Sjösättningsramper runt Linköping. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjösättningsramper runt Linköping.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjösättningsramper runt Linköping.

Är precis nyinflyttad i Linköping och har inte koll på fisket häromkring.

Skulle vilja ha hjälp att lokalisera ramper i diverse sjöar så jag kan sjösätta min lilla trailerbåt.

Främst Boren, Glan, Järnlunden, Lilla och Stora Rengen, Ärlången och Roxen/Stångån.
    Även andra förslag tages gärna emot...

Tjenare,

I Boren finns det åtminstone en ramp vid Borensberg. Jag tror man kan låna nyckel mot viss avgift. Finns kanske andra på forumet som har järnkoll?

I Glan finns det en skaplig ramp vid Skärblacka nära Orga Kvarn. Jag har för mig att den var utan bom och gratis?

I Järnlunden har jag letat efter lämpligt ställe att sjösätta men det verkar svårt i de norra delarna. Finns några ramper men de ligger vid sommarstugeområden med bommar och annat elände. Kanske någon annan kan ge tips? Annars får du nog lägga i båten vid rampen i Rimforsa och köra norrut. Tror att även den har en bom som kostar en slant.

I lilla Rängen finns det en fin ramp men med en bom som du behöver låna nyckel till (kostar 50:-). Kolla Brokind Båtsällskaps hemsida för detaljer.

I stora Rängen finns det en också en fin ramp som också kostar en liten slant. Den hittar du vid Hovetorps slussar. Tror ej att det är någon bom där, utan man betalar direkt i en "brevlåda" där. Finns även en vid Bestorps Båtklubb.

I Ärlången finns det en naturramp i anslutning till båtplatserna vid Sundsbron. Osäker på om man kan låna nyckel mot betalning. Kontakta Sturefors Gods, eller kanske någon annan som vet. Borde finnas en ramp vid Grebo, men det vet jag inget om.

I Roxen/Stångån finns det en naturramp som är gratis! Kör norrut så långt du kan på norra Stånggatan så hittar du den.

Vore kul om fler på forumet kunde lägga till ytterligare detaljer kring sjösättningplatser vid dessa sjöar, och även vid andra vattendrag i närheten av Linköping.

/Mattias
    Blade67

Kommentera

Ärlången har som sakt ramp vid sundsbro men är bom på den kontakt är Jörgen kan rota fram hans nummer om det är intressant, tror även det finns en ramp vid Grebo men vet inte om den är bom på. Stångån är ju som sagt naturramp annars har jag för mig det finns i kungsbro.
      Team JMT fishing

Kommentera

Kollat upp lite I boren, Finns som sakt ramp i anslutning till båtklubben, såhär står det på deras sida: För den som önskar finns möjlighet att nyttja en sjösättningsramp för isättning och upptagning av båtar. Nyckel finns för närvarande endast att hyra hos Borensbergs Järn och Östenssons livs, Borensberg för en kostnad av 100 kr/säsong. Men vet inte hur det funkar med nyckel om man måste lämna den när man lagt i båten osv, finns en Pdf fil om långtidslån av nyckel på www.rampen.se
        Team JMT fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Macke85 Visa inlägg
          Ärlången har som sakt ramp vid sundsbro men är bom på den kontakt är Jörgen kan rota fram hans nummer om det är intressant, tror även det finns en ramp vid Grebo men vet inte om den är bom på. Stångån är ju som sagt naturramp annars har jag för mig det finns i kungsbro.
          Man kan hyra nyckel till rampen på affären i Grebo. Har för mig att de skall ha en 50-lapp. (Affären heter Pepparkvarnen, kolla på Eniro.)

--
          Tobias
          I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Tack som fan allihop...

Som sagt: Det vore skitbra att ta reda på fakta om iläggningsplatser och sammanställa en lista med krav, bom, nycklar etc..

posta vad ni har att komma med så fixar jag lista..

Kommentera

Vid hövern finns det en bra naturramp, utan bom och avgift!

Kommentera

Ursprungligen postat av Blade67 Visa inlägg
                Tjenare,

I Glan finns det en skaplig ramp vid Skärblacka nära Orga Kvarn. Jag har för mig att den var utan bom och gratis?
                /Mattias
                Ej gratis längre.

Kommentera

I boren finns det ramp i motala som kostar 20 spänn, vid båtklubben och slussarna, men antar att du hellre vill lägga i vid borensberg ^^

Kommentera

Ursprungligen postat av Carfre Visa inlägg
                    Vid hövern finns det en bra naturramp, utan bom och avgift!
                    Som ligger här: HÖVERSBY (vid badet)

För övrigt måste jag rekomendera er att köpa nya Fiske-Feber. Våra lokala gäddproffs härifrån "slätta" Håkan Fransson och Jonas Hellström har spelat in en film Hösttrolling efter gädda på roxen som man får med tidningen. En hel del bra tips och trix..
                    Senast ändrad av crikon; 2009-10-31, 05:26.
                    http://teamfc.bloggsida.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg FilWi
                    av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                    1 svar
                    223 visningar