätt bra koll tydligen. Mötte honom på Gunnön när vi var där ock rekade.Kika in på min fiskeblogg: www.silverpiken.com/ Skriver mestadels om havsöring samt gäddfiske.
Kommentera
-
Det beror väl på vattenståndet också just där vid södra Boön. Var nog lågvatten när jag var där, och då var det ganska svårt att fiska av även med bäriga ytligt fiskade drag, men det är ju bara att testa när det är aktuellt, ser ju ut att kunna hålla fisk iaf.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wiloboken Visa inläggHoppas vädret håller i sig så kan det bli en bra dag. Skall med iväg och inhandla lite innan den 1/1. Vi hörs av när det börjar närma sig. /IngemarSenast ändrad av sparetime; 2013-12-12, 21:24.
Kommentera
-
Kunde inte hålla mig, lämnade ungarna tidigt på skolan för lussefirande, tog hunden med och åkte ut till Sternö/Boön och tog en pormenad.
Precis som du skriver Jonnten så funkar det säkert att fiska även på södra kanten av Boön, idag var perfekta förhållanden och bra med vatten så det hade funkat fint. Jag trasslade nog med tång och elände i lågt sommarvatten där senast.
Grått o fuktigt 7 grader i luften, ingen vind men svall från tidigare blåsväder så det var bra fart på vattnet runt stenar och grundflak, mmmmm hoppas vi får ha sånt väder en månad eller två till.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggKunde inte hålla mig, lämnade ungarna tidigt på skolan för lussefirande, tog hunden med och åkte ut till Sternö/Boön och tog en pormenad.
Precis som du skriver Jonnten så funkar det säkert att fiska även på södra kanten av Boön, idag var perfekta förhållanden och bra med vatten så det hade funkat fint. Jag trasslade nog med tång och elände i lågt sommarvatten där senast.
Grått o fuktigt 7 grader i luften, ingen vind men svall från tidigare blåsväder så det var bra fart på vattnet runt stenar och grundflak, mmmmm hoppas vi får ha sånt väder en månad eller två till.
Hoppas jag med =) Kan bli bra det här!Kika in på min fiskeblogg: www.silverpiken.com/ Skriver mestadels om havsöring samt gäddfiske.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera