roxen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

roxen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• roxen

jag skulle höra om någon vet om isen håller på roxen.om den håller skulle jag vilja veta lite hotpots för gädda på roxen.sista frågan är var man kan gå ut om man bor i linköping city?

Hej.
    Jag var ute i mellandagarna och kollade isen, den höll då mellan 20-25cm.
    Det här är på sträckan vid ekängen. Gick aldrig över farleden men det verkar som om de senaste dagarnas kyla borgar för ett bra isläge. De har plogat för skridsko åkare utmed hela ekängen så just där är det ju ingen hit att börja borra
    Grunden ute i sjön kanske kan vara något annars så är ett tips att utgå ifrån vindsurf klubben eller ekängen och gå vidare norrut och fiska utmed vassen. Finns en ganska lång sträcka där sjön viker av efter vindsurfarnas udde.
    Annars borde det gå att komma ut någon stans där stångån mynnar, borde gå att knalla en bit ifrån själva mynningen som nog kan vara riskabel innan man går ut.
    Andra sidan av sjön vid sandvik är annars ganska bra för både abbore och gädda.
    Lycka till! och rapportera gärna.
    Senast ändrad av Roxen; 2010-01-05, 19:29.

Kommentera

Hur är abborre fisket på Roxen nu, var ju rätt bra för ca 10-talet år sedan, men på norra sidan där jag fiskar/fiskat har det varit dåligt ett antal år.

Kommentera

Jodå, Roxen var nog ett av Sveriges bättre pimpelsjöar, har haft riktigt bra fisken där på 70-90-talet
        Har hört om detta norsen också, 1993--95 så fick man fortfarande bra med fisk, senare delen av 90-talet blev fisket dåligt, i början av 2000 så fick man i princip ingen fisk och sjön blev avfolkad på vintern, i alla fall på den delen jag fiskade på, där var det alltid mycket folk på isen tidigare.

Fick lite abborre för 2-år sedan, och dom hade nors i sig så det finns nog nors kvar, vet att man även pratade om att skarven var en bov i dramat med norsen.

Kommentera

Jobbade en hel del med fiskaren (Anders) som tonåring och brukar hänga med honom mest för att det är kul även idag, och enligt honom är det precis som -knota säger. Det hände något med sjön i slutet av nittiotalet. Norsen minskade drastiskt samtidigt som beståndet av gös försvagades. Enligt honom har även vattnet blivit klarare till följd av mindre näringsutsläpp från kringliggande bebyggelse och jordbruk. Roxen är i sammanhanget en mycket grund sjö vilket i kombination med ett klarare vatten gör det svårare för en mörkerjägare som gösen att överleva. Personligen tror jag att detta i kombination med en kraftig beståndsökning av skarv kan vara en del av orsaken. Nästan varje gång man är ute på Roxen under den varmare delen av året ser man extremt stora flockar av skarvar som jagar tillsammans. Man brukar räkna på att varje skarv kräver 0,5 kg fiskföda varje dag. Slår man ut det på några tusen skarvar så blir det snabbt ganska mycket. Det kalare vattnet gör det dessutom troligen enklare för skarven att hitta sina byten. Under senare årtionden har dock antalet fiskare minskat och är i dag nere på blott en stycket. Detta kan kanske förändra fisket till det bättre på längre sikt.

Beträffande abborrfisket så finns det ett enda grund i större delen av den västra sjön som för några år sen gav mycket fina fångster. Grundet ligger på ett område kring sju meter och går upp till ca 4,5 m. Man ser det tydligt på djupkartan mellan ekängen och norra stranden men är inte så särskillt lätt att hitta i praktiken. Men den som letar efter något gott letar aldrig för länge

Jag provfiskar en del för fiskeriverket och enligt min arbetsgivare ska fiskeriverket provfiska och utvärdera fisket i roxen de kommande åren. Förhoppningsvis kommer de fram till något vettigt och gör något åt problemen så vi kan få tillbaka det fina fisket på abborre och gös som förut fanns...

Kommentera

Jo då, skarv finns det, ser dom flyga över där jag bor också när dom flyger mellan Roxen&Glan, bor ca 5km från vardera sjön.
            Verkar som Roxens FVO försöker förbättra fisket också, finns lite om det på www.roxen.nu
            Sen är ju ismete tillåtet på Roxen med 4 spö/kort.

Ska försöka ta en abborre expidition med spark om kylan ger sig lite för att se hur fisket är i år.

Kommentera

Återkom gärna med rapport!

Kommentera

Liv i tråden igen, hoppas jag.

Min fråga är egentligen densamma som gav upphov till tråden från första början. Som värmlänning och relativt nyinflyttad student med fiskeintresse ej av denna värld har jag hört gott om Roxen som först och främst gäddsjö men också som en intressant ismetesjö. Min fråga är var i Roxen man bör lägga sin tid? Har kollat på kartor och sjökort och känner spontant att det bör finnas hopp om bra gäddfiske i norra delarna kring det som kallas Gibraltar. Grunda vikar och gärna i anslutning till Motala Ström. Vad tror ni? Har ni några idéer eller låter det vettigt? Sen kan man ju alltid fundera om det finns några marar att tala om. Har tittat en del uppåt mot Sandvik och lagt märke till en intressant "pöl" med namn Skiren. Hur ser det ut där uppe med flöden och djup osv, är det någon som testat?
                Senast ändrad av jonsa141; 2011-02-23, 11:33.

Kommentera

Kolla in området som heter Hamra tror det e rakt över från gibraltar. Där omkring är det grymt gäddfiske. Tror det finns en mar där är inte en mar typ en grundvik?
                  Ialf är det bra fiske där
                  Team JMT fishing

Kommentera

Ok, tack för svaret! Ska testa däromkring så får vi se helt enkelt. Grymt sugen nu!

Saxat från wikipedia: "En grund vik kallades förr mar." Normalt sett talar men om det längs med kusten men fisket i dessa marar som vuxit mest på sista åren går att tillämpa lika bra i insjöar. Se bara senaste filmen från Fiskefeber: Kalla Mar-drömmar som är grymt bra.

Vilken storlek är det annars man kan räkna med i Roxen? Är 10+ att ta i?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    2 svar
                    481 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg FilWi
                    av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                    0 svar
                    137 visningar