Fiskeräv sökes för intervju - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeräv sökes för intervju

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeräv sökes för intervju

Hej!

Jag och två av mina klasskamrater gör ett projektarbete om fiskarnas huggtider (Det stora, obligatoriska projektarbetet under 3:e året på gymnasiet).
    Vi kommer i vår ställa ut en utställning i Östergötlands Länsmuseum, där vi presenterar vårt projekt och resultatet.

Vi söker nu en gammal vis fiskeräv för en intervju, gärna i verkligheten, men om ingen annan möjlighet uppenbarar sig finns ju även telefon och mail. Vi vill ställa frågor om fiske och fiskar i allmänt, men framför allt rikta in frågorna på erfarenheter runt tider fiskar gärna hugger.

Självklart vet vi (och visste innan projektet) att skymning ofta ger bättre fiske, men detta varierar ju för olika arter. Vi har inte fiskat något under de mörka timmarna av dygnet (av praktiska själ; bökigt och sömnen behövs under skolveckorna) men det hindrar inte kommentarer om det.

Kort sagt; Vi letar efter någon/några villiga personer som vill ta en fika eller liknande och svara på lite frågor. Frågorna kan självklart skickas i förväg om du vill förbereda dig.

Vi skulle vara väldigt tacksamma och vi pröjsar för fikat!

//Adam Bergenhem, 18 år, Nv3D Katedralskolan Linköping
    Keep on Fishin' in the Free World!

Jag tycker ni ska kontakta Leif Engström (Old firehand här på forumet) det är honom jag spontant kommer att tänka på, men det beror ju lite på vad det är för fiskart ni undrar över, men är det gäddan så bör Leifs kunskaper passa fint.
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

Kommentera

varför inte höra med fiskesnacks egna "gamla räv" : Old Firehand - Leif Engström a.k.a gäddprofessorn.

eller kanske hans nordin.
      det finns nog ett gäng gamla rävar. lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
        varför inte höra med fiskesnacks egna "gamla räv" : Old Firehand - Leif Engström a.k.a gäddprofessorn.

eller kanske hans nordin.
        det finns nog ett gäng gamla rävar. lycka till!
        Jag var före Eller varför inte Johan Boman, han verkar kunna ett och annat
        Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
        http://www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
          Jag var före Eller varför inte Johan Boman, han verkar kunna ett och annat
          hehe.. jag höll på skrev mitt inlägg och skulle posta det men fick ett samtal. därför var du före... ; )

jag kan ingenting jag : jag ska inte tro att jag kan något = jantelagen

Kommentera

Tack för svaren! Vet ni om någon av de nämnda bor i Östergötland?

Kommentera

Old Firehand bor i Bålsta en bit utanför Stockholm. Det blir ett jättearbete att lyckas få fram huggtider.
              Rovfiskar är nog svårt. Men metfiskar typ sutare, brax eller mört. Är ett större arbete.
              Ingen har lyckats i hela världen med det. Ta bara ABU:s Napp och Nytt:s huggtabell.
              Stämmer inte speciellt bra. Men lycka till och hoppas på stora framgångar.
              MVH Gunnar J.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Old Firehand bor i Bålsta en bit utanför Stockholm. Det blir ett jättearbete att lyckas få fram huggtider.
                Rovfiskar är nog svårt. Men metfiskar typ sutare, brax eller mört. Är ett större arbete.
                Ingen har lyckats i hela världen med det. Ta bara ABU:s Napp och Nytt:s huggtabell.
                Stämmer inte speciellt bra. Men lycka till och hoppas på stora framgångar.
                MVH Gunnar J.
                Tack!

Vi är i princip färdiga, bara utställningen kvar (förutom en intervju). Vi upptäckte tidigt att detta blir en väldigt bristande undersökning. Men huvudanledningen med projektet är att se hur vi samarbetar med varandra och en handledare, samt arbetets gång. Resultatet är alltså mindre viktigt. Att det blir "korrekt" är inte krav. Vid just fiske vet jag tusan om det finns något som är "korrekt". Det är för många faktorer som spelar roll.

Vad synd att Old Firehand inte bor i närheten av linköping. Vi vill nämligen helst mötas i verkligheten, så att säga.

Kommentera

Finns det någon annan erfaren fisketokig i närheten av Linköping som kan tänka sig att medverka i en intervju?

Kommentera

Kolla med Sven-Inge Claesson om han är intresserad...
                    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg FilWi
                    av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                    0 svar
                    143 visningar