Fisket i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stångån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Boe Visa inlägg
    Jag var vid Hackefors och tog en promenad idag.

Det går inte längre att fiska som jag beskrev. Det är kraftigt igenvuxet både i ån och längs stränderna. Det ser helt annorlunda ut än när jag var ung. det har gått rätt lång tid sedan jag bodde i Vårgård/Hackefors.

Det syns inte på Google Earth att det är igenvuxet heller.

Jag ber om ursäkt om jag lurat någon till ett ställe som inte lämpar sig för fiske.
    Var där och fiskade häromdagen. Stog nedanför själva forsen i kanten och kastade. Blev 4 fisk på ca 30 min, en liten gädda och en lite större på ca 2 kg. ca 400g borre och en på typ 200g.

Kommentera

• Blir att dra ner först till slattefors sluss ikväll sedan kanske vidare till småbåtshamnen. Hoppas på lite action!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Boe Visa inlägg
        Jag var vid Hackefors och tog en promenad idag.

Det går inte längre att fiska som jag beskrev. Det är kraftigt igenvuxet både i ån och längs stränderna. Det ser helt annorlunda ut än när jag var ung. det har gått rätt lång tid sedan jag bodde i Vårgård/Hackefors.

Det syns inte på Google Earth att det är igenvuxet heller.

Jag ber om ursäkt om jag lurat någon till ett ställe som inte lämpar sig för fiske.
        Undrar bara lite snabbt om du också skulle kunna lämna in ett medborgar förslag på att dem ska rensa upp där du beskrev om du orkar. För kommer nämligen också ihåg hur de såg ut när jag var mindre och vart slagen när jag såg hur det såg ut..

Kommentera

• Aldrig hört att nån fått ädelfisk i stångån det enda jag fått på kroken är ett par abborrar och skräp och cyklar ..:/

Kommentera

• Ursprungligen postat av perque Visa inlägg
            Aldrig hört att nån fått ädelfisk i stångån det enda jag fått på kroken är ett par abborrar och skräp och cyklar ..:/
            Hur definierar du "ädelfisk"?
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

• Jag har lyckats få flertalet regnbågar i stångång, är dock några år sedan.
              Teh kert

Kommentera

• Öringen försvann nästan helt från stångåns vattensystem i samband med kanalbygget och diverse kraftverksbyggen som började redan på 1800-talet. I stångåns översta delar finns fortfarande mindre bestånd av stationär öring. Jag tror inte att de bäckarna eller åarna är upplåtna för kortfiske.

Edit: Det finns kanske fortfarande ett eller ett par sjövandrande mycket svaga bestånd i Åsunden.
                Senast ändrad av Boe; 2012-08-07, 20:12.

Kommentera

• Ursprungligen postat av henkedaman Visa inlägg
                  Undrar bara lite snabbt om du också skulle kunna lämna in ett medborgar förslag på att dem ska rensa upp där du beskrev om du orkar. För kommer nämligen också ihåg hur de såg ut när jag var mindre och vart slagen när jag såg hur det såg ut..
                  Jag vet inte vilka åtgärder som är lämpliga för att råda bot på detta problem, så jag har svårt att formulera ett vettigt förslag.

Man tänker kanske på muddring. Det är väldigt dyrt och kan skapa nya miljöproblem nedströms.

Den radikala lösningen är att ta bort kraftverken och slussarna och återställa ån i ursprungsskick. Det skulle ta mycket lång tid för naturen att läka det operationssåret, kanske 50 år eller mer.
                  Kostnaderna skulle vara enorma.

Kommentera

• Någon som har en aning om vart man köper fiskekort till stången där emellan Slattefors sluss och utoppet till Ärlången? Och så en fråga till vet ni vart det gäller? Är det just från slattefors till uloppet som jag skrev eller är det längre in mot ån eller vad man säger?

Kommentera

• Fiskekortet finns att köpa på Frendo i ekholmen, föredetta hydro macken.
                      Det kortet gäller i hela ärlången samt stora och lilla rängen och givetvis även ner till slattefors sluss

I övriga stångån är fisket fritt dvs inget kort krävs.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                      2 svar
                      486 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg FilWi
                      av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                      0 svar
                      139 visningar