Fisket i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stångån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av duke_ Visa inlägg
    jo, det var ju min första så jag undra vad jag hade på kroken,kändes inte alls som gädda så jag va lite nyfiken på att få se den den högg på en gul wobbler som gick ca 2-3 meter djupt.
    Det var väl lite ovanligt fångstsätt för en Asp också, de brukar väl oftast vilja ta byten i ytan? Grattis förresten!

Kommentera

• Relativt mycket löja och vitfisk har letat sig upp i ån, fått ganska mycket de senaste veckorna men ändå har det inte riktigt kommit igång...
      Drog ett pass nu på morgonen med. Fick ganska mycket. De flesta sarvarna vägde runt 4-5 hekto största ca 625-650 g och 38 cm. Fick även björkna och mört. Jag tog alla på bottenmete/feeder. Tappade även en Asp när jag skulle landa den. Den hög på majs.
      Ryktas också om att en del abborre går att fånga, gäddan är väl som vanligt men snart kommer den igång med tror jag.

Bjuder på klassisk självutlösare bild från imorses med
      Hoppas ni får en ungefär uppfattning om storlekarna haha.

Click image for larger version

Name:	DSC00045.JPG
Views:	1
Size:	857,2 KB
ID:	1760975

*edit* I norra delen av stångån
      Senast ändrad av Linköpingsfiskare; 2011-09-20, 13:52.

Kommentera

• Finns det något bra ställe i stångån som det är lätt att ta sig till med buss? Och i sånna fall vad för fisk?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linköpingsfiskare Visa inlägg
          Relativt mycket löja och vitfisk har letat sig upp i ån, fått ganska mycket de senaste veckorna men ändå har det inte riktigt kommit igång...
          Drog ett pass nu på morgonen med. Fick ganska mycket. De flesta sarvarna vägde runt 4-5 hekto största ca 625-650 g och 38 cm. Fick även björkna och mört. Jag tog alla på bottenmete/feeder. Tappade även en Asp när jag skulle landa den. Den hög på majs.
          Ryktas också om att en del abborre går att fånga, gäddan är väl som vanligt men snart kommer den igång med tror

Bjuder på klassisk självutlösare bild från imorses med
          Hoppas ni får en ungefär uppfattning om storlekarna haha.

[ATTACH=CONFIG]33683[/ATTACH]

*edit* I norra delen av stångån
          Är det så pass att det skulle löna sig att ge sig dit med kastnätet?
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

• Svar ja. Det är ganska mycket löja. Har börjat koka i ytan.

Kommentera

• Stångån levererar!

Nu börjar det hända grejer i Stångån!

Förra helgen tog en bekant en gädda på 14,1kg på en gäddfärgad Westins Jätte någonstans mellan Segelbåtshamnen och utloppet i Roxen. Dragrodd utefter vasskanten.

Själv var jag nere i Tannefors (Hawaii) på lunchen idag och klippte en regnbåge med flugspöt. Klassisk svart/gul Montananymf om någon är intresserad. Tippar att den vägde 8hg, max ett kilo. Blev också några borrar (det egentliga målet med fisket eftersom jag inte förväntat mig ädlare arter än så i åna) i viktklassen 2-4hg. Regnbågen hade fina fenor och uppvisade inte de klassiska odlingsskadorna. Jag trodde att de lagt ned inplanteringen av båge för många år sedan. Men denna fisk måste vara nyinplanterad med tanke på dess vikt. Det kan inte vara en som gått i ån i några år, på tok för liten för det. Och inte tusan reproducerar sig bågen i ån. Förutsättningar för detta finns inte på sträckan. Ojämnt strömflöde och botten med finsediment. Mao måste de fortfarande pytsa i lite båge i ån trots allt.

Gäddan, bågen och borrarna återutsattes givetvis. Gädda och borrar av respekt. Båge av självbevarelsedrift/hälsoskäl. Man äter inte gärna Stångåfisk, särskilt inte de som fångats i de nedre delarna av ån.

Kommentera

• Nice, jag har planerat en Stångåfisketur imorgon. Hoppas det blir något

Kommentera

• Härligt grattis!!

Kommentera

• Hej, helt ny på forumet och hittade denna tråden genom google (därför jag reggade mig).

Det är som så att jag flyttade till Linköping för många år sedan för att plugga, men har nu börjat bli mer stationär i staden och då börjat bli mer och mer sugen på att fiska här uppe. Alltid annars har somrarnas turer i öresund, kullaberg och Rönneå tillfredställt mig (vilket även är min fiskeerfarenhet). De fiskesätt jag använt mig av är mete (Både med metspö men även för gädda och dylikt, botten+flöte) och spinn. Nu när våren börjar komma blir jag så otroligt fiskesugen och inte bättre blev det av att promenera längs med stångån ute i johannelund idag. Därför sökte jag upp detta för att få tips på hur man inleder fiske i stångån för någon som i princip saknar allt, både inom kunskaper och utrustning. Var ska man fiska, vilka regler gäller, var handlar man, vad är enkelt att komma åt, vad för fiskar finns det, var får man vara ifred.

Enda problemet jag har är att enda fortskaffningsmedel är en cykel och dålig kondis.

// Hoja

Kommentera

• Behöver du utrustning tycker jag du ska söka dig till Öhammars inne i stan, gågatan ner från torgen en bit. Förklara för dom vad du ska fiska efter och de visar dig bra grejer utan att försöka dyvla på dig mer än du behöver.

Stångån är lättast att komma åt med cykel och därär det fritt fiske upp till den där bron jag aldrig minns vad den heter. Kanske nån kan hjälpa till med det? Sträckan i stan är iaf fri. Dock tycker jag du ska undvika att ställa dig på kajen vid Nykvarnsslussar då det står mycket folk som fiskar efter matfisk där och det är klippt omöjligt att få nånting. Gå isf lite längre nedströms och försök hitta bra platser. Problemet där kan vara vart du får och inte får stå. Fisket är fritt men vissa markägare gillar inte att man står på deras mark och kastar. Lycka till!
                      http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                      2 svar
                      486 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg FilWi
                      av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                      0 svar
                      139 visningar