Ursprungligen postat av Boe
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fisket i Stångån
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Boe Visa inläggJag var vid Hackefors och tog en promenad idag.
Det går inte längre att fiska som jag beskrev. Det är kraftigt igenvuxet både i ån och längs stränderna. Det ser helt annorlunda ut än när jag var ung. det har gått rätt lång tid sedan jag bodde i Vårgård/Hackefors.
Det syns inte på Google Earth att det är igenvuxet heller.
Jag ber om ursäkt om jag lurat någon till ett ställe som inte lämpar sig för fiske.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av perque Visa inläggAldrig hört att nån fått ädelfisk i stångån det enda jag fått på kroken är ett par abborrar och skräp och cyklar ..:/Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
-
Öringen försvann nästan helt från stångåns vattensystem i samband med kanalbygget och diverse kraftverksbyggen som började redan på 1800-talet. I stångåns översta delar finns fortfarande mindre bestånd av stationär öring. Jag tror inte att de bäckarna eller åarna är upplåtna för kortfiske.
Edit: Det finns kanske fortfarande ett eller ett par sjövandrande mycket svaga bestånd i Åsunden.Senast ändrad av Boe; 2012-08-07, 20:12.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av henkedaman Visa inläggUndrar bara lite snabbt om du också skulle kunna lämna in ett medborgar förslag på att dem ska rensa upp där du beskrev om du orkar. För kommer nämligen också ihåg hur de såg ut när jag var mindre och vart slagen när jag såg hur det såg ut..
Man tänker kanske på muddring. Det är väldigt dyrt och kan skapa nya miljöproblem nedströms.
Den radikala lösningen är att ta bort kraftverken och slussarna och återställa ån i ursprungsskick. Det skulle ta mycket lång tid för naturen att läka det operationssåret, kanske 50 år eller mer.
Kostnaderna skulle vara enorma.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
|
2 svar
486 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av FilWi