en gädda blir ca 35 år gammal, läste det i en bok för nåt år sen, kan hända att jag har fel
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske i Ärlången
Collapse
X
-
"Fysiska
Det mest karaktäristiska för en gädda är dess långsmala kropp, bred och platt nos, samt långt bakåtsittande fenor. Men Gäddan har nog fiskats upp i nästan alla former och storlekar. Men i snitt så brukar gäddan bli omkring 150 centimeter, och kan väga upp till 31 kilogram. När det kommer till ålder så kan de bli omkring 33 år i Finland, 30 år har konstaterats i England, och omkring 16 år i Sverige.
"
Vet inte varför det är så stor skillnad mellan Finland och Sverige men men. Inga 80 år verkar dem kunna bli iaf. Skapligt rynkiga dem vore isf.
Kommentera
-
Som vanligt verkar gäddan vara omgiven med mystik ^^
"Vid 1 års ålder kan gäddan vara 12-20 cm, 2 år 28-35 cm, vid 3 år ca 35-50 cm och med 1/2 kg vikt, vid 5 år ca 50-55 cm resp 1 kg, vid 6 år ca 55-61 cm, vid 7 år ca 59-68 cm, vid 9 år ca 89-97 cm, vid 11 år ca 99 cm. Detta är medelvärden, och tillväxten kan ske betydligt snabbare. En gädda på ca 1 m längd och ca 8 kg vikt brukar motsvara en ålder av 10 till 11 år."
Detta sammanfattade bäst alla dom uppgifter angående viktökning på årsbasis som jag fick fram när jag sökte uppgifter om gäddan av en annan anledning för ett par månader sen. Precis som flera i denna tråd säger så är det nog få gäddor som lever länge nog att få fira sin 30-årsdag.det är aldrig försent att ge upp
Kommentera
-
-
-
Ursprungligen postat av Tool Visa inläggNågon fin size på gösen ? =)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av duke_ Visa inläggnåt tips på ställen att stå och fiska i ärlången då båt lyser med sin frånvaro uppskattas..
vart köper man fiskekort och hur mkt kostar det?
Sundsbro kan man ju stå vid.
Fiskekort köper du i slussstugan..
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
|
2 svar
473 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av FilWi