Bäcköng i Östergötland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bäcköng i Östergötland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag skulle vilja be alla att avstå från fiske efter öring i sådana bäckar då de fungerar som lekområden och som Boe har sagt tidigare är dessa öringar inte större än 2-3dm. Dessutom råder det oftast totalt fiskeförbud i sådana bäckar. God Jul på er allihopa.

Kommentera

Håller med zlatanswe. Småöringen i bäckar ska man låta bli. Däremot kan man njuta av att smygtitta på dem.

Men när ändå tråden är i gång så undrar jag om någon känner till hur det står till med Bulsjöån (Sommen)? Om jag inte minns fel så finns det ju fiskekort där och ett öringbestånd. Det kanske kan vara värt att prova, eller?

Kommentera

Bulsjöån

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
        Håller med zlatanswe. Småöringen i bäckar ska man låta bli. Däremot kan man njuta av att smygtitta på dem.

Men när ändå tråden är i gång så undrar jag om någon känner till hur det står till med Bulsjöån (Sommen)? Om jag inte minns fel så finns det ju fiskekort där och ett öringbestånd. Det kanske kan vara värt att prova, eller?
        Öringen i Bulsjöån är på gränsen till utrotning.

Jag tycker att man visst kan fiska där, för det är vi som är intresserade, som driver på skyddsåtgärderna.

Dock förordar jag fönsteruttag.

Det betyder att merparten av fisk som kan förväntas att leka nästa höst bör återutsättas.

Det vill säga fisk just i den storlek vi vill ha.

I USA har man ofta ett fönster av storlek som måste släppas.

Bara små och jätte-stora får tas upp. Inte fisk i medelåldern.

"Stocken" av fiskbeståndet får alltså inte tas upp enligt Amerikansk syn.

Kommentera

Boe angående va amerikanarna anser ja tvärtemot, om man ska ta fisk ska man vell ta "medelåldern"? för de gammla fiskarna har förmodligen bra gener som ja anser att de är bättre att de får leka en gång till, iallafall ha chansen, för att föra bra arv vidare!
          http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnefan Visa inlägg
            Boe angående va amerikanarna anser ja tvärtemot, om man ska ta fisk ska man vell ta "medelåldern"? för de gammla fiskarna har förmodligen bra gener som ja anser att de är bättre att de får leka en gång till, iallafall ha chansen, för att föra bra arv vidare!
            De anser att de gamla redan har lekt flera gånger och snart kommer att dö, de menar att de medelålders är de mest skyddsvärda. De unga anses ofta bli offer för illrar, uttrar osv. och kommer statistiskt ofta att dö.

Det är vad de anser där i USA alla fall

Kommentera

Det där med minimimått är föråldrat och typiskt Svenskt. Det är som kräftfisket i Vättern. Ju fler som fiskar kräfta i Vättern, destå mindre storlek på kräftor. Ingen fattar varför tydligen. De har en bra förökningsförmåga. De är kannibaler. För att få upp medelstorleken på kräfta, måste man minska uttaget eller förbjuda fångst av medelstora.

För att skydda Öringsbestånd bör man skydda de medelstora, eftersom de utgör stocken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
              2 svar
              494 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg FilWi
              av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
              1 svar
              227 visningar