Fisket i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stångån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
    Det är enbart C&R-fiske som gäller för min del, så ja, allt sätts tillbaka om det inte är "mercy kill" som måste till.

Var en sväng uppe vid Slattefors igår, blev en präktig abborre på ca 4 hekto, och nytt rekord... i "minsta fisk", råkade kroka ett av de otaliga små yngel som simmade längs strandkanten. 4 cm är inte helt illa pinkat!

I övrigt blev det ett helt jämrans träd (4 meter lång gren) och ett gammalt fiskenät/mjärde som var fullkletad med gamla drag. Luktade inte helt hallonbåt kan jag meddela.
    Hehe, jo gamla nät och sån skit, det är inte så roligt att få upp. Dock är det bra om man ändå får bort skiten från vattnet. Frågan är vad man ska göra med gamla förlorade nät. Elda upp dem tror jag är det enda rätta. På land kan de annars fånga fåglar och andra djur.

Jag tycker fisket vid Slattefors är ganska dåligt. Förr kunde man få ål men det är nog rätt ovanligt nu. Jag tror att fisket nedströms kraftstationen är bäst. Förr ansågs mete med levande betesfisk nedströms kraftstationen vara bra för gädda. Själv använder jag inte den metoden, dels för att det kan kännas lite taskigt, dels för att det är omständligt. Om andra "metar levande", det är deras ensak. Tror att mete med död betesfisk är nästan lika bra i strömt vatten.

Kommentera

• Tips om abborrfisket vid Sundsbro:

Prova med balanspirk från bron. Man får lyfta upp och börja om hela tiden för att det är strömt. Fiska nära bottnen. Det hugger ideligen ganska stor abborre.

Tror det är cirka fyra meter djupt under bron.

Problemet är att de ofta lossnar när man ska veva upp dem ända upp över broräcket.

Kommentera

• Just det här nätet, tillsammans med de 45 metrarna fiskelina jag också fick upp, hamnade i den strategiskt placerade soptunnan vid slussen.
        Det var precis nedströms kraftverket/slussen jag var. Inte jättemycket att hänga i granen heller kanske, men ett fint sätt att spendera dagen no less.
        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Var och fiskade i Byvattnet Jämtland för länge sen (har varit där 6 gånger). Fick upp ett gammalt fisknät när jag rodde med flugspö/ sjunklina. Dum som jag var, hakade jag av linan och släppte ned nätet. Såvitt jag vet nu, är det absolut förbjudet att använda nät i den sjön. Nätet var fullt med alger och skit, hade legat länge. Inga nätvakare eller sånt. Bara sjunket. Troligtvis isfiske med nät som misslyckats.

Näten kan ligga och fiska och döda fisk i tiotals år, till ingen nytta.

Kommentera

• Tips om Gäddfiske nedströms Hackefors kraftstation:

Som vid Slattefors, anser jag att mete med levande eller död betesfisk är det bästa men jag föredrar vanlig spinn eller haspel själv, för att slippa baltet. Ett gott stycke nedströms piren där farleden och utloppet från Hackefors kraftstation går ihop, där samlas ibland på högsommaren stim av gäddor i olika storlek. De hugger inte på spinn dagtid, men hugger på kvällarna.

Ett ställe att kasta ifrån är vid östra stranden, en liten bit nedströms om den stora tallen och 20-60 meter ut. eller från motstående sida. Fanns en brygga förr på andra sidan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Boe Visa inlägg
              Tips om Gäddfiske nedströms Hackefors kraftstation:

Som vid Slattefors, anser jag att mete med levande eller död betesfisk är det bästa men jag föredrar vanlig spinn eller haspel själv, för att slippa baltet. Ett gott stycke nedströms piren där farleden och utloppet från Hackefors kraftstation går ihop, där samlas ibland på högsommaren stim av gäddor i olika storlek. De hugger inte på spinn dagtid, men hugger på kvällarna.

Ett ställe att kasta ifrån är vid östra stranden, en liten bit nedströms om den stora tallen och 20-60 meter ut. eller från motstående sida. Fanns en brygga förr på andra sidan.
              Underbart tipps!
              Blir till att laga flickvännens cykel och bege sig dit. Finns inget som är mer stimulerande än gäddmete

Kommentera

• Ursprungligen postat av Boe Visa inlägg
                Tips om Gäddfiske nedströms Hackefors kraftstation:

Ska testas idag!

Kommentera

• Ursprungligen postat av hoja Visa inlägg
                  Underbart tipps!
                  Blir till att laga flickvännens cykel och bege sig dit. Finns inget som är mer stimulerande än gäddmete
                  någon action eller ??

Kommentera

• Jag var vid Hackefors och tog en promenad idag.

Det går inte längre att fiska som jag beskrev. Det är kraftigt igenvuxet både i ån och längs stränderna. Det ser helt annorlunda ut än när jag var ung. det har gått rätt lång tid sedan jag bodde i Vårgård/Hackefors.

Det syns inte på Google Earth att det är igenvuxet heller.

Jag ber om ursäkt om jag lurat någon till ett ställe som inte lämpar sig för fiske.

Kommentera

• Under samma åktur var jag även en sväng till Sundsbro. Eftersom det är sommar och Lördag är kraftverken avstängda. Man förstår varför fisket i Stångån kan vara nyckfullt. När kraftverken stoppar, måste fisken byta uppehållsplats och beteende.

Gäddorna jagade dock flitigt nedströms bron. Speciellt utanför pilträdet som växer i vattnet på motsatt sida som båtplatserna.

Förr fiskade jag ofta vid det gamla brofästet intill det fina sommarstället. Nu har ägaren så att säga "privatiserat" brofästet men vad jag vet är det inte på deras tomt så det ska nog gå bra att stå där och fiska.

Tog inte med något spö så någon fisk blev det inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                      2 svar
                      486 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg FilWi
                      av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                      0 svar
                      139 visningar